• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschillende klanten met specifiek product

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stephan2703

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2010
Goedemorgen Heren en Dames.

Ik heb een bestand gemaakt en ben bijna een hele dag aan het sukkelen geweest. en weet uberhaupt niet of dit toepas baar is

ik heb wat aanduidingen gemaakt in het test bestand.Bekijk bijlage testfile.xls

Is dit een macro wat ik hiervoor moet maken? of kan dit met een "normale formule"?

alvast bedankt

Als je iets meer uitleg erbij geeft dan kunnen we je wat beter helpen. :)

Groeten Marcel

Wat ik probeer te realiseren is dat er op tabblad 1 verschillende klanten met hun specifieke product aankoop gesorteerd bij de juiste artikelnummer/product komen . en daar de aantallen worden ingevult. hij moet deze data vanuit tabblad 2 zoeken. ik heb met kleuren geasseerd wat bijvoorbeeld de values moeten zijn. groen is dat hij zoekt naar de juiste klantnr en dan geel is het artikelnummer. dit als zoekrefferentie. en rood moeten de value`s zijn staan als die klant bijvoorbeeld dat product besteld heeft.

ik hoop dat dit iets duidelijker is geworden.ik heb vergelijk formules geprobeerd...maar dat gaat hem niet worden. omdat op tabblad 2. bijvoorbeeld het artikel nummer veel vaker voorkomt . aangezien het meerdere keren verkocht word aan verschillende klanten.

Ik hoop hierbij mijn uitleg iets duidelijker gemaakt te hebben.

Wil je dat klant A alleen maar producten a t/m g kan bestellen, en klant B alleen producten h t/m v, en dat daarbij dus gesorteerd wordt?

Sorry, nee.

De klant heeft al artikelen gekocht. die gegevens op tabblad 2(rep1)...zijn nu voorbeelden. van wat hun al gekocht hebben.

alle artikelen in het staan bijvoorbeeld al op tabblad 1. als ik bovenin bij klantnr: 130005 zou intikken of 130020. dan zouden die gegevens die zij al besteld hebben...tevoorschijn moeten komen (mits die voorkomen op tabblad 2 )

dus stel je voor in 2011 in Maart. hebben zijn er 4 gekocht. en 2012 in maart 10. moeten die daar tevoorschijn komen bij de juiste referentie.

Dus klant nummer is 130005(dit nummer gaat dus per klant anders zijn. dus wil ik elke keer een nummerintikken voor nieuwe gegevens te halen uit tabblad 2 dus zou betekenen als ik 130020 wil oproepen en die hebben andere aantallen besteld...moet dit gevonden kunnen worden uit tabblad 2. als je mijn bestand opent. misschien is het dan wat duidelijker wat ik precies bedoel. het verwoorden hierin is vrij moeilijk. aangezien ik ook zelf al doorheb dat dit een vrij ingewikkelde macro/formule word

Zelfs zo ingewikkeld dat ik bijna zou zeggen: maak een formulier in Access, dat is makkelijker.
Maar dat terzijde.
De gegevens op tab 2 voer je handmatig in?
Want dan wordt je zoekrange variabel.
Dan zou je richting VBA script kunnen denken.

Ik voer die niet handmatig in. ik haal die vanuit King.

het probleem is king heeft niks en geen opties....omdat te realiseren. Ik wil bijvoorbeeld voor mijn vertegenwoordigers. dit soort dingen kunnen uitdraaien om te zien ... waar de verkoop toeneemt en afneemt . en met name welke producten.

het probleem is dat ik geen verstand heb van acces. dus had gehoopt dat er iets viel te doen in excell.

tevens laat het programma King ... alleen exporteren naar excell en niet naar acces

Laatst bewerkt:
Pas je bestand zo aan, dat we kunnen zien, wat de verkopers zijn, waar de producten staan en wat de relatie tussen beide is.

Als je op een apart tabblad de gewenste oplossing zet, wordt je vast beter geholpen.

P.s. waarom werk je met een italiaanse versie (betreft het italiaanse producten?)

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bekijk bijlage voorbeeld.xls Het zijn inderdaad italiaanse producten.

ik heb tevens een klein voorbeeldje gemaakt op sheet 1 en 3 .... over wat hij moet zoeken en waar die het vandaan moet halen...en wat ik precies zelf alleen wil gaan aanpassen ( alleen het debiteurnummer) de rest moet hij bij elkaar gaan zoeken van uit tab rep 1...

Laatst bewerkt:
Met vert.zoeken kom ik tot deze oplossing.

Is dit wat je bedoelt.

Ik zou niet werken met samengevoegde cellen (ik heb deze ontbonden).

Daar krijg je vroeg of laat problemen mee.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Nee het gaat mij om de artikelen met getallen. wat dus eigenlijk in groen moet staan. moet hij zoeken met formules. en het product zal waarschijnlijk meerdere keren voorkomen. bij verschillende debiteuren.

hij moet dus feitelijk gezien . het debiteur nummer zoeken in een lijst. dan als die dat gevonden heeft. moet hij bij alle producten die er onder staan de getallen gaan neerzetten die bijvoorbeeld verkocht zijn. iets wat neit verkocht is word dan ook niet ingevuld.

dit is om een overzicht te generen. wat ik makkelijk zou kunnen uitprinten en evt aan een salesrep mee kan geven. dit zodat hij kan aankaarten . hoeveel zij die maand gekocht heeft etc.

dus zodra ik een debiteurnummer opgeef. als voorbeeld 130005. die klant zou in januari 2011. 150 producten gekocht hebben. welke producten zijn dat? alles staat feitelijk al op tabblad 2. maar niet overzichtelijk.

dus even nogmaals voor de duidelijkheid:

Ik typ debiteur nummer zoveel in.

en ik wil precies op mijn lijst kunnen zien( die data zou die moeten zoeken vanuit tabblad rep1)

welk product en hoeveel producten heeft hij/zij gekocht.

Wat bedoel je? ... De andere gegevens heb ik handmatig gedaan. Op tabllad van rep1 komt uit king

Het is niet echt een goede opbouw van een database, maar omdat je output formulier maar 4 merken bevat heb ik iets zonder VBA gemaakt, maar met behulp van vert.zoeken.

Daarvoor heb ik eerst een database opgebouwd in tabblad rep1 want de king data is daar minder geschikt voor. (die database kun je later via VBA laten opbouwen, nu heb ik het met formules gedaan)

ik heb door de kombinatie van het debiteurnummer en artikelomschrijving een unieke combo gemaakt.
in jou output scherm (Foglio 1) heb ik 3 gegevens moeten Combineren, het debiteurnummer in de rode cel de leveranciers naam in de blauwe balk en de artikel omschrijving.
Probleem is dat als je 1 spatie of letter ernaast zit dan werkt het niet meer, ik heb bijv in de blauwe balk een spatie achter "New Attiude "gezet omdat de omschrijvingskolom in rep1 ook een spatie heeft tussen de leveranciernaam en de artikel omschrijving.
ik denk wel dat het houd, maar het zou veiliger zijn als je op de combinatie debiteurnummer en artikelnummer zou kunnen zoeken

Kijk even of dit de goede richting op gaat, zie het meer als "studiemodel", want pas als je exact weet wat je gaat doen kun je het programmeren in VBA.
Ik zou ook kijken of king een betere output file kan leveren die al meer op de database lijkt.

moest de bijlage zippen omdat hij boven de 100kb zat..

Bijlagen

Op een andere manier krijg ik het niet uit king. dit is het k#@$# ervan. tevens. zie ik dat jij ook op de product groep zoekt en niet op het artikel nummer? is dit wel net zo veilg? het artikel nummer staat ook gewoon in het test bestand. alleen heb ik die met witte letters gedaan zodat als ik ga printen . bijvoorbeeld dat niet gezien word. de artikel nummers staan tevens ook in A en F

Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat ik op categorie zocht.. want er staan 2 kolommen met zelfde gegevens, categorieën bevatten normaal meerdere artikelen en zijn dan dus niet uniek, al lijkt het hier niet zo. het maakt niet zoveel uit waarop je zoekt als je maar weet dat het met een unieke combinatie is.
Nadeel van op een tekst zoeken is dat als je in king een omschrijving veranderd en vergeet het te doen in je file dan vind hij dat artikel niet meer terug.

haha ik probeer dit nu toe tevoegen aan mijn bestand... dit is misschien 2 % van mijn artikel bestand. ... alleen lukt het nog niet al te best

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan