• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschil berekenen in milliliters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack2020

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2020
Berichten
16
Ik heb een vraag is het mogelijk om 2 getallen in milliliters te vergelijken in excel.
Ik bedoel dan dat je in cel A1 22 ml hebt staan en in cel B1 23 ml hebt staan en dan wil ik in cel C1 het verschil berekenen in milliliters daar zou dan als uitkomst 1 ml moeten komen staan.
 
Je zult wel wat anders bedoelen. Het is allebei ml, dus dan is het toch gewoon =B1-A1
 
Wat staat er dan letterlijk 22ml dan die ml weglaten. Celeigenschappen > Getal 0 decimalen. Anders voorbeeldbestand via de paperclip (Ga geavanceerd) in de editor van Helpmij.nl plaatsen.
 
Code:
=ABS(LINKS(A1;2)-LINKS(B1;2))

Als je letterlijk "23 mm" hebt staan moet je dit gebruiken voor in C1
 
Zal even een voorbeeld bestand toevoegen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld 1.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 37
Je antwoord heb je al in post #5
 
1e rij = alles als tekst
3e rij = alles als getal met aangepaste opmaak
 

Bijlagen

  • ml.xlsx
    14,5 KB · Weergaven: 35
Oké en hoe zou je dit dan oplossen in een berekening die ik door kan kopiëren naar beneden zonder dat is steeds het aantal tekens moet aanpassen?
 

Bijlagen

  • voorbeeld 1.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 33
Code:
=abs(links(b2;vind.spec(" ";b2))-links(c2;vind.spec(" ";c2)))
 
Code:
=abs(links(b2;vind.spec(" ";b2))-links(c2;vind.spec(" ";c2)))

Okee hier kom ik een heel eind mee en zou je mij nog kunnen vertellen hoe ik gelijk in deze berekening meeneem dat die achter de uitkomst ml of pagina's zet?
 
Jazeker

Code:
=AFRONDEN(ABS(LINKS(B2;VIND.SPEC(" ";B2))-LINKS(C2;VIND.SPEC(" ";C2)));1)&DEEL(B2;VIND.SPEC(" ";B2);15)
 
Jazeker

Code:
=AFRONDEN(ABS(LINKS(B2;VIND.SPEC(" ";B2))-LINKS(C2;VIND.SPEC(" ";C2)));1)&DEEL(B2;VIND.SPEC(" ";B2);15)

Zou ik dan nog een ding mogen vragen Waar staat die 15 aan het einde van de berekening voor? Wat gebeurd er als je er 5 of 1 of 20 van maakt?
 
De eenheid is een entiteit van het artikel. Gebruik in cellen waar je mee wil rekenen alleen getallen. Geen enkele, voor jou ingewikkelde, formule voor nodig.
 

Bijlagen

  • voorbeeld 1.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 27
De eenheid is een entiteit van het artikel. Gebruik in cellen waar je mee wil rekenen alleen getallen. Geen enkele, voor jou ingewikkelde, formule voor nodig.

Ik vind het toch een mooie berekening geeft mijn gewenste resultaat.
 
Die 15 kun je zo groot maken als je zelf wilt. Het kan voorkomen dat een woord langer is dan 15 tekens. Bijvoorbeeld 15 "koffiezetapparaten". Dan zou je het aantal tekens moeten verhogen. Anders komt er alleen de eerste 15 letters van het woord te staan.
 
Ja, heel mooi gedaan.:thumb:
 
Thanks @Senso
 
Bijna alles is op te lossen. Maar een slechte niet doordachte input geeft altijd ingewikkelde formules die niet nodig zijn. Maar dat is natuurlijk mijn mening en daar mag je van afwijken.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan