• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende opmaak in waaardes en X.zoeken gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

huibson

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Beste helper

Een vraag, waar ik (nog) niet uit kom. ik heb in de database een aantal artikelen staan met OEM nummers in verschillende opmaken. kolom Blad Database E:E & F:F
Nu krijg ik regelmatig van de klant een lijst met OEM nummers om een prijs te maken, alleen is de opmaak niet altijd het zelfde, soms txt bestand dan weer xls dan weer word etc.
nu dacht ik met X.Zoeken om deze gemakkelijk op te zoeken, ik vul in kolom A het OEM nummer in en er word in de database gezocht naar het corresponderende artikelnummer welke in kolom B wordt weergegeven.

=X.ZOEKEN(A2;Database!E:E;Database!B:B;"helaas";2)

tot zover alles goed maar soms is het nummer voorzien van een punt of extra 0 en dan vind X.Zoeken hem niet , is er een mogelijkheid dat hij de leestekens en of extra nummers niet meeneemt in de zoek functie???

Graag jullie hulp, van een beginnend Excel gebruiker.

Groet Huibson

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Lijkt me tijd om afspraken te maken met de klant over de wijze van aanleveren.

Een probeersel voor B2:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Database!B$2:B$19;VERGELIJKEN("*"&SUBSTITUEREN(A2;".";"")&"*";SUBSTITUEREN(Database!E$2:E$19;".";"");0));"helaas")

Laatst bewerkt:
Hallo,

Kijk eens of de bijlage een beetje aan je verwachtingen voldoet.
Geheel even snel met power query getracht op te lossen.

Bijlagen

Dank Edmoor, maar dat hebben we al geprobeerd, onbegonnen werk met internationale klanten.:rolleyes:

Huibson,

Dit is gedaan met power query.
Welke Excel versie gebruiken jullie?

Een probeersel voor B2:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Database!B$2:B$19;VERGELIJKEN("*"&SUBSTITUEREN(A2;".";"")&"*";SUBSTITUEREN(Database!E$2:E$19;".";"");0));"helaas")

Ik moet er even rustig induiken maar deze formule werkt (nog) niet in mijn sheet. maar wel bedankt alvast.

Dan heb je ook de power query.

een goedemorgen allen,

Weekend weer voorbij dus we mogen weer aan werk denken, ik heb het bestandje bijgevoegd en mijn grootste "probleem is de aanlevering van onze klanten (wereldwijd) soms een tekst bestand soms in Excel dan weer los in de email. Nu ben ik niet zo bekend met power query's dus daar ga ik me even in verdiepen, maar in de huidige oplossing vind hij nog steeds niet de artikelen terwijl ze er wel in staan. (zie 1004.00BI.1011 in database)

Wat is nu de juiste manier om deze getallen / OEM nummers? te importeren? als ik een nummer in Excel vanuit outlook plak dan komen er overal . tussen en plak ik se als tekst dan wordt het 8.93666E+12

groet Huib.

Bijlagen

Twee opmerkingen:
1) 1004.00BI.1011 komt voor op regel 5183, terwijl jij je zoekbereik hebt ingesteld tot regel 1500...
2) Gezocht wordt in kolom E, terwijl jij dus eigenlijk ook (of alleen) in kolom F wilt zoeken?

Verander beide en je waarde 1004.00BI.1011 wordt gevonden bij 89.3666.010.0003.

Hallo Huibson

Wat de klanten jou aanleveren is op z'n zachts gezegd, een ongeorganiseerd zooitje.
M.a.w. mag jij het je uitzoeken en opschonen waar ontzettend veel tijd in gaat zitten.
Wie betaald deze tijd?
In je nieuw aangereikte databases zit vol met lege rijen.
De artikelnummers met tekst als opmerkingen enz. enz.
Nogmaals, ik geeft het je te doen.

Ik heb alsnog een poging gewaagd met power query om het e.e.a. een beetje op voorhand op te schonen.
Nu ook de oem-nummers oud en nieuw bij elkaar gezet.
Tevens zie je nu ook dat oem-nr. 0990.PL00.009.00, 2 art. nrs. bevat met dus ook 2 verschillende omschrijvingen.
Dus of het nu met power query, formules e.d. wordt gedaan de output zal mijn inziens nooit waterdicht zijn.

Bijlagen

Twee opmerkingen:
1) 1004.00BI.1011 komt voor op regel 5183, terwijl jij je zoekbereik hebt ingesteld tot regel 1500...
2) Gezocht wordt in kolom E, terwijl jij dus eigenlijk ook (of alleen) in kolom F wilt zoeken?

Verander beide en je waarde 1004.00BI.1011 wordt gevonden bij 89.3666.010.0003.

Dank voor de toelichting ALex, ik ga er mee verder

Hallo Huibson

Wat de klanten jou aanleveren is op z'n zachts gezegd, een ongeorganiseerd zooitje.
M.a.w. mag jij het je uitzoeken en opschonen waar ontzettend veel tijd in gaat zitten.
Wie betaald deze tijd?
In je nieuw aangereikte databases zit vol met lege rijen.
De artikelnummers met tekst als opmerkingen enz. enz.
Nogmaals, ik geeft het je te doen.

Ik heb alsnog een poging gewaagd met power query om het e.e.a. een beetje op voorhand op te schonen.
Nu ook de oem-nummers oud en nieuw bij elkaar gezet.
Tevens zie je nu ook dat oem-nr. 0990.PL00.009.00, 2 art. nrs. bevat met dus ook 2 verschillende omschrijvingen.
Dus of het nu met power query, formules e.d. wordt gedaan de output zal mijn inziens nooit waterdicht zijn.

een duidelijk verhaal Peter,

Ik ga me sterk maken om de klant (intern en extern) op te voeden. maar dank voor je bewerking op mijn vraag, heb ik zeker wat aan en ga me verdiepen in de tool Power query. fijne dag verder

groet Huibson

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan