Verschillende ohm op dvd speler.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lrozenga

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2013
Kan ik LG luidsprekers en subwoofer met respectievelijk 6 ohm en 8 ohm, aansluiten op een cd speler die 4 ohm gewend is?

Volgens mij komt er uit die LG boxen namelijk een veel mooier geluid.

Een beetje rare vraag, maar bedoel je niet een autoradiocdspeler?
Als dat dus niet zo is, zul je je vraag moeten verduidelijken!

Hoeveel uitgangen heeft de versterker? (Waar sluit je de speakers op aan?)

Het idee is als volgt. Ik had vroeger een home cinema set van LG, daarvan is de dvd speler kapot gegaan en die heb ik dus niet meer. Nu kwam ik gister bij mijn zus, en zag dat ze een dvd speler heeft die precies op mijn LG boxen en sw past. Namelijk met van die zwart-rode klemmetjes aan de achterkant. Alleen staat er op de boxen die bij die set horen, 4 ohm, en op die LG boxen van mij 6 en 8 0hm op de sw. De vraag is dus of dat kan?

Het is belangrijk om te zorgen dat de impedantie van je speakers (6 en 8 dus) niet lager zijn dan wat de versterker (DVD Speler) aan kan (als er 4ohm speaker op zaten zou dat waarschijnlijk dus ook 4 ohm zijn) geen probleem dus.
Let wel het vermogen (of beter de hoeveelheid geluid welke het zal produceren)zal wel lager zijn dan bij 4 ohm speakers.

Oke, aangezien de dvd speler 4 ohm is maakt het dus niks uit? Zolang de bron (versterker) dus een lager ohmage heeft dan de speakers is het geen probleem? Als het spul me maar niet doorbrandt vind ik het prima!

Maakt wel uit. De impedantie kan het beste gelijk zijn: Een 4 Ohms versterker geeft (in theorie) 2 x zoveel vermogen af aan een 8 ohm luidspreker dan aan een 4 ohm luidspreker. De versterker wordt daarbij eerder (te) warm, en de luidsprekers gaan eerder naar hun grootje.. bij hard geluid.

Oftewel, je kunt in die combinatie de volumeknop beter niet te ver opendraaien over langere tijd. Maar 'n gokje; dat valt bij jou misschien wel mee, anders had je die 40 jaar huwelijk niet volgehouden (je vrouw dan))

Wanneer je 4 luidsprekers van 8 ohm parallel zou aansluiten, dan halveert de impedantie. Dat zou in theorie de beste combi zijn, omdat impedanties dan wel overeenkomen.

Haha, nou daar kon mijn vrouw nog wel eens anders over denken dan:)
Dat parallel schakelen e.d. is mij helaas hocus pocus, zo technisch ben ik niet aangelegd.

Het systeem werkt nu gelukkig naar behoren, en hou dus maar het best de volumeknop wat aan de lage kant.
Hoef ik in principe niet bang te zijn voor brand? Het systeem staan namelijk in een steigerhouten kast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan