• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschil berekenen van 2 variable

Status
Niet open voor verdere reacties.

caffie

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
ik probeer het nog een keer uit te leggen

wat niet mee valt voor een leek tussen allemaal knappe koppen

ik heb de sheet een beetje aangepast hopelijk is het nu wel begrijpbaar

het gaat dus om het moment dat hij veranderd
van "duurder" naar "goedkoper
en anders om (als dat gaat)
nieuwe data zet ik er altijd boven
vandaar dat ik de formule een beetje heb aangepast
ïk wil dan weten wat het verschil is tussen de twee momenten
dat kan 2 weken zijn maar 2 maanden zijn

Toch vast allemaal bedankt voor de moeite en het geduld

Laatst bewerkt:
Ik weet nieet of ik je vraag helemaal goed begrijp.
In ieder geval alvast dit:
Met KLEINSTE(bereik,0) bepaal je de laagste waarde en met GROOTSTE(bereik,0) de hoogste waarde, deeze twee kun je in een formule van elkaar aftrekken om het verschil te zien.
De helpfunctie helpt je verder, anders graag even een voorbeeldbestandje posten.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Ik weet bnieet of ik je vraag helemaal goed begrijp.
In ieder geval alvast dit:
Met KLEINSTE(bereik,0) bepaalj e de laagste waarde en met GROOTSTE(bereik,0) de hoogste waarde, deeze twee kun je in een form***e van elkaar aftrekken om het verschil te zien.
De helpfunctie helpt je verder, anders graag even een voorbeeldbestandje posten.

mvg leo

anders graag even een voorbeeldbestandje posten.
Dat zit erbij

ik geloof niet dat ik met jou oplossing iets kan
Maar misschien snap ik het wel niet

Toch vast bedankt voor je reactie

Ik sluit me aan bij leofact over de onduidelijkheid van je vraag. Je zegt dat je het verschil wilt berekenen tussen 18 maart en 22 januari, meer info geef je niet. Ik zou dan zeggen: =A-B, maar dat is waarschijnlijk te eenvoudig gedacht. Geef eens wat meer info.

Volgens mij wordt het produkt op 29 januari al duurder (dan 22 jan.), en als je dit niet bedoelt dan is het produkt op 5 februari zeker duurder (dan 15 januari).

graag wat meer uitleg.

Wil je het prijsverschil hebben van de eerst volgende dag dat de prijs hoger is dan de prijs van 15 jan?

Ik sluit me aan bij leofact over de onduidelijkheid van je vraag. Je zegt dat je het verschil wilt berekenen tussen 18 maart en 22 januari, meer info geef je niet. Ik zou dan zeggen: =A-B, maar dat is waarschijnlijk te eenvoudig gedacht. Geef eens wat meer info.

ik wil het verschil berekenen op het moment dat het duurder wordt

22 januari wordt het produkt goedkoper dan 15 januari
daarna wordt het produkt steeds goedkoper
tot 18 maart daar wordt het weer duurder

Dan wil ik het verschil bereken
van de eerste keer dat hij goedkoper wordt tot aan het moment dat hij duurder wordt
maar ik weet niet wanneer dat gebeurt
Elke keer controleer ik de prijs en zet de nieuwe prijzen er boven

Misschien is dat niet zo slim maar dan hoor ik dat graag van jullie EXCEL expers

tot zo ver vast bedankt

ik wil het verschil berekenen op het moment dat het duurder wordt

22 januari wordt het produkt goedkoper dan 15 januari
daarna wordt het produkt steeds goedkoper
tot 18 maart daar wordt het weer duurder
Volgens mij niet hoor.

p.s. ik zou je formule in kolom C maar eens controleren;)

In je voorbeeld kijk je nu steeds of het bedrag hoger of lager is dan de dag erna.
Dat zal niet je bedoeling zijn, maar wat wel, heb ik nog niet duidelijk.
In de bijlage heb ik de hoogste en laagste eruit gehaald en het verschil uitgerekend.
Ik begrijp dat je dat ook niet bedoeld, maar misschien kun je aan de hand daarvan uitleggen wat je precies anders wil.

mvg leo

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Indien je het verschil wenst zoals Caffie het ziet, kan het zo :

(helaas met 1 hulpkolom :o !)

Bijlagen

Volgens mij wordt het produkt op 29 januari al duurder (dan 22 jan.), en als je dit niet bedoelt dan is het produkt op 5 februari zeker duurder (dan 15 januari).

graag wat meer uitleg.

Wil je het prijsverschil hebben van de eerst volgende dag dat de prijs hoger is dan de prijs van 15 jan?

juist dat bedoel ik

vast bedankt

In je voorbeeld kijk je nu steeds of het bedrag hoger of lager is dan de dag erna.
Dat zal niet je bedoeling zijn, maar wat wel, heb ik nog niet duidelijk.
In de bijlage heb ik de hoogste en laagste eruit gehaald en het verschil uitgerekend.
Ik begrijp dat je dat ook niet bedoeld, maar misschien kun je aan de hand daarvan uitleggen wat je precies anders wil.

mvg leo

nee dat is nietr wat is probeer

ik wil steeds het verschil berekeken als hij van hoog naar laag gaat of anders om
maar dan wil ik het verschil hebben van de eerste keer
tot hij weer veranderd

dus als hij 6 weken hoog blijf wil ik erachter hebben wat het verschil is

Rob

matrixforules in kolom G (Dus CTRL+SHIFT+ENTER)
G17 gaat nog in de fout omdat er geen ouder omslag meer is.
nu zijn er 3 omslagmomenten, nl rij 6, 10 en 16

Bijlagen

Dit ziet er aardig uit maar ik vraag me af of het ook werk als hij heeel lang (30 regels) hetzelfde blijf
dan volgens mijn kan je niet meer uit de voeten met een (ALS) functie

Indien je het verschil wenst zoals Caffie het ziet, kan het zo :

(helaas met 1 hulpkolom :o !)
ha Gime, mooie oplossing:thumb:, maar 1 vraagje,
ik zie dat je vrij vaak -- gebruikt (0 / 1 maken van ONWAAR / WAAR), maar ik zie het nut er hier niet van.
Als ik ze weg haal werkt het volgens mij ook:confused:

Het is meer een manier om er zeker van te zijn dat WAAR=1 en ONWAAR=0.
Meer moet je niet achter zoeken !

bedankt dat is wat ik bedoel

kan je mijn ook een beetje uitlegen hoe de formule werkt
zo dat ik het ook begrijp
en weet dat er gebeurt

vast bedankt

we gaan eerst even voortonen in meerdere kolommen wat ik doe in 1 turbo-formule (zie bijlage)
* kolom H : nu duurder of goedkoper en de vorige keer net omgekeerd goedkoper of duurder, dan is dit een omslagmoment
* kolom I : de rijnummers van iedere rij
* kolom j : als dit een omslagmoment is, zoek dan het rijnummer van het vorige omslagmoment en ga 1 rij hoger staan (-1)
* kolom k : wat is de waarde die bij dat moment past ? (indirect("b"&rijnummer))
* kolom l : huidige waarde min die waarde vorig omslagmoment

als je zover bent en dit begrijpt gaan we naar de matrixformule om die in stukken te hakken, maar vooraf moet je beseffen dat excel als het ware een spiekbriefje achter de hand houdt en daar tussenwaarden opschrijft, die jij niet kan zien.

dit is een deel van de formule in C2
Code:
=ALS(EN(C2="Goedkoper";C3="Duurder");+B2-INDIRECT("b"&(MIN(ALS(C3:$C$20="Goedkoper";RIJ(C3:$C$20)))-1)) ...

ALS(C3:$C$20="Goedkoper";RIJ(C3:$C$20)) : kijk of in de C-kolom vanaf de rij volgend op deze rij (dus C3, relatief adres) tot aan rij 20 (vast, dus absoluut adres) of daarin goedkoper staat, zoja schrijf het rijnummer op je spiekbriefje en zoniet schrijf "niets" op. Het resultaat op het spiekbriefje voor het omslagmoment van rij 6 zal er zoiets uitzien : "";"";"";"";11;12;13;14;15;16;"";18;19;20 of vanaf rij 7 staan er eerst 4 duurdere rijen, dus niets opschrijven, dan 6 goedkopere rijen, dus dat rijnummer opschrijven etc.
nummer.
nu wil ik de kleinste waarde -1 op ht spiekbriefje, dus MIN(als(C3:$C$20....))-1, hetzelfde resultaat als we in kolom J op de gewone manier bekwamen
nu gaan we naar de volgende kolom K door er indirect("b"&min(...)-1) aan toe te voegen
en nog eens de volgende kolom L door +B2-indirect(...)
natuurlijk mag je dit maar doen als je een omslagmoment "Goedkoper/Duurder" hebt, dus ALS(EN(C2="Goedkoper";C3="Duurder");+B2-.....
Dat is he eerste soort omslagmoment, nu herhaalt de formule zich op identieke wijze voor het 2e soort omslagmoment (bijna een exacte kopie)

Goed, het zal wel niet zijn na de 1e keer, slaap er nog een keer over of loopt eens te rade bij http://users.telenet.be/ingrid/excel/matrix.htm

Nog een laatste opmerking : de turbo moet je activeren met CTRL+SHIFT+ENTER in plaats van de gewone ENTER, als resultaat zie je de formule dan tussen {} staan. Doe je dat niet, dan krijg je de meest eigenaardige resultaten als je er al krijgt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan