Verschil in uren uitrekenen lukt niet in 1 tabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hill2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hill2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Hallo ik ben nieuw op dit forum en heet iedereen welkom.

Ik wil een tabel opzetten met daarin 3 velden gerelateerd aan uren. Zo zal er een start en eind tijd erin komen met een veld van totale tijd, wat een verschil van de start en eind tijd moet geven.

Nu heb ik een query aangemaakt die dit tijds verschil uitrekent. Deze query wil ik in het tabel terug uit laten komen in het veld van de totale tijd.

Als ik dit probeer krijg ik een melding dat ik velden gebruik uit de tabel waarin het resultaat moet komen. En word deze query dus niet ingevoerd.

Heeft iemand een suggestie hoe ik deze totaal uren kan loggen? Moet ze namelijk later ook op kunnen tellen voor bepaalde periodes.

Bij voorbaat dank,

Waarom wil je het resultaat van de berekening opslaan? Dat is namelijk nergens voor nodig in een database. Hou deze regel aan: 'Gegevens die berekend kunnen worden uit andere gegevens uit de tabel sla je niet op in die tabel' en je komt een heel eind.... Kortom: als je begin- en eindtijd opslaat, kun je het verschil altijd berekenen. Niet opslaan dus!

Ik wil het resultaat van de berekening voor een bepaalde datum wel in een rapport terug laten komen. Tevens moet er een totaal worden uitgerekend die ook toonbaar moet worden
in hetzelfde rapport.

Het is toch zo dat deze resultaten eerst in een tabel geplaatst moeten worden voordat een rapport gemaakt kan worden?

Gelukkig niet; berekeningen zoals deze maak je 'live'. Bijvoorbeeld door eerst een query te maken met de berekeningen, en op basis van die query maak je dan je rapport. Of je maakt de berekeningen in het rapport zelf, dat is ook nog een optie. De query is handiger als je dezelfde gegevens vaker nodig hebt in rapporten of formulieren; je maakt hem dan één keer en gebruikt hem dan als RecordBron voor je rapport of formulier.

Als ik het goed begrijp kan ik het resultaat van de query wel terug laten komen in een formulier en/of rapport. En hoeft er geen aparte tabel te worden aangemaakt. Dit door middel van aanmaken recordbron in formulier en/of rapport.

Verder kan ik het resultaten van de query optellen en deze ook weer laten geven elders (rapport, formulier)

Helemaal juist! Je kunt een formulier of een rapport baseren op één tabel, of één query, of meerdere tabellen (Access maakt dan zelf een query aan) of meerdere queries (zie vorige opmerking). Een opgeslagen query is het makkelijkst, want die kun je sneller aanpassen als dat nodig is.
Verder werkt het rapport of het formulier precies hetzelfde: de velden uit de query zet je op je rapport in de detailsectie of kopsectie, wat je maar wilt. Totalen berekenen in een rapport doe je dan weer in de Voetsecties van de velden waarop je groepeert. Daar hoef je dus geen aparte velden voor te maken.

Helemaal duidelijk.

Ga ermee aan de slag.

Dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan