Verschil tussen 1333 en 1600

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheMitchHD

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2013
Beste lezers,

Wat is precies het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz geheugen?

Gr.
Mitchel

Kan wel wat verschil maken, maar of je dat zelf merkt zonder benchmark.

Beste Mitchel,

je had deze vraag / vragen ook in dit topic kunnen stellen hoor.......................... welke weer gelieerd was aan dit topic.........

De reden dat je nu deze vraag stelde komt voort uit het gelieerde topic. Degenen die jou nu in dit topic beantwoorden, weten hoogstwaarschijnlijk niets van je andere 2 topics, da's niet zo heel slim van je om het zo aan te pakken.

Hardcore gaming

Hardcore-gaming vereist meer van een pc dan casual gamen. Toch hoef je niet meer het duurste van het duurste te kopen om fatsoenlijk de nieuwste games te kunnen draaien op je pc. Dat komt vooral door het feit dat de consoles zoals de Xbox 360 en de Playstation 3 tegenwoordig de standaard bepalen. Een hoop games die tegenwoordig voor de pc uitkomen, zijn ports van de Xbox 360 versie en deze games, enkele uitzonderingen daargelaten, kan je met middensegment hardware uitstekend op full-hd spelen. Een hoop van deze games zijn zelfs gebaseerd op DirectX 9 technologie terwijl we op pc-gebied al op versie 11 zitten!

Wil je echter niets tekort komen en DirectX 11 games zo mooi mogelijk spelen, dan zul je iets meer moeten investeren, maar zolang je op één monitor met een resolutie van 1920x1080 blijft spelen, hoef je nog steeds niet het duurste van het duurste te hebben.

Geheugen: liever sneller dan meer

Voor hardcore gamen is het geheugen belangrijk. Maar meer is niet altijd beter. Bij gaming is de snelheid van het geheugen het belangrijkst. 4 GB DDR3-1600 geheugen is voor games beter dan 8 GB DDR-1333. Je moet natuurlijk wel goed opletten welk geheugen voor jouw gekozen moederbord geschikt is. Overigens is 4 GB aan ramgeheugen wel het minimale wat je nodig hebt voor games.

Laatst bewerkt:
dat van gast0225 gaat niet meer op, je hebt echt minimaal 6GB nodig tegenwoordig om games voluit te draaien. 8GB 1333MHz is dus beter dan 4GB 1600MHz ;)

Is niet van mij, ik zou het niet durven beweren. ;) :D (zoveel technische kennis / mogelijkheden bezit ik niet). Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is een technische site die het tegendeel beweert..........? Misschien kun je een linkje plaatsen?

Laatst bewerkt:
Daarom staat er ook in het artikel dat het aantal het absolute minimum is, m.a.w. je kunt het verhaal uit 2013 projecteren op 2014 (of later op 2016 en dan zal het minimum wellicht al 8 giga zijn), maar rechtovereind blijft m.i. staan, totdat een technische site het tegendeel beweert (of jij een linkje plaatst van iets of iemand anders) dat een geringere hoeveelheid sneller geheugen voor gaming beter uitpakt dat een grotere hoeveelheid langzamer geheugen.

En of dat nu 4 versus 6 of 6 versus 8 is, daar gaat het denk ik niet om. Het gaat om het principe traag - meer versus sneller - minder.

Laatst bewerkt:
hier een artikel uit 2013 waarin al 8GB geadviseerd wordt:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2356567,00.asp
Ook toen had je overigens al meer dan 4GB nodig om games voluit te kunnen draaien. Sorry dat ik het moet zeggen gast0225, maar je loopt een beetje achter.....

En nogmaals: het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz geheugen merk je niet. Het is wel zo dat de i7 4770K met het geheugen kan communiceren op 1600MHz, dus je geheugen is wel ietsje trager, maar in dit geval gaat meer geheugen boven hogere snelheid.

Nogmaals, het gaat niet om de hoeveelheid, maar om de VERHOUDING tussen hoeveelheid en snelheid. Dat dringt geloof ik niet echt door? Ik denk dat topicstarter inmiddels bevestigd heeft gekregen dat minimum hoeveelheid voor de laatste games niet 4 is (wat logisch is, want de games die jij hiervoor aanhaalde zijn uit november '13 en mei / juni 2014 -!- , toen het door mij aangehaalde artikel al 9 maanden oud was,................. , maar nogmaals ik heb een klein beetje het gevoel (correct me if í'm wrong) dat jij uit een klein beetje vasthoudendheid er maar niet aan wil dat langzamer geheugen in een grotere hoeveelheid voor GAMEN slechter is dan een RELATIEF kleinere hoeveelheid van sneller geheugen.

Ik bezit niet de technische faciliteiten om mijn quote te staven, maar deze is er technisch dus wel. Nu wil ik graag wat anders geloven, maar dan zou ik dat wel technisch bevestigd willen zien. Dan ga ik zomaar "om", want ik kan het zelf niet testen.

Laatst bewerkt:
ik houd daar aan vast, omdat dat tegenwoordig niet meer zo is ;) Gamen met 4GB sneller geheugen is slechter dan gamen met 8GB langzamer geheugen simpelweg omdat de hoeveelheid van 4GB niet meer voldoet.

De tijd dat 4GB snel geheugen beter was dan 8GB langzaam geheugen ligt al ongeveer een jaar achter ons....

Ik kan niets meer met je reacties. Je leest mijn berichten (kennelijk) niet (goed). We zijn het 100% EENS over sommige games uit 2014 en vast ook uit 2015 en daarna........... dat 4 gig niet voldoet, daar gáát het niet om. Lees nou de rest van het verhaal ook even goed door.

Laatst bewerkt:
Snel ramgeheugen wordt pas echt belangrijk als je een APU gebruikt. Dat heb ik ooit ergens gelezen.
Dan kan je beter 4GB snel geheugen gebruiken, dan 8GB langzaam spul.

Ik kan het ook niet uittesten, want ik gebruik een losse videokaart, en een cpu, waardoor snelle rams minder belangrijk zijn. (Dat hebben ze me wijsgemaakt.)

Laatst bewerkt:
In dit filmpje (Engelstalig) zijn benchmarks uitgevoerd met dezelfde stukjes RAM op verschillende snelheden (800MHz - 2400MHz). Resultaten vanaf ~ 2:00.

Om het even samen te vatten als je geen zin hebt om te kijken:
Bij Far Cry 3 is het verschil tussen min FPS en max FPS 0.4 op ultra. 800MHz 26.5 FPS - 1866MHz 26.9 FPS
Bij Metro Last Light is het verschil tussen min FPS en max FPS 0.8 op very high. 800MHz 32.0 FPS - 1600/1866Mhz 32.8 FPS.

Daarna worden er nog enkele statische benchmarks getoond waarin weer het verschil telkens niet heel groot is.
Hieruit kun je dus concluderen:
1. Sneller RAM heeft (bijna) geen voordeel bij gaming.
2. Meer RAM heeft ook geen voordeel, zolang je maar genoeg hebt. En tegenwoordig is 8GB voor gaming "the sweet spot". (16GB kan trouwens geen kwaad).

P.S.: Abboneer op het kanaal van eerder vernoemd filmpje (LinusTechTips)! Goede reviews en vaak ook goede tips over gaming/pc building/ etc etc

Laatst bewerkt:
Jup, en tweakers laat heel mooi zien daarbij dat het CPU gedeelte geen verschil heeft voor hogere geheugen snelheden.

Wat ze verder aantonen is dat de IGP/APU van sneller geheugen profiteert, wat logisch is omdat het geheugen dan gedeelt moet worden. Aangezien we het hier over een gamepc hebben, is er een losse videokaart, dus moet ie gewoon 8GB hebben, snelheid maakt bijna niets uit.

Heb ik gedaan, en ik probeer je duidelijk te maken hoe jij het moet interpreteren, want aan verkeerde adviezen heeft men ook niets (ik wil je absoluut niet beledigen, ik vind het top dat je zoveel mensen hier helpt, maar in dit geval moet wel een technisch correct advies gegeven worden)

Laten we deze discussie stoppen, ik denk niet dat het in het belang is van de TS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan