verschillen tussen een router en switch

Status
Niet open voor verdere reacties.

1boy2die4

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
hallo allemaal,

ik heb een paar vragen:

wat is nu het verschil tussen een router en een switch en een modem ?
en wat is het grote verschil tussen een wan ip en een lan ip ?

waarom zou je bijv een switch achter je modem zetten en geen router ? of andersom ?

op een router krijg je toch 100 ip adressen ? en met een switch 7 adressen ? maar van de switch krijg je wan ip adressen en van een router krijg je lan ip adressen. maar wat is nou alleemaal het verschil.

ik zou hier graag wat meer duidelijkheid over willen hebben.
ik heb ook al gegoogeld maar dat is me soms te ingewikkeld.

tnx allot !!!

greetz

je hebt van je provider een ip adres gekregen voor je modem, dit is voor je WAN en als je aan die wan een router koppelt verdeel je het internet onder mensen die je daarop aansluit dus dat is ip adres van je LAN Netwerk.

Aan je modem kun je geen Switch koppelen alleen een router, een router verdeelt het internet onder de mensen die aangesloten zijn.

Het verschil tussen een router en een switch is heel groot.

Het voornaamste is het doel:

Een router koppelt twee of meerdere netwerken aan elkaar.
Een switch kan een netwerk uitbreiden.

En daar komt meteen het verschil tussen wan en een lan ip. Een wan is een Wide Area Network, en een lan een Local Area Network. Dus een lokaal netwerk (lan) versus een over een regio verspreid netwerk. Tegenwoordig kan je dat dus opvatten als het internet.

Daarom dat je dus ook een router achter je modem zet als je een thuisnetwerk wilt koppelen met het internet. Het modem geeft je maar 1 verbinding (ip-adres) met het internet, maar als je er meer computers achter wilt hangen moet je dus een koppeling maken met je eigen netwerk, en gebruik je dus een router.

De meeste huis-tuin-en-keuken routers hebben overigens ook een switch aan boord, waarmee je een lan kan maken. Anders zou je namelijk alsnog een switch nodig hebben. Op deze switch kan je ook weer een andere switch aansluiten, om zo nog meer computers aan te kunnen sluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan