Verschillende login ’s bij een accespoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

samabert

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

We hebben nu een Bbox3 van Proximus in België, maar willen voor ongeveer 15 personen een aparte wifi login met paswoord aanmaken.
Is dit technisch mogelijk door een accespoint achter de Bbox te plaatsen? En zo ja, is er een bepaald type dat dit kan?

M.v.g.
Marc

Zoek eens naar een 'captive wifi portal', een aparte wpa2-key per persoon is haast onmogelijk.
Met een dergelijke portal heb je net zoiets als bij hotels. Mensen moeten dan een code invullen om toegang te krijgen tot internet.

Pfsense is een goede. Zie ook:
https://mikrotrik.com/best-free-wifi-captive-portal-login-page/

Onthoud wel dat het opzetten wel wat voeten in de aarde heeft.

Laatst bewerkt:
Als je een oude router met Wi-fi hebt liggen kan het daar ook mee.
Hebben die 15 mensen ieder hun eigen account of is er 1 account voor hen?

De router wordt via LAN poort aangesloten op de LAN poort van de Bbox3 van Proximus, de WAN poort van de oude router wordt niet gebruikt.
Zo gebruik ik nog mij oude modem/router probleemloos voor dit doel.

Weet je hoe je de oude router in moet stellen zoals DHCP uit?

Edit:
https://www.techpulse.be/achtergrond/212026/router-als-access-point/
hier wordt de DCHP range beperkt, maar ik zou hem uitzetten.
In de oude router wel dus een ip adres en gateway (het lokale ip adres van de Bbox3 ) en als het er bij staat de DNS ip ares als de gateway) instellen.

Kosten als je er nog een hebt: Alleen wat kabel om de oude router op de juiste plaats te hangen.

De router mag dus ook een oude modem/router met Wi-Fi zijn, als je maar bij de instellingen kunt komen (eventueel resetten!)

Laatst bewerkt:
Route99,

Jij ook bedankt voor de uitleg. Dit heb ik vroeger als eens uitgeprobeerd, ik herinner mij niet meer dat je dan aparte toegangen kan aanmaken voor iedereen.

Het is de bedoeling dat ieder via een aparte login met bijhorende paswoord (inderdaad zoals je op hotel de wifi gebruikt) het wifi signaal kan gebruiken.
Het is de bedoeling dat er eventueel beperkingen kunnen opgelegd worden en of op een bepaald moment kan beslist worden of de toegang per persoon tot de wifi kan stopgezet worden. Een soort van monitoring.

Blijkbaar zijn niet alle accespoints geschikt om bepaalde VPN verbindingen te ondersteunen, klopt dit?
En zo ja, lukt dit dan met een oude router?

M.v.g.
Marc

Een access point zoals ik hem gebruik en beschreven heb, die is een zgn domme interne switch.
De verbinding is alsof je direct met de hoofd router verbonden zit.

Ja, ik kan via deze router die als AP staat prima een VPN gebruiken. Als client natuurlijk, wil je zelf een VPN server opzetten, dat valt buiten dit bestek.

Neen, als het echt moet als een hotelservice, schiet mijn voorstel te kort, maar zowel de VPN als de hotel functie kon ik niet uit de start vraag halen.

Mijn oplossing is de goedkoopste oplossing die alleen aansluit bij wat je bij de start vraagt .

Edit:
Als je toevallig een Asus router hebt liggen, die hebben meestal een hele mooie guest sectie.
Daar kun je jouw restricties instellen, ik weet niet wat het maximum aantal guest accounts is, zal proberen op te zoeken.

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat ik nog ergens een oude Dlink router heb liggen, dan kan ik het eens uitproberen.

Dat van die hotelservice is erbij gekomen met het antwoord van PHP4U te lezen dat ik er ineens aan dacht dat we ook gebruik maken van een VPN verbinding met een externe server.
Het aantal gebruikers is vast 15 personen en ik bedenk nu dat als we eventueel bezoekers hebben we die ook een login moeten geven, dus 20 in totaal.
Het is eigenlijk mijn baas die mij vroeg hoe restricties te kunnen instellen op het Wifi verkeer zonder het volledig te willen uitschakelen. Het blijkt bij sommigen nogal de spuigaten uit te lopen.:rolleyes:

Ik denk dat ik voorlopig even verder kan met jullie uitleg.
Ga de vraag ondertussen nog even laten openstaan.

Nogmaals bedankt voor de interessante info.

M.v.g.
Marc

Opgezocht Mijn Asus RT-AC68U kan maar tot 6 accounts, 3 op 2.4GHz en 3 op 5GHz.

De VPN gebruiken via deze Wi-fi is totaal geen probleem hier (eigenlijk ook elders niet... wordt zelden geblokkeerd).

Check wel hoeveel clients er op kunnen, dat varieert per band en per apparaat (10-15 op 2.4GHz? op 5 GHz???)

Het simpelste: Een goed koffie gesprek met allen.... en dan de keuze... geen excessen meer of anders geen wi-fi...

Je zou de grootgebruikers eventueel kunnen bannen obv MAC adres als de router dan mogelijk maakt (of alleen die MAC adressen accepteren die geen probleem opleveren)?

Zorg vooral dat iedereen het nut inziet van het afzien van excessen, dan wordt het beter gedragen en is veel beter voor de sfeer dan een botte maatregel..

Laatst bewerkt:
Ik zal nog eens een kijkje nemen in onze bbox of er in die richting van de MAC adressen iets aan te passen is.

Het zal niet direct de grove oplossing worden, een serieus gesprek met koffie zal er zeker komen, al wil ik wel een antwoord kunnen geven op zijn vraag of het technisch mogelijk is. En uit nieuwsgierigheid ben ik op zoek gegaan.

Ik neem je nieuwe info zeker mee… :thumb:

PHP4U & route99,

De oplossing verloopt gelukkig via koffie en babbel en niet via de techniek.
Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage.

M.v.g.
Marc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan