Verschil oudere en nieuwere dvd schijfjes, de ene doet het wel en de andere niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gewoon gewoon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2008
Soms kunnen dvd schijven niet beschreven worden.
Dat komt dan omdat de dvd schijfjes anders zijn dan vroeger, het heeft ook soms met de kwaliteit te maken. Op de ene dvd schrijver doet het schijfje het wel, op de andere niet.

Wat is nu het verschil tussen die oudere dvd's en die nieuwere dvd's.
Mijn NEC 3520A kan philips en tdk dvd's (de min versie) vaak niet schrijven maar mijn andere dvd recorder uit een recentere computer kan alles schrijven. Om maar weer te zwijgen over mijn dvd video recorder want daar zijn weer andere dvd schijven voor.

Ik weet het dat ik de firmware van mijn dvd recorder kan flashen, maar dat levert een risico dat hij het nooit meer doet! En dat lijkt me ook weer niets, heb ik al eens meegemaakt met de BIOS en toen deed die het ook niet meer moest ik een jumper op het moederbord overhalen (met succes).

Ik weet ook dat er een hoop dvd schijven zijn die van slechte kwaliteit zijn, maar uiteindelijk doen ze het wel op die andere dvd recorder!

Maar wat is nu het verschil? Zijn de data cirkels op de dvd schijfjes anders ingedeeld, bijvoorbeeld dat ze niet helemaal rond zijn als eerst of wat is er aan de hand?

Laatst bewerkt:
Bedoel je het verschil tussen DVD-R en DVD+R? DVD-R was er het eerst en wordt ontwikkeld door Pioneer. DVD+R kwam later en wordt ontwikkeld door Philips, Sony en HP... DVD-R heeft iets meer support door dvd-spelers, terwijl bij DVD+R juist de nauwkeurigheid en snelheid bij het branden hoger ligt, daarentegen is de ondersteuning iets lager.

Nee, ik bedoel dat nieuwere schijfjes niet gebrand kunnen worden op oudere branders. Maar wat is dan het verschil tussen die oude en die nieuwere. Plus of min maakt niets uit in mijn geval want het betrof allemaal min versies.

Het verschil zit in de dye.
Dat is het licht gevoelige laagje tussen de kuntstof schijfjes.
Chemische industrieen blijven constant knutselen aan de chemische samenstelling van dat laagje.
En de ene laser reageert daar anders op als de andere.
Ik weet nog dat de eerste cd-r knal groen waren.
Nu hangen ze een beetje naar het blauwe toe.
Ook kan de frequentie van het laserlicht van invloed zijn.

Oke, maar zou een ander kleurtje dan zorgen voor een verhoogde snelheid of dat het betrouwbaarder is?
Waarom doen ze dat dan?

Als de dvd's nog in de verpakking zitten zou je dan kunnen herkennen welke dye het heeft. Zou je kunnen zien of die het gaat doen. Sony dvd's doen het altijd tot nu toe. Alle dvd's die ik heb zijn een beetje blauwachtig.

Klopt het dat Verbatim dvd's en Taiyo Yuden beter zijn of is het allemaal een verzinsel. Zo ja is dat dan vanwege de soort dye wat ze gebruikt hebben?

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik heb de firmware geupdate en het werkt volledig!
Alle dvd's worden beschreven.

Bedankt allemaal!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan