• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende cellen met verticaal zoeken gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

seven1

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2007
Berichten
5
Hallo beste mensen,

In het bijgevoegde bestand zit in cel D18 de verticale zoekfunctie verwerkt. Het doel hiervan is om ervoor te zorgen dat de combinatie tussen A17 en B17 wordt opgezocht in de bovenstaande tabel en de uitkomst (in kolom C) wordt weergegeven in in D18. De verticale zoekfunctie zoals ingevoerd kan er alleen voor zorgen dat in kolom A wordt gezocht en de uitkomst van kolom C in D18 wordt weergegeven.

Met welke formule kan ik ervoor zorgen dat niet alleen in kolom A, maar ook in kolom B wordt gezocht, zodat de combinatie van A17 en B17 in kolom C wordt opgezocht?

Ik hoop dat het vraagstuk duidelijk geformuleerd is en dat iemand mij kan helpen!

Mvg,

Seven1
 

Bijlagen

  • Concept.rar
    2,1 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Wat moet die uitkost zijn (gemiddelde van het aantal combinaties,...)
 
Hallo Seven1,

Volgens mij in D17
HTML:
=VERT.ZOEKEN(A17;A3:F12;6;ONWAAR)
En ik dacht dat de kolommetjs die in kollom E,F hebt staan dat die een regel moet zakken.

Gr Justes
 
Ik heb de opmaak ietsje veranderd.
In een bijgemaakte kolom d (verborgen) staan de waarden uit kolom A en B per regel opgeteld.
In je zoekfunctie met vertikaal zoeken tel ik ze ook op, en geef de waarde uit kolom c.
Ietsje omslachtig, maar werkt wel.

P.s., je vervolgkeuze lijst heb ik even laten waaien. Kun je zelf weer aanmaken.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Bedankt voor jullie meedenken en reacties!

Met de aangedragen optie van Paul RT kom ik een heel eind, aangezien de inhoud van de cellen is aangepast (er staan nu alleen cijfers in). Zodra ik echter tekst toevoeg (zoals het oorspronkelijk geposte model, werkt de verticale zoekfunctie niet meer.

Heeft iemand hier toevallig nog een oplossing voor?

Mvg,

Seven1
 
Beste Seven1,

Waar voeg je dan tekst toe?
Kun je een voorbeeldbestand uploaden waarin het fout gaat?

Richard
 
Beste Richard (en anderen),

In het bijgesloten bestand heb ik ipv alleen de zoekwaarden 15, 20, 25, 30 of 40 (in A) de tekst Prive ervoor toegevoegd. Ook heb ik bij 12 en 24 'maanden' erachter gezet in de cel (bij B).

Waar de verticale zoekfunctie eerst werkte met alleen cijfers in de cellen, doet hij het nu helaas niet, omdat de tekst erbij staat.

Is dit op te lossen?

Gr.

Seven1
 

Bijlagen

  • Concept 3.rar
    5,5 KB · Weergaven: 12
seven1,
Gebruik ipv + ; &
Code:
A3&B3
en in de formule
Code:
=VERT.ZOEKEN(A17&B17;C3:D12;2)
 
seven1,
Gebruik ipv + ; &
Code:
A3&B3
en in de formule
Code:
=VERT.ZOEKEN(A17&B17;C3:D12;2)

Bedankt voor de reactie.

Ik heb nu in de formule & ipv + gezet, en de formule ietjes aangepast naar =VERT.ZOEKEN(A17&B17;C3:C12;3;ONWAAR). Helaas blijft de uitkomst van de formule bij mij N/B. Wat doe ik fout?

Ik heb voor de handigheid nog even de file bijgesloten.

Gr.

Seven1
 

Bijlagen

  • Concept 3.rar
    5,4 KB · Weergaven: 9
De onderstaande formule doet het (in het originele bestand)


Code:
=SOMPRODUCT((A3:A12=A17)*(B3:B12=B17)*(C3:C12))
Mvg

Piet
 
Laatst bewerkt:
Beste Alberto en Piet (en anderen..),

Het probleem is inderdaad zowel met de somproduct- als de verticale zoekformule op te lossen. Beide geven de gewenste waarden weer. Nu kan ik gelukkig mijn volledige model afbouwen. Bedankt voor alle hulp!

Gr. Seven1
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan