verschillen in snelheid ADSL

Status
Niet open voor verdere reacties.

LelyTekkel

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2003
Goedendag,

Ik heb momenteel ADSL Family internet+bellen Totaal van Orange (voorheen Wanadoo) en heb daarnaast nog steeds een Budget Abonnement van KPN. Ik wil graag overstappen naar Speedlinq vanwege de prijs en de kwaliteit, die volgens de consumentenbond goed zou zijn. Nu is de snelheid van mijn huidige abbonnement administratief gezien 20.000 KB/s maar in de praktijk is dat slechts 8.000 KB/s. Navraag bij Orange over dat snelheidsverlies leerde mij dat het komt door de aftsand van de centrale en mijn computer. Echter met deze snelheid ben ik op zich niet ontevreden. Nu wil ik graag weten of ik dezelfde snelheid hou als ik bij Speedlinq een Comfort 20 MB inclusief gratis bellen zonder KPN abbonnement afsluit van 24,95 p/m? Gaat het internet dan via diezelfde centrale zodat ik op z'n minst dezelfde snelheid hou dan bij Orange? En hoe zit het met de telefoonlijn? Is die zuiver en helder net als bij KPN? Ik hoor dat graag van u. Mijn abonnement bij Orange loopt to 01-01-2007 en moet deze dus binnen een paar weken opzeggen wil ik kunnen overstappen.

Peter :thumb:

Over de snelheden van ADSL-pakketten: de bandbreedte van een pakket wordt uitgeduk in kilobytes waarbij de bandbreedte de breedte van de tunnel aangeeft.
De werkelijke down- en uploadsnelheden worden uitgedrukt in kilobits en dat slaat op de snelheid waarmee de auto door de tunnel rijdt.
Abonnement 20.000 Kbytes is tunnel, 8.000 Kbits is snelheid auto.

Zie dit overzicht..

Als je de werkelijke snelheden (die per uur kunnen verschillen) wilt laten bepalen, ga dan naar Speedtest.

Verplaatst naar ADSL verbinding.

Over de snelheden van ADSL-pakketten: de bandbreedte van een pakket wordt uitgeduk in kilobytes waarbij de bandbreedte de breedte van de tunnel aangeeft.
De werkelijke down- en uploadsnelheden worden uitgedrukt in kilobits en dat slaat op de snelheid waarmee de auto door de tunnel rijdt.
Abonnement 20.000 Kbytes is tunnel, 8.000 Kbits is snelheid auto.

Zie dit overzicht..

Als je de werkelijke snelheden (die per uur kunnen verschillen) wilt laten bepalen, ga dan naar Speedtest.

Ik begrijp dit verhaal niet helemaal goed. Wat is nu beter? Orange of Speedlinq? En zitten ze beiden op dezelfde centrale zodat het niet uitmaakt? En gaat de snelheid omlaag navenant aan het abonnement wat ik neem? Bijvoorbeeld, de snelheid bij een 20 MB abo is 8 MB, is dan de snelheid van een 12 MB abo b.v. 4 MB? Als namelijk een Abo van 20 MB 8 MB snelheid levert,dan kan ik beter een goedkoper abo nemen van 12 MB als ie ook 8 MB levert, toch? Ik ben niet heel goed in het begrijpen van dit soort zaken maar weet wel dat elke Euro er eentje is die ik kan uitsparen.

Ik hoop dat je me wat meer duidelijkheid kan geven. Bij voorbaat dank.

Peter

Het spijt me dat ik niet duidelijker was. Ik gaf twee doorklik links, een naar een goed gemaakte tabel over de werkelijke down- en uploadsnelheden. Daar bestaat veel misverstand over.

De tweede link ging naar Speedtest met overzicht providers.
Niet alleen kan men daar zijn Internetsnelheden laten testen, ook de abonnementsvormen, prijs, bandbreedte, down- en uploadsnelheden, e.d. worden daar voor nagenoeg alle providers in Nederland weergegeven.

Er is aan Speedtest ook een forum verbonden. Daarin wisselen gebruikers, klanten van een provider, ervaringen uit. Daar is ook informatie te halen.
Ik zal nooit de ene provider aanbevelen boven de ander. Een met zeer lage prijzen stuntende provider, die zeer slechte diensten verleent, of waarbij door storingen de snelheden herhaaldelijk omlaag gaan, daar wordt men ook niet vrolijk van.
Het is dus een zeer persoonlijke keus. Ik dacht dat ik met die twee links de mogelijkheden had gegeven om een weloverwogen keus te maken.

Edit: in Nederland zijn wee soorten ADSL:
via het koper van de KPN waar tegenwoordig elke provider gebruik van kan maken en de kabel, eerst alleen voor TV.

Laatst bewerkt:
Voor er weer een misverstand ontstaat: op zo'n pagina met een provider staan de pakketten in blauw.
Als je daar op drukt, komem daaronder de bijzonderheden van dat pakket te staan.

in Nederland zijn wee soorten ADSL:
via het koper van de KPN waar tegenwoordig elke provider gebruik van kan maken en de kabel, eerst alleen voor TV.

Excuses voor mijn onwetendheid op dit gebied maar daarmee zeg je dus volgens mij dat Speedlinq op diezelfde centrale zit als Orange (Wanadoo)? En klopt mijn stelling dat wanneer je daardoor toch maar een download snelheid hebt van 8 MB terwijl je een abo hebt van 20 MB, je dan beter een abo kan nemen met een lager maximum van bijvoorbeeld 12 MB? Je haalt toch geen hogere snelheid van 8 MB.

De KPN heeft zijn netwerk beschikbaar moeten stellen aan elke provider na de privatisering van de telefoniedienst. De KPN is daar niet blij mee en heeft in het verleden actieve vertragingstechnieken gebruikt, waardoor de nieuwe provider een slechte naam kon krijgen.

Kortgeleden is ook besloten dat de kabelexploitanten hun kabels open moeten stellen voor de "concurrentie".

Een vaste telefoonaansluiting wordt bij verhuizing van de KPN naar een andere provider in de centrale van de KPN "geporteerd", een ander woord voor overdragen. Daardoor krijgt de provider voortaan de inkomsten (abonnements- en gesprekskosten). Vaak is het technisch zo geregeld dat voor het "inbound"-deel van de aansluiting, de provider zelf het beheer heeft, terwijl voor het "outbound"-deel, uitgaande gesprekken, een externe netwerkbeheerder wordt ingehuurd.

Veel providers werken met verschillende namen om hun diensten te slijten, veel providers hebben andere, kleinere concurrenten opgekocht, maar laten de namen (soms) voortbestaan.
Zo is Orange een nieuwe speler geworden door het samengaan van een aantal (kleinere) providers. Op Speedtest is Orange (nog) niet opgenomen.
Speedlinq maakt volgens de opgave op Speedtest.nl gebruik van ADSL Tiscali en ADSL bbned. Kortom, zoals dat uitgedrukt wordt: die markt is nog volop in beweging.

Tot slot: op de website ADSLprijzen kan door het intypen van postcode en huisnummer een totaaloverzicht zichtbaar worden van alle providers die op dat adres ADSL kunnen leveren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan