Verplicht veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Access2010

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2011
Forum,

Binnen een database is het gebruikelijk om een aantal verplichte velden te hebben. Access heeft die mogelijkheid, maar als je een veld niet invult dan kun je toch vrolijk doorhobbelen naar de volgende. Pas bij opslaan zie je wat je vergeten bent.

Is er een mogelijkheid om staande op dat veld en je hebt niets ingevuld je niet verder kunt? Om verder te gaan ben je dus verplicht iets in te vullen.

Kon het niet een twee drie vinden.

Als altijd mijn dank voor een reactie.

Access2o10

Die check kun je op een formulier doen. Op tabelniveau heb je een controle bij het verlaten van het record. Op een formulier kun je een knop <Opslaan> zetten die pas actief is als alle verplichte velden zijn ingevuld. Overigens is het een probleem waar een gebruiker snel genoeg van krijgt, want het heeft verder geen invloed op je data. Dus zelf geef ik op formulieren nog wel duidelijk aan wat de verplichte velden zijn, maar als iemand toch probeert naar een ander record te gaan, hou ik 'm niet tegen. Dat doet Access wel :) Al vervang ik wel de standaard foutmelding door een boodschap waar in staat wat ze verkeerd doen natuurlijk.
Je moet gebruikers wel op weg helpen, maar behoeden voor stommiteiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan