• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Verschil gewone tabel en tabel Power Query

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

jverkerk

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 nov 2009
Office versie
Microsoft 365
Beste Excellers
Waarom zit er verschil tussen de tabel en de tabel in power query?
Welke functie moet ik gebruiken om dat goed te krijgen?

Bijlagen

Het klopt niet want de kleine getallen zijn nu verdwenen en die moesten ook berekend worden.
Ze zijn erg klein maar als je die maal 20.000 neemt worden het ook redelijke bedragen, dus ik vraag mij af waarom hij die in PQ niet meeneemt.

Nee johan de opmaak is niet gelijk.

In excel is niet alles wat het lijkt.

In jou blauwe tabel (Tabel2) heb je veel verschillende opmaken. Allemaal van type valuta maar telkens met wisselende decimalen

Als je die valuta opmaak import naar powerquery gaat die ook eigen interpretaties doen op de data.
Kennelijk wordt de valuta opmaak toch afgekapt na 2 of 3 decimalen waardoor jouw gemarkeerde cellen als 0 binnenkomen. ipv als heel kleine waarde.

om te laten zien dat power query verschillende soorten opmaak verschillend behandeld bij import heb ik in kolom A jouw gemarkeerde cellen omgezet van valuta opmaak 10 decimalen naar "Standaard"

En daarna heb ik een nieuwe query verbinding gemaakt Tabel_decimaal
(jouw query Tabel2 heb ik hernoemd naar Tabel2_valuta omdat dit het gekozen type is in PQ)

Het aparte is dat in jouw query is het type ingesteld op Valuta maar de tabel zelf is opgemaakt als "Financieel"

En in mijn query kies ik voor decimaal getal maar als de tabel wordt aangemaakt wordt opmaak "Standaard" gebruikt.

Kortom Excel doet allerlei onzichtbare interpretaties bij import in PQ en óók weer bij terugmelden van de resultaten in de nieuwe (export) tabel
Dit is een nadeel van het gebruik van de "wizard" tools van excel voor interpretatie van data.

Als je volledige controle wilt op de presentatie van getallen moet je brontabel de opmaak "standaard" hebben en vervolgens in de M-code zelf de (exact gewenste) opmaak programmeren ipv de standaard opmaak codes te gebruiken.

Bijlagen

Dat was hem @roeljongman , je advies opgevolgd en het werkt, die financieel was per ongeluk gegaan denk ik, ik wilde ze allemaal op valuta en de voorlaatste op decimaal.
@emields bedankt je had ook gelijk, de opmaak moest anders.
Bedankt voor de oplossingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan