• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschil in procenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsy94

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2016
Berichten
46
Beste mensen,

In een ander topic heb ik ook soort van deze vraag gesteld, maar ik plaats hem overnieuw aangezien in het andere topic te veel overbodige informatie staat.

Ik zou graag in het bijgevoegde bestand in de groene cel een verschil krijgen in procenten aan de hand van de geselecteerde datum (Geel gemarkeerd). Ik heb van alles geprobeerd maar ik kom er helaas niet uit. Tevens heb ik in het bestand aangegeven wat er volgens mij uit zou moeten komen.


Graag jullie hulp.

Niels
 

Bijlagen

  • kleine test template.xlsb
    12,5 KB · Weergaven: 29
Zou dit voldoen?

Code:
=(INDEX(B2:B13;VERGELIJKEN(H3;A2:A13;0))-INDEX(B2:B13;VERGELIJKEN(F3;A2:A13;0)))/INDEX(B2:B13;VERGELIJKEN(F3;A2:A13;0))
 
Cobbe, volgens mij doet deze niet geheel wat de TS voor ogen heeft. Tussentijdse maanden worden niet meegenomen.

Heb getracht dit met een matrixformule op te lossen (kopiëren in F5 en formule daarna afsluiten met CONTROL+SHIFT+ENTER):
Code:
=SOM(INDIRECT(ADRES(2+VERGELIJKEN(F3;A2:A13;0);2;4)&":"&ADRES(1+VERGELIJKEN(H3;A2:A13;0);2;4))-VERT.ZOEKEN($F$3;$A$2:$B$13;2;0))/VERT.ZOEKEN($F$3;$A$2:$B$13;2;0)

Misschien kan het simpeler, maar dit werkt wel volgens mij...
 
Laatst bewerkt:
Een vreemde procentverschilberekening vind ik.
Feb 11 Apr 13 --> +18% wat is daar dan mis mee?.
 
Ik snap je voorbeeld. Lijkt mij ook logisch :)

Echter als ik kijk naar zijn uitwerking van gewenste antwoorden moet er schijnbaar 0% uitkomen.
Feb > Mrt: -18%
Mrt > Apr: +18%
Som = 0%

De TS mag het antwoord geven...
 
Ik kom aan 0% omdat ik alle tussenliggende maanden meereken:
(maart / februari) * februari= -18%
(april / februari) * februari= 18%
deze twee getallen optellen = 0%

Ik dacht eerst dat januari t/m april wel klopte maar dit is niet zo. de uitkomst is wel hetzelfde, maar de formule is niet goed. Dit komt namelijk door de getallenreeks dat het goed lijkt. Als jullie snappen wat ik bedoel

sorry voor het onduidelijke verhaal
 
Dan wil ik wel eens weten wat je met zo'n berekening kan doen.
 
Dan weet je de prijsschommeling binnen een bepaalde periode, als je alleen maar de begin en eind maand meeneemt dan vergelijk je maar 2 losse momenten.

Bij mij is het de bedoeling dat ik alle "momenten" binnen de bepaalde periode meeneem.

helaas kom ik er alleen nog niet uit.....
 
Wat was er mis met mijn formule, doet volgens mij wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
als ik die wil plakken in het venster dat geopend wordt middels de knop F5 dan krijg ik een foutmelding als ik vervolgens ctrl+shift+enter indruk.
 
Ja in uw bestandje werkt het wel....

Zal ik op de één of andere manier toch iets fout doen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Hij rekent ook met de tussenliggende maanden. Er komen exact jouw voorbeeldgetallen uit.

Heb je wel afgesloten met CONTROL+SHIFT+ENTER? Anders maakt Excel geen matrixformule van de formule, dit kun je dan zien aan het ontbreken van de accolade-tekens {} om de formule heen.

Jouw voorbeeld is niet een berekeningsmethode die ik eerder ben tegengekomen. Je kunt m.i. niet rekenen met dit getal, om bijvoorbeeld een prijs te berekenen. Het dient alleen als indicator voor prijsschommelingen, een som van percentages... Nou ja, succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Ja de getallen kloppen nu maar er is wel iets heel vreemds aan de hand....

als ik in de formulebalk van cel F5 druk dan gaat er helemaal vooraan "{" weg en helemaal achteraan gaat "}" weg. en vervolgens neemt de formule de tussenliggende maanden niet meer mee. Dit heb ik nog niet eerder gezien in Excel....
 
Niets vreemds...

Zoek in de helpfunctie eens op MATRIXFORMULE.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan