verplichte upgrade?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PieterP

Verenigingslid
Lid geworden
27 jan 2004
Windows installeert - ZONDER DAT MIJN VRIENDIN DAT WIL - een upgrade naar windows 10.
Ze heeft het proces nog net kunnen stoppen, maar het ding start telkens weer op...

Het is niet meer mogelijk om 8.1 upgrades te krijgen zonder eerst win10 te installeren.
Hoe krijg ik dat weer weg op haar laptop?

Hoi,

Normaliter moet je het met een systeemherstelpunt (volgens MS) makkelijk kunnen terugdraaien. Als dat niet lukt raden ze je aan om terug te gaan naar fabrieksinstellingen (zo ridicuul heb ik het nog nooit meegemaakt).
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-10/windows-10-recovery-options
Of je hier nog wat aan hebt? Verkooppraatje van MS.
Nog wat leesvoer.
Kijk even hier (Eng).

Zorg dat je Windows Update anders instelt (niet automatisch downloaden en installeren) maar "kennisgeving over updates ontvangen maar laat mij bepalen of ik wil downloaden en installeren" o.i.d.
Je kunt de betreffende update verbergen, het gaat hier om KB 3035583. De update heeft van MS de status "belangrijk" gekregen en wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd als je update instellingen op "automatisch" staan.
Het is gewoon een agressieve manier van MS om je een zgn. "gratis besturingssysteem" op te dringen waar je gerust een pak vraagtekens bij kunt zetten en waar veel haken en ogen aan zitten.
Bedenk wel dat gratis niet bestaat en er altijd een tegenprestatie wordt verwacht in welke vorm dan ook.

Laatst bewerkt:
Dank.
Zal systeemherstel proberen, niet aan gedacht, hoewel ik - in eerdere windows-versies - daar niet zo'n jofele ervaringen mee heb.
KB3035583 heb ik zonet uitgeschakeld, maar voor haar is dat te laat.
Dus moet je toch weer elke update controleren; begrijp dat dat in win10 niet eens meer kan.
Je verwacht zoiets toch niet, hoewel ik nu ineens uit het verre verleden al eerder rare updates herinner.
Dat belooft wat voor de toekomst.
Nu zal er wel een gast Linux roepen, of Apple, maar daar heeft zij voor haar werk niets aan.

Nu zal er wel een gast Linux roepen, of Apple, maar daar heeft zij voor haar werk niets aan.
Mij zul je er niet over horen, maar je moet leren MS te doorgronden. Ik snap ook wel dat de doorsnee gebruiker zich daar niet mee bezig houdt.
Hou ons op de hoogte of het lukt of niet, we hebben nog een paar opties achter de hand. :thumb:

Waarschijnlijk heeft je vriendin dan niet alleen automatische updates aanstaan, maar ook nog de aanbevolen updates automatisch en dan wordt inderdaad alles geïnstalleerd.
Als je alleen automatische updates aan zet en geen vinkje bij aanbevolen updates, dan wordt windows 10 wel gedownload, maar niet geïnstalleerd.

Vind de manier waarop microsoft windows 10 pusht niet netjes.
Maar zaken zijn zaken, kennelijk.
Veel keuzemogelijkheden zijn er niet voor doorsneegebruikers; dat geeft het bedrijf de ruimte.

Als ik een automobiel aanschaf, naar de garage ga voor een onderhoudsbeurt, daarna ongevraagd de vernieuwde, verbeterde, laatste versie van dat merk mee MOET nemen zal een aantal mensen daar niets om geven; integendeel.
Maar een aantal wel, om voor hen moverende redenen.
Dat weigeren van die nieuwe wagen zou dan eenvoudig moeten zijn, zonder dat ik inzicht heb in hoe de motor werkt.
Ook wat ik met die wagen doe zou mijn zaak moeten zijn; niet dat er langs de weg allerlei apparatuur staat die registreert waar ik rij, hoe hard, en waarheen ik het meest naar toe ga; en dat dan doorgeeft aan de fabriek.
Als ik in mijn karretje van vorig jaar of in een oldtimer wil blijven rijden moet ik dat dus zelf weten.
Dat vinden we normaal.

Zucht.

Voordeel is wel dat je hem nu nog gratis kunt krijgen terwijl je er over een paar maanden voor in de buidel mag gaan tasten mocht je willen overstappen.
Verder gebruik ik het op 1 pc ook met gemengde gevoelens want hij is nog niet zo stabiel als W8.

Voordeel is wel dat je hem nu nog gratis kunt krijgen
Gratis onder voorwaarden dan toch, las gisteren ergens dat veel mensen die de privacyregels hadden aangepast de standaardinstellingen via een update van MS weer doodleuk terugkregen.
Wat je gratis noemt, het is maar hoe je het bekijkt. Win 10 wordt je in feite ongevraagd door de strot geduwd onder het mom van "gratis".
http://nos.nl/artikel/2049435-is-windows-10-echt-gratis.html
Zoals in bovenstaande link te lezen heb je straks nog geen controle meer over de updates die je binnen krijgt.
http://tweakers.net/nieuws/106486/w...vacy-instellingen-van-sommige-gebruikers.html
Het wordt hoog tijd dat de Europese waakhond hier naar gaat kijken, volgens mij zoekt MS (ondanks de hoge boetes in het verleden) steeds de uiterste grenzen op.
Wellicht dat ze daarom hun browser "Edge" hebben genoemd. :P

Laatst bewerkt:
Voordeel is wel dat je hem nu nog gratis kunt krijgen
Ben het helemaal met MZ eens.
Verkijk je trouwens niet op het fenomeen gratis: "There ain't no such thing as a free lunch".
Dat is nu eenmaal zo.
Maar er is ook nog zoiets als netjes zaken doen; dat blijkt Microsoft niet te kunnen.

Hou ons op de hoogte of het lukt of niet
Met systeemherstel is het niet gelukt. Win 8.1 Updates doorvoeren gaat niet meer; dan begint het ding eerst win10 door te voeren.
Fabrieksherstel zal wèl lukken natuurlijk. Maar dat doe ik niet.
Ik zet win10 er van de week op, maar probeer eerst een beetje te klungelen. Lukt dat laat ik het je weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan