verschil tussen moederboarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

thermisol

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2010
hey ik had een vraagje, wat is het verschil tussen moederboarden en waar moet je op letten als je er 1 koopt

natuurlijk weet ik dat je op de socket van de processor moet letten en de aansluiting etc en formaar wijst voor zich.

maar wat houd het verschil tussen de chipsets in

en kan elk moederboard tegenwoordig crossfire of sli ondersteunen

moet je verder ook opletten naar welk geheugen snelheid je moederboard aan kan en is er ook een limiet aan max geheugen wat een moederboard ondersteunt

mvg,

thermisol

[Hoofdverschillen zijn de sockets voor de processors. Je hebt Intel en je hebt AMD. De processors zijn niet uitwisselbaar op elkaars moederborden. Binnen deze merken 'wemelt' het van de soorten moederborden (idd.ook verschillende chipsets).Nee, niet ieder moederbord kan SLI of Crossfire aan. Beide kreten zijn eveneens merkgerelateerd : SLI wordt middels 2 Nvidiabased chip kaarten uitgevoerd, Crossfire met 2 ATI kaarten.
Ja, je moet idd. kijken welk soort geheugen er op je moederbord maximaal kan draaien (snelheid) al is het wel zo dat wanneer je wat trager geheugen plaatst dan het mobo aankan, dit altijd zal werken. E.e.a. onder voorbehoud van`de 'voetjes' waarin het geheugen geplaats moet worden. DDR3 geheugen past dus niet in een voetje dat gemaakt is voor DDR2 geheugen - VV.
De hoeveelheid maximum geheugen wordt bij ieder moederbord aangegeven.

Laatst bewerkt:
Uitleg chipset: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chipset

Een mobo ondersteunt of sli of crossfire (ben er niet zeker van of er boarden zijn die beide aankunnen) en er zijn boards die geen van beide hebben.

En ja, je moet opletten welke snelheid ram word ondersteunt (staat er vaak netjes bij vermeld)

Ook is er in principe een limiet aan de hoeveelheid ram. Dit ligt voor en deel ook aan de windows versie die je gebruikt. Voor 32bit kan je natuurlijk het max ondersteunde geheugen plaatsen, laten we 8 gig nemen als voorbeeld, maar bij 32 bit word hiervan ongeveer 3,7 gebruikt.
Bij 64bit word alles gebruikt.

Maar ook dit word netjes vermeld bij de specs van een mobo.

En inderdaad wat gast0225 aangeeft.

ik ja da was me ff onduidelijk

dus als ik kies voor een amd systeem dan is het het beste om te gaan voor een ATI videokaart omdat die moederboarden van amd alleen crossfire ondersteunen

en bij een intel pc een nvidea voor SLI

Nee hoor er zijn ook gewoon AMD moederborden die SLI draaien
En moederborden die SLI en Crosfire ondersteunen

Dan misschien dat ik het niet duidelijk verwoorrdde in een eerder topic? Excuses.

Ik schreef namelijk niet dat SLI alleen voor Intell moederborden kon en ook niet dat Crossfire alleen voor AMD plankjes gold, nee, ik schreef dat de kreten SLI en Crossfirte merkgerelateerd zijn. (Nvidia -> SLI en ATI -> Crossfire)

Het is idd. moederbord type onafhankelijk, dat past altijd (SLI of Crossfire) allkeen het moederbord moet wél 2 aansluitingen voor de 2 videokaarten hebben en dus SLI en / of Crossfire ondersteunen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan