Verschil tussen Opsuse en Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dragonlord

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
ik wil linux op mijn laptop hebben,

maar ik wil ook wetren wat de verschillen tussen de 2 zijn.

dank je wel voor jullie reactie

Ubuntu is wat makkelijker voor beginners, terwijl OpenSUSE wat moeilijker is.
Ubuntu is vooral makkelijker met de pakketmanager (werkt bijna hetzelfde als in Windows, je klikt het installatieprogramma aan en de rest gaat vanzelf, in OpenSUSE moet je in de terminal (sooft MS-DOS) een commando intikken.
En het internet is ook makkelijker te installeren, en de codecs ook.:thumb:

in OpenSUSE moet je in de terminal (sooft MS-DOS) een commando intikken.
En het internet is ook makkelijker te installeren, en de codecs ook.:thumb:

Ik weet niet welke versie van Open Suse jij hebt gebruikt maar OpenSuse heeft de YAST omgeving volledig grafisch waarbij je alle software kan installeren die je wil.

Zijn allebij erg makkelijke distributies waarin alles wel grafisch in te stellen valt.
Grootste verschil is dat Ubuntu met standaard Gnome applicaties doet terwijl OpenSuse alles in yast heeft zitten.

De discussies tussen OpenSuse en Ubuntu over wat beter is of wat makkelijker is gaat meestal over smaak en gewenning. Als je de 1 gewend bent vind je die vaak prettiger dan de ander. Zelf geef ik de voorkeur aan Ubuntu omdat dat een Debian gebaseerd systeem is waar ik erg tevreden over ben.

Mijn advies is begin met Ubuntu en test dat even uit, probeer daarna een keer OpenSuse dan kun je het zelf vergelijken maar omdat je het nog moet "leren"zijn beide distributies geschikt om mee te beginnen.

he bedankt voor jullie reactie,

ik heb ubuntu als dual booting op laptop geinstaleerd,
en het gaat al beheeorlijk goed,
de bestanden van Opensuse zijn mega groot 4 G terwijl van ubuntu 650 mb zijn

op de dvd van opensuse zit namelijk al heel extra software die je makkelijk van dvd kan installeren.
daar is die 4 gb groot

bij ubuntu zit dat er niet bij en moet je dat later extra downloaden van het internet.

bij ubuntu zit dat er niet bij en moet je dat later extra downloaden van het internet.

Het voordeel daarvan is natuurlijk dat de pakketten die je niet nodig hebt je ook niet hoeft te downloaden :) en bij een img van 4gb zitten die er ook bij

het nadeel daarvan is dat als je je netwerk niet aan de praat krijgt je die niet kan downloaden....

elluk nadeel heb zijn voordeel (of was het nou andersom)

daar heb je helemaal gelijk in.
je hoef niet te downloaden wat je niet nodig heb.

ik draai sinds een maand ok ubuntu en het bevalt mij erg goed.

Het verschil tussen OpenSuse en Ubuntu?

De omgang van de pakketten. Ubuntu pakt .deb. en OpenSuse gebruikt .RPM
OpenSuse is een project van Novell, die ook een Suse pakket verkoopt.

OpenSuse is ook erg mooi, maar mijn ervaring is dat Ubuntu (op mijn nieuwe systemen) meer Hardware zelf herkend en ook iets stabieler is hierdoor.

Voor beginnende Linux'er zou ik toch voor Ubuntu kiezen.

Succes met je keuze :)

"Elk nadeel heb zijn voordeel" was inderdaad het origineel;-)

Als SuSE/opensuse gebruiker van ruim voordat Ubuntu bestond (en ruim voordat Novell het kocht cq. ondersteunde) kan ik alleen maar zeggen, dat je je gewoon moet inwerken in een goede distro. Dat zijn opensuse en ubuntu allebei; of je nou opensuse met KDE of Gnome gebruikt, Ubuntu met Gnome desktop, kubuntu met KDE-desktop maakt eigenlijk niets uit.
Zorg dat je het verschil ervaren hebt tussen installeren met RPM en debianbestanden, maak je keuze wat je prettig lijkt. Zorg daarna vooral, dat je het gekozen systeem door-en-door leert kennen. Dát maakt de beste distro!

Ubuntu ligt op dit moment goed in de markt, dat kan net zo snel veranderen als de opkomst ervan... Maak jezelf onafhankelijk van de ideeën van de dag.

succes!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan