• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Verschil zoeken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

bvermeulen

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
Ik heb een bestand met allemaal codes. Bij deze codes hoort wel of geen object. Nu kan het zijn dat de codes er dubbel in staan met dubbele objecten (dus 1 met wel en 1 met niet).

Ik zoek een snelle manier om deze verschillen te zoeken. Hoe kan ik dit het beste doen?

In dit voorbeeld is het een klein lijstje, maar soms gaat het om 100-en codes.

Bijlagen

Als je je tabel sorteert op kolom A dan heb je alle gelijke codes bij elkaar.
In kolom C voer je deze formule in:
Code:
=AANTALLEN.ALS($A$2:$A$12;A2)
(de 12 aanpassen aan jouw aantal rijen)
Kopieer omlaag en filter je tabel op deze kolom voor waarden niet gelijk aan 1.

Je zoekt dus de codes waarbij zowel een "ja" als een "nee" staat. Deze tegenstrijdigheden kun je markeren met voorwaardelijke opmaak o.b.v. de volgende formule:
Code:
=(--(AANTALLEN.ALS(A:A;A2;B:B;"Ja")>0)--(AANTALLEN.ALS(A:A;A2;B:B;"Nee")>0)>1)
PS Gebruik je Excel 365, dan kun je vrij gemakkelijk ook wel een lijstje krijgen van dubbelingen.

Bijlagen

Je manier werkt. Super!

Ik werk inderdaad met Excel 365. Hoe kan ik het dan nog makkelijker doen?

Vul deze maar eens in ergens op het werkblad:
Code:
=UNIEK(FILTER(A2:A12;((AANTALLEN.ALS(A2:A12;A2:A12;B2:B12;"Ja")>0)+((AANTALLEN.ALS(A2:A12;A2:A12;B2:B12;"Nee")>0)))>1;""))
Krijg je een lijstje met nummers waarachter zowel Ja als Nee staat in de tabel, kun je eventueel ook nog wel sorteren van laag naar hoog (of omgekeerd).

Kan zelfs nog wat korter:
Code:
=LET(a;A2:A12;b;B2:B12;UNIEK(FILTER(a;((AANTALLEN.ALS(a;a;b;"Ja")>0)+((AANTALLEN.ALS(a;a;b;"Nee")>0)))>1;"")))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan