verschil??? tussen Router en Accespoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

brandjes

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Kan iemand mij het verschil duidelijk maken tussen een routern en een Accespoint?? Naar mijn idee is het hetzelfde...

brandjes zei:
Kan iemand mij het verschil duidelijk maken tussen een routern en een Accespoint?? Naar mijn idee is het hetzelfde...

Totaal niet hetzelfde ;)

Een router is een bakje die een WAN ontvangt (internet) en dan verdeeld naar alle LAN ingangen. Dus voor de ISP (internet provider) is er 1 toestel aan het internet verbonden (router dus) en alle pc's gaan via de router op het internet zonder snelheidverlies. Voordeel: meer beveiligd tg hackers.

Een accesspoint maakt gewoon een draadloze verbinding ipv kabel. Dus via een accesspoint wordt het ipadres van de ISP direct doorgegeven naar de pc, dus die pc is verbonden met het internet. Dus daar ben je niet beveiligd en gelimiteerd tot een aantal gebruikers (volgens ISP)

Een draadloze router is een combinatie van beiden. Dus een router (met 4 poorten) en een accesspoint die LAN adressen doorgeeft. Feitelijk is het idem als een Accespoint te verbinden aan de router op 1 van de LAN poorten. Iedere draadloos toestel ontvangt een ip adres van de router.

Ja. Anders gezegd: je hebt routers en switches (hub tellen we niet mee vandaag). Een router doet alleen maar dat externe verbindinkje beschikbaar stellen aan een interne familie van IP-adressen. Als je router ook poortjes heeft, is het een routerswitch. Je kunt ook een losse switch kopen (goedkoper). Dat zijn dan gewoon een verzameling poortjes in een doosje.

Een "draadloze router" is in de regel een draadloze switch met daarin/daarnaast een router en een draadloos accespoint is gewoon een ouderwetse switch, maar dan draadloos. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan