Verschil Dephi en .net

Status
Niet open voor verdere reacties.

apikills

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2005
Binnen mijn bedrijf hebben wij een ledenadministratieprogramma dat geschreven is in Delphi. Het programma houd ledengegevens, betalingen, bezoekdate, etc bij van onze klanten. Volgens een kennis van mij is delphi een 'oude' taal en zou ik moeten kijken naar een programma dat geschreven is in .net.

Nu ben ik wel bekend met Office applicaties en kan middels VBA leuke tools voor mijn bedrijf maken. Maar kan iemand mij aangeven wat het verschil is tussen Delphi en .net (in enigszins lekentaal) en of deze stelling ook echt waar is en of het inderdaad raadzaam is om verder te kijken naar een ander programma?

Api

Binnen mijn bedrijf hebben wij een ledenadministratieprogramma dat geschreven is in Delphi. Het programma houd ledengegevens, betalingen, bezoekdate, etc bij van onze klanten. Volgens een kennis van mij is delphi een 'oude' taal en zou ik moeten kijken naar een programma dat geschreven is in .net.

Nu ben ik wel bekend met Office applicaties en kan middels VBA leuke tools voor mijn bedrijf maken. Maar kan iemand mij aangeven wat het verschil is tussen Delphi en .net (in enigszins lekentaal) en of deze stelling ook echt waar is en of het inderdaad raadzaam is om verder te kijken naar een ander programma?

Api

Als het programma aan je eisen voldoet waarom zou je dan overstappen ? Dat het in een nieuwere taal is geschreven wil nog niet zeggen dat het daarom ook beter werkt.

Daarbij heb je bij de oudere versies van Delphi gewoon een 'echte' executable(de laatste versie is volgens mij Delphi.NET). Als je een programma in .NET hebt dan heb je natuurlijk ook nog het .NET framework nodig. Dat is verder waarschijnlijk niet echt een probleem, aangezien bijna iedereen tegenwoordig wel het .NET framework geinstalleerd heeft. Maar dat is bijvoorbeeld al een verschil.

En een oude taal hoeft natuurlijk niet per definitie slecht te zijn, kijk bijvoorbeeld eens naar C(++).

Persoonlijk zou ik dus gewoon bij het oude programma blijven als het volledig naar wens werkt. :)

Oke CoD_NL,:thumb:

op zich lijkt het me duidelijk wat je zegt. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat voor de toekomst een oude taal niet meer / minder goed wordt ondersteund en dat het in die zin wijs is om vooruit te denken en over te schakelen.:confused:

Overigens heeft mijn bedrijf meerdere vestigingen. Ik begreep dat .net meer gericht zou zijn op web-applicaties die verbonden zijn met een centrale database. Bij delphi zou het gaan om lokale databases die ieder apart staan. Ik zou me kunnen voorstellen dat een centrale database voordelen heeft op aparte databases.:)

Klopt dit ook? Graag zou ik meerdere kanten van verschillende personen horen, dus een ieder die wil ...

Api

op zich lijkt het me duidelijk wat je zegt. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat voor de toekomst een oude taal niet meer / minder goed wordt ondersteund en dat het in die zin wijs is om vooruit te denken en over te schakelen.:confused:

Ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met Delphi, maar naar mijn weten kan je elke applicatie die in .NET geschreven is ook schrijven in Delphi. En dat zal ook wel zo blijven. Dat het met de ene taal net iets makkelijker gaat is misschien iets anders. Maar daar heb jij als eindgebruiker geen last van.

Overigens heeft mijn bedrijf meerdere vestigingen. Ik begreep dat .net meer gericht zou zijn op web-applicaties die verbonden zijn met een centrale database. Bij delphi zou het gaan om lokale databases die ieder apart staan. Ik zou me kunnen voorstellen dat een centrale database voordelen heeft op aparte databases.:)

Klopt dit ook? Graag zou ik meerdere kanten van verschillende personen horen, dus een ieder die wil ...

Api

Als de applicatie niet voldoet aan jouw eisen dan zul je inderdaad een oplossing moeten bedenken. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te doen.

Je zou de oude applicatie kunnen aanpassen. (ik denk niet dat je de beschikking hebt over de source code, maar het is wel mogelijk om de werking van het programma te veranderen. Je zou dan bijvoorbeeld het resultaat kunnen wegschrijven naar een centrale database)

Verder zou je ook nog een programma kunnen (laten) schrijven die de lokale gegevens verwerkt en deze in een centrale database stopt. Dan kan je gewoon het programma blijven gebruiken zoals het is, en heb je toch alle data in een centrale database. (deze methode is denk ik iets omslachtiger omdat de resultaten niet meteen in de centrale database worden gestopt)

En je kunt er natuurlijk voor kiezen om een nieuw programma te laten maken geheel naar eigen wens.

Het hangt een beetje van de situatie af, maar persoonlijk zou ik denk ik voor optie 1 of 3 kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan