Verschil iMac, Mac mini en MacPro?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElsyV

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2007
Eigenlijk heb ik altijd al een Windows PC gehad maar kijk toch altijd met een schuin oog naar een Mac.
Gewoon omdat het design mooi is. Dus misschien wordt onze volgende PC wel een Mac.

Maar als ik op de website kijk zie ik enkele Mac's staan maar heb eigenlijk geen idee wat de verschillen zijn.
Ik gebruik mijn PC met programma's zoals Photoshop en Dreamweaver en heb ook vaak veel programma's open staan.
Nu kiezen we vaak voor zoveel mogelijk goede onderdelen die dit alles aankunnen.

Je hebt dus de iMac, Mac mini en 2 versies van de MacPro. Om eerlijk te zijn heb ik de MacPro nog nooit in het echt gezien bij iemand of in de winkel. (of ze zetten de kast buiten het zicht)

1. Als je nou eens even niet naar het geld kijkt, welke zou je dan het beste kunnen kopen zodat je ook weer een hele tijd voorruit kunt?
2. Draaien mijn aangeschafte programma's er wel op? Photoshop, Dreamweaver, Office2013.
3. Heb je niets meer aan Microsoft accounts waarmee ik nu alles heb gesynchroniseerd. Mail, agenda enz.
4. Waarom zou je gèèn Mac willen hebben? Het is veel geld en het zou jammer zijn als je er niet alles op kunt doen dan op een Windows PC.

Hopelijk zitten hier echt Mac liefhebbers en kunnen jullie me uitleggen wat de verschillen zijn en of ik nog ergens op moet letten.

macbook pro is een laptop die ik gebruik.
een imac zou zeer mooi zijn...je betaald er iets voor maar dan heb je ook iets moois.
Naar geld moet je niet kijken en al helemaal geen prijsverschil bekijken.
De windows pc gaat het dan altijd winnen...goedkoper dan mac.
ik gebruik outlook voor mac en dat werkt als een trein.
De andere twee programma's die je noemt zijn windows programma's en die kunnen via een windows versie binnen mac werken.
Een macmini is pc waarop je nog een scherm en dergelijke aansluit.Ook mooi en werkt zekers zeer goed.
Maar ook hier weer het is maar wat je oog het mooiste vindt.

mac versus windows pc dan wint de mac bij mij.

nogmaals kijk niet naar het prijsverschil want dan wint de windows pc.

Macbook Air is voor veel onderweg en geen zware programma's (geen photoshop en zo), maar voor wat internetten en type.
Macbook Pro is voor mensen die mobiel willen zijn maar toch een krachtige laptop nodig hebben(voor photoshop).
Macbook Pro Retina is voor mensen die willen werken met een snelle/krachtige laptop met haarscherp beeld (meer pixels op kleiner zelfde display grote als de Macbook Pro).
Mac Mini is voor eenvoudige typen, internetten en af en toe wat bewerken in Photoshop. Maar hierbij moet nog een toetsenbord/muis en display bijgekocht worden.
iMac is als een normale computer, inclusief display. Deze kan prima voor Photoshop gebruikt worden en spelletjes.
Mac Pro is voor het echte zware werk, denk aan videobewerking met hoge resolutie of in gebruik voor meerdere displays tegelijk. Ook hier moet nog een display bij.

Dan heb je van de Mac Mini en de Mac Pro nog de Server versie. Deze zijn iets krachtiger dan het basis model en zit speciale server software op. Ook hebben deze standaard 2 schijven voor als er 1 uitvalt.

De Mac Pro is op dit moment niet meer te koop in Europa. Dit heeft te maken met de veiligheid van ventilatoren. Als de Mac Pro open is, kun je makkelijk je vingers er in stoppen (Auw!). Omdat Apple bezig is met een nieuwe versie van de Mac Pro, willen ze de huidige (nog wel te koop is de U.S) niet aanpassen. Eind van het jaar zou er weer een nieuwe Mac Pro op de markt moeten komen, maar dit zal natuurlijk ook kunnen opschuiven naar begin volgend jaar.

Voor de software die je nu hebt, deze zou je opnieuw moeten aanschaffen voor de Mac versie. Een andere oplossing is om Windows op de Mac te installeren, deze zul je dan ook moeten kopen. Nadeel is dat je dan als je wil switchen naar een Apple programma je opnieuw moet opstarten en het dan moet openen. Je werkt dan namelijk standaard met 2 losse besturingsystemen die niet tegelijk aan kunnen staan.
Wat je anders kun doen als je er Windows op wilt hebben is virtualisatie software op zetten en Windows virtueel gebruiken, hiervoor zul je wel flink wat geheugen nodig hebben, aangezien je dan 2 besturingsystemen + alle applicaties tegelijk aan hebt staan en dat is zwaar.

De Microsoft accounts heb je wel wat aan als je dit gaat instellen bij de nieuwe software.

Waarom zou je geen Mac nemen? Simpel, de software en games. De software en games die draait op Windows, zal niet werken op de Mac, deze zul je opnieuw moeten aanschaffen, speciaal voor de Mac.

Om voor jouw een keuze te maken welke Mac je wilt, zou je eerst de volgende vraag moeten beantwoorden:
Waarvoor wordt hij gebruikt en welke software komt er op te draaien?

Laatst bewerkt:
Dank je Wouter voor deze duidelijke uitleg.

Als ik al over zou gaan op Apple dan wordt het de iMac. (27inch)
Maar omdat ik toch wel graag upgrade naar betere/snellere onderdelen zit ik al wel vlug rond de 3000 euro volgens "je mac op maat" op de Apple website.
En als ik dan ook nog die vreselijk dure Windows software opnieuw moet aanschaffen, dan is het niet echt leuk meer.
En dan nog: hoe bevalt een Apple product mij? Stel dat ik er totaal niet mee overweg kan en terug verlang naar Windows?

Allemaal moeilijke overwegingen maar omdat ik ook van design hou val ik iedere keer weer voor een Apple product maar durf er toch niet goed aan te beginnen.

In ieder geval snap ik nu de verschillen en daar ging het me ook om.

Bedankt.

loop eens een mediamarkt binnen.
dan kun je er even mee spelen.....

Dank je gast0668

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan