• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschil in jaren tussen data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Sto

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2001
Beste experts,

VRAAG : Hoe kan ik het beste iemands actuele leeftijd in jaren berekenen en dit automatisch laten bijhouden ??
(dus zonder steeds de actuele datum te beheoven invoeren)

b.v.
In cel A1 staat iemands geboortedatum b.v. 14-02-1954
In cel B1 staat de formule =(vandaag()-A1)/365
Antwoord : 50 (jaar)

De uitkomst in cel B1 lijkt steeds goed, maar mijn gevoel zegt dat er ergens een onnauwkeurigheid zit. Niet ieder jaar was toch 365 dagen ?
Is er een formule die het verschil tussen de huidige dag en de geboortedatum steeds exacter berekent

bv.d.

Volgens mij maakt dat niet uit. Excel werkt in data namelijk met getallen vanaf een bepaalde datum. 1 januari 1900 is gelijk aan 1 (tenzij je bij je opties hebt aangegeven de 1904-jaartelling te willen gebruiken). 2 januari 1900 is gelijk aan 2. etc. Daar zitten de schrikkeljaren dan al in verwerkt ofzo. Weet er het fijne niet van, maar dacht dat het zo zat.

Als je wilt controleren of die data kloppen, dan kun je bijvoorbeeld 1-1-1900 intypen in een cel. Vervolgens zet je de celeigenschappen op getal en dan komt er 1 uit.

Hoi Henk,

In excel zit de formule Datumverschil verstopt:
=datumverschil(Datum1;Datum2;"Y")
geeft het aantal jaar tussen datum 1 en datum 2. Datum 2 moet groter zijn dan datum 1

Kijk voor meer mogelijkheden in de help-functie

Jeroen

Allebei mijn dank voor jullie snelle reactie.

Mijn eigen formule was toch niet voor 100% "datumproof" bestendig.
De formule datumverschil blijkt wel onder alle omstandigheden de juiste uitkomsten te geven.

Ik dacht aanvankelijk dat deze formule het onderdeel
= vandaag() niet accepteerde. Gaat blijkbaar wel.
Gelukkig .

Niogmaals bedankt

gr. Henk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan