• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschillende kolommen optellen in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter osaki
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

osaki

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2010
goedemiddag heren en dames..

Ik zou graag jullie hulp willen gebruiken voor het volgende. Ik heb in verschillende periodes aantallen ingevuld. Waarvan ik de optelling van wil zien die ik opvraag in H1 en I1. bv van 1 tot en met 3 daar de optelling kan ook andere periodes zijn van 2 tot en met 6 voorbeeld.

Ik heb een voorbeeld toegevoegd wellicht wat handiger wat ik bedoel.

Hoor het graag verder van jullie.

Groetjes..

Bijlagen

Voor I3:
Code:
=SOMMEN.ALS(B3:G3;B$2:G$2;">="&H$1;B$2:G$2;"<="&I$1)

Hoi Alex, geweldig dit is hem inderdaad.
bedankt voor je snelle antwoord.

ik heb het bestand nu uitgebreid met meer kolommen waar ik dan de totaaltelling wil zien. Volgens mij moet de formule nu net iets anders. Ik kom niet uit met dezelfde formule.
aangepaste bestand heb ik toegevoegd.

Bijlagen

Hoi Jveer,

nee klopt nog niet helemaal, bij de eerste formule. kon ik zien van welke periode ik de getallen wilde zien. ik heb je formule in het sheet verwerkt. Als ik in cel N1 en O1 voor periode 1 tot en met 2 wiel zien wijzigen de getallen niet. lijkt me ook logisch want heeft geen verwijzing naar die cellen. zie de sheet die ik verder heb aangepast.

Bijlagen

Nieuwe file is ook beetje anders dan voorbeeld... Een samengestelde cel als criterium is niet handig. Ik heb daarom een (verborgen) rij met periodenummers toegevoegd. Daarna kan de SOMMEN.ALS weer prima gebruikt worden. Zie bijlage.

Bijlagen

Hoi Alex,

daar heb je zeker gelijk in, die file werkt ook super. Heb steeds kolommen moeten toevoegen bestand verder uitgebreid. Maar nogmaals bedankt dit is hem..

Hoi Alex,

ik heb wederom je hulp nodig. ik heb nog een kolom toegevoegd, de gemiddelde kosten. Met de functie sommen.als vervangen door gemiddelde.als. Dan krijg ik als waarde uitslag.
kom er zelf niet uit.. Hoor het graag verder van je. ik heb een bijlage toegevoegd.

Bijlagen

Code:
=gemiddelde(e5;i5;m5)

Hoi Jveer,

Moet ook rekening houden met de periodes, bv van periode 1 tot en met 2 daar de gemiddelde kosten. zie kolom N1 en O1 voor selectie. maar als ik bv gemiddelde kosten van periode 2 en 3 wil weten dan wijzigt dat niet.

Dan deze

Code:
=GEMIDDELDEN.ALS(B5:M5;$B$3:$M$3;">="&$N$1;$B$3:$M$3;"<="&$O$1;$B$4:$M$4;$Q$4)

nog een vraagje, kan ik dit ook ipv som of gemiddelde ook het hoogste van de telling weer geven.
hoor het graag verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan