Verschil in snelheid ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Wanneer ik op mijn laptop kijk tijdens draadloze internetverbinding staat er 54Mbit.

Wanneer ik echter een snelheidstest doe haal ik maar 6 Mbit draadloos en aangesloten via de ethernetkabel haal ik 12 Mbit.

Hoe kan dit ?

Theoretisch gezien is de maximum doorvoersnelheid van je WiFi-adapter 54 Mbit/s, maar meestal worden maximaal snelheden van zo'n 30Mbit gehaald.
Dit betekent dus niet dat ook jij met 30mbit draadloos kan downloaden! Dit hangt af van je internetabonnement bij je provider. De snelheid die hier wordt aangegeven is de snelheid die je draadloos-internetontvanger maximaal aan kan.
Omdat je bij draadloos netwerk last hebt van storing door andere apparaten en nog enkele andere factoren in het huis zul je altijd bedraad een hogere snelheid hebben dan draadloos.

Laatst bewerkt:
Mijn abonnement is 12Mbit.
Soms staat er ook 11 of 48 Mbit op mijn laptop en dan haal ik nog maar een snelheid van 6Mbit en soms 2Mbit.

Normaal moet ik met een 48 Mbit verbinding toch 12Mbit downloadsnelheid kunnen halen ?

Nee, je zegt aangesloten via de ethernet kabel haal je wel 12mbit. Dus de router geeft wel de volledige snelheid. Alles dat het draadloos lager is komt dus door storing en andere factoren waar draadloos netwerk mee te maken heeft. De beste optie, als je hier vanaf wil, is een dualband router met wireless n ondersteuning kopen. Zoals de WRT320N. Je zal dan wel een WiFi-adapter moeten hebben die ook dat 'wireless n' (802.11n) aankan. Nieuwe laptops zijn bijna allemaal uitgerust met die 802.11n mogelijkheid.

Laptop is 6 maanden oud dus geen probleem.

Ga eens achter zo een router kijken, want nu is het soms echt traag surfen.

Door die dualband benut je een 5GHz-frequentie, hiermee ondervind je geen last van verkeer op de tragere en veelal drukbezette 2,4GHz-band. Hierdoor kunnen bezitters van geschikte draft n-adapters hogere doorvoersnelheden behalen. Een nadeel van de 5GHz-frequentie is echter dat het bereik minder groot is, maar dit wordt gecompenseerd door hogere snelheden die de 802.11n serie aan kan.
De WRT320N heeft de beste prijs/prestatieverhouding. Je kunt nog extremer gaan: de WRT610N, die heeft nog betere prestaties maar daar leg je wel 2x zoveel voor neer.

Is allemaal geen dual band. Waarschijnlijk zal de snelheid wel hoger liggen dan bij je huidige verbinding dat waarschijnlijk 801.11g is, omdat 801.11n beter is. Maar om minder last te hebben van omringende apparaten heb je een dual band router nodig.
Bij een keuze tussen die vier zou ik beslist kiezen voor die Linksys

Nog een vraagje over die 2,4 band.

Ik ontvang hier in huis 5 signalen op de 2,4 band maar wel op verschillende kanalen.
Stoort dat dan nog het signaal wanneer ze op verschillende kanalen zitten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan