Verplicht veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dingeman

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2000
Hoi,

Wie kan mij vertellen hoe, in een tabel, aan te geven dat een veld in een formulier verplicht is om in te vullen?

Het gaat natuurlijk wel met validatieregels maar daar kun je volgens mij niet instellen dat, als men een veld verlaat zonder iets ingevuld te hebben er een melding komt.

b v d,

Dingeman

wat je kan doen is dat als er niets ingevuld is via een validatieregel je in het veld blijft, en dan met zo'n geel veldje aangeven dat je iets moet invullen.
gost :thumb:

Als je de tabel in ontwerpweergave opent kun je bij de eigenschappen van het veld de optie vereist op ja zetten. Daarmee vertel je access dat dit veld altijd gevuld moet zijn.

Bestaat er bij de veldeigenschappen niet de mogelijkheid om aan te geven dat een veld verplicht moet worden ingevuld?

Ik veronderstel dat dit in de Engelse versie REQUIRED moet heten en daar kan je kiezen voor yes of no.

Groetjes van Marrosi

Hoi Gostdog,

Kun jij me nader uitleggen wat je hiermee bedoelt??

Ik kan b.v wel instellen dat er een veld ingevuld moet worden maar dat zie ik dan pas als ik het formulier wil verlaten.

bedoeling is eigenlijk dat, wanneer ik niks invul en naar het volgende veld ga, er een waarschuwing komt.

Je kan dit zo bvb.

If IsNull([veldnaam]) Then
MsgBox "U moet dit vel invullen ."
DoCmd.GoToControl "Veldnaam"
End If

Plaats dit in een gebeurtenis procedure -> Na bijwerken".

Je bent niet helemaal duidelijk.
Als je zeker wilt dat een veld in een tabel in de database gevuld wordt, dan moet je dat bij de definitie van je velden in de tabel regelen, zoals ik in een eerdere reply al aangegeven heb.

Als je alleen een controle op een formulier wilt hebben, dan kun je het doen zoals vanzwam aangegeven heeft.

in antwoord op jouw vraag ; zie reactie vanzwam, hiermee wordt de focus in geval van leeg veld (isnull) weer teruggezet op het veld als je het veld probeert te verlaten. en dit plaats je in ;eigenschappen/gebeurtenis / bij verlaten.
voor de persoon die invoert lijkt het dan net of hij/zij niet uit het veld komt indien het leeg is.
snappie Gost :thumb:

Allemaal hardstikke bedankt!!!!!

Het is WEER gelukt, dank zij JULLIE!!!!!

m vr gr,

Dingeman

Kan je ook even aangeven hoe je dit hebt opgelost, zo hebben anderen er ook wat aan.
:thumb:

Private Sub Artikel_Exit(Cancel As Integer)
If IsNull([Artikel]) Then
MsgBox "U dient een artikel in te vullen."
DoCmd.GoToControl "Artikel"
End If
End Sub

Dit is de oplossing zoals het nu gaat. Bij veldeigenschappen in formulier.

Kies bij "Veld verlaten":

de drie puntjes erlangs en kies voor "opbouw programmacode".

Typ of plak deze regel en zorg dat alles wat hierboven aangegeven staat als "artikel" de veldnaam is van toepassing op jouw formulier.

Hopende te volstaan hiermee en nogmaals hartelijk bedankt maar weer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan