• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Verschillende overzichten waarbij Excel gegevens uit totaal overzicht haalt.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

roooosje

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2023
Doel
Ik heb een totaallijst met alle feestdagen, daar wil ik verschillende lijsten van maken op verschillende werkbladen. De gele lijst bevat bijvoorbeeld geen verjaardagen van het koningshuis en de oranje lijst wel.
Ik wil dat Excel zijn gegevens haalt uit één totaal overzicht. Wijzigingen hoeven dan alleen toegepast te worden op het totaal overzicht en worden automatisch verwerkt in de andere lijsten.
De verschillende lijsten worden gebruikt door collega's die niet bekend zijn met excel. Zij willen de lijsten kunnen selecteren en kopiëren. De volgorde van de feestdagen is van groot belang.

Situatie op dit moment.
- Ik heb een totaal overzicht met alle feestdagen in één werkblad.
- Met ja/nee wordt aangegeven of de feestdag in de oranje, blauwe of gele lijst moet komen of niet.
- Per kleur lijst, heb ik 2 verschillende lijsten nodig: ‘Kort’ en ‘Lang’.
- Elke kleur wil ik graag op een nieuw werkblad.
- Sommige feestdagen vallen op dezelfde dag, in het totaal overzicht geef ik met 1/2 aan welke feestdag eerst vermeld moet worden.

1. Geprobeerd
Doormiddel van X-zoeken
- Ik heb elke feestdag in het ‘Overzicht’ een nummer/code gegeven.
- Doormiddel van filters stel ik een lijst samen in het Overzicht. (Bijvoorbeeld alleen 'ja' bij Oranje en 'kort' bij Type lijst)
- Dan kopieer ik de codes van dat lijstje en plak deze in het werkblad.
- Doormiddel van Xzoeken, verschijnen daar de gegevens die bij de codes horen.
  • per tabel sorteren van laag naar hoog is veel werk en voor zo ver ik weet niet mogelijk omdat je niet kunt sorteren op een verwijzing.
  • Ik wil geen lege rijen in de lijsten. Dus weergeven indien ja en niet weergeven indien nee is volgens mij geen optie.
1. Probleem
Een aantal feestdagen vallen elk jaar anders. Datum aanpassen is geen probleem, maar alle lijsten moet ook op chronologische volgorde staan. Wat betekend dat ik voor elke lijst een nieuwe code lijst moet filteren, kopiëren en plakken. Dit is erg veel werk.

2. Geprobeerd
Doormiddel van een draaitabel (zie tabblad geel in het voorbeeld)
2. Problemen
- De draaitabel ziet de gegevens als getallen niet als tekst, dit levert problemen op bij kolom 'volgorde' (indien twee feestdagen op 1 datum vallen) en bij het maken van meerdere draaitabellen van hetzelfde bronbestand gaat hij bepaalde gegevens met elkaar verbinden en optellen. Zo is Eerste kerstdag niet op 25-12 maar op 50-24.
- Sorteren op meerdere kolommen lukt niet, ik kan óf sorteren op dag óf op maand. Ik kan niet zeggen, eerst op dag en dan op maand.

Wie weet een goede oplossing?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

In heb een sterk vereenvoudigde versie gemaakt van het origineel en toegevoegd.

Bijlagen

Wat ie het verschil tussen een korte en een lange feestdag?

heb het nu nog op 1 blad gezet
hopelijk is dit wat je bedoeld

Bedankt Mde, fijn dat je meedenkt.
Echter kun je uit deze lijst niet handig de data kopiëren en plakken in een ander programma.

Wat ie het verschil tussen een korte en een lange feestdag?

Het gaat over een korte en een lange lijst van feestdagen. De feestdagen zijn hetzelfde.
Ik heb per 'kleur' een korte en een lange lijst nodig.

Voldoet #4 niet?

Maak je keuze op werkblad OBGKL in B1 en B2.

Beste AHulpje of andere forum bezoeker,
Ik kom er toch niet helemaal uit, dit heeft te maken met de complexiteit van het bestand. In het voorbeeld had ik 3 verschillende kleuren lijsten en van elk een korte en een lange lijst. In het originele bestand zijn het 10 verschillende kleuren en 5 verschillende type lijsten.
Ik heb een aardige zelfstudie eropna gehouden maar ik krijg het niet voor elkaar.

Zou je nog eens willen kijken?
Ik heb een aangepast voorbeeld gemaakt, daarbij heb ik de 5 verschillende type lijsten aangegeven met een x. Dit leek me handiger.

Alvast hartelijk bedankt.

Bijlagen

Een heel stuk simpeler gemaakt:

Wat doet de formule in D2 en D3 precies?

Code:
="Overzicht!" &TEKEN(64+C2)&":"&TEKEN(64+C2)

Dat is nieuw voor mij en ik wil het graag begrijpen.
Fijn als je het toe wilt lichten, bedankt alvast.

CODE(##) zet de ASCII waarde van het getal ## om in een getal, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/ASCII_(tekenset)
Als je Oranje selecteert wordt via de functie VERGELIJKEN het kolomnummer van Oranje in cel C2 geplaatst.
Om het kolomnummer in een geldige range om te zetten moet de 1 in dit geval een A worden, CODE(65) levert een A op, dus CODE(1+64) ook.

Code(##) gaat niet verder dan Z, in dit geval gaat dat uiteraard best, maar bij een groter bereik (bv. AA:AA) stopt het.
Hier een ander methode zonder de hulpcellen C2: D3.
PHP:
=FILTER(Tabel1[[Feest-, gedenk- en vakantiedagen]:[jaar]];(FILTER(Tabel1[[Oranje]:[Rood]];Tabel1[[#Kopteksten];[Oranje]:[Rood]]=B2)="ja")*(FILTER(Tabel1[[lijst 1]:[lijst 5]];Tabel1[[#Kopteksten];[lijst 1]:[lijst 5]]=B3)="x"))

Bijlagen

Heel mooi! Hoe minder hulpcellen hoe beter. Wel heel erg opletten met alle haakjes.;)

• Leuk
Waarderingen: HSV
Code(##) gaat niet verder dan Z, in dit geval gaat dat uiteraard best, maar bij een groter bereik (bv. AA:AA) stopt het.
Hier een ander methode zonder de hulpcellen C2: D3.
PHP:
=FILTER(Tabel1[[Feest-, gedenk- en vakantiedagen]:[jaar]];(FILTER(Tabel1[[Oranje]:[Rood]];Tabel1[[#Kopteksten];[Oranje]:[Rood]]=B2)="ja")*(FILTER(Tabel1[[lijst 1]:[lijst 5]];Tabel1[[#Kopteksten];[lijst 1]:[lijst 5]]=B3)="x"))

Heel gaaf! Bedankt HSV. Nóg een mooie oplossing. Bedankt voor je bijdrage!

Ik heb nog 1 dingetje waar ik tegenaan loop.

In bijgevoegd voorbeeld kun je zien dat sommige feestdagen 3 extra kolommen hebben (t/m, dag en maand)
Hoe krijg ik het voor elkaar dat excel de lege kolommen leeg laat en geen 0 weergeeft.

Ik dacht als ik
Code:
;""
toevoeg aan de formule is het misschien opgelost, maar dit is helaas niet het geval.
Iets doen met voorwaardelijke opmaak is geen optie omdat er gekopieerd wordt vanuit deze lijst.

Bijlagen

hen een beetje respect voor de helpers en denk in het vervolg eerst goed na wat je eigenlijk wil bereiken en stel dan pas uw vraag. Nu kunnen ze bezig blijven net zoals u. Het ziet ernaar uit dat je een full time job zal nodig hebben om jaarlijks uw kalender aan te passen.

Ik begrijp je reactie emields. Ik dacht er goed aan de doen een sterk vereenvoudigde versie als voorbeeld te geven, maar ik heb er inderdaad van geleerd, dat kan ik beter niet meer doen.
Verder heeft het ook te maken met voortschrijdend inzicht. Er komt een (geweldige) oplossing welke ik zelf niet voor mogelijk had gehouden. (alles filteren op 1 werkblad terwijl ik nog dacht aan verschillende werkbladen) Dat maakt ook dat je weer tegen andere dingen aanloopt.

Dus ik had het beter aan kunnen pakken, maar ik heb zeer veel respect voor de mensen die mij helpen en ben erg dankbaar daarvoor.

Een primitieve maar heel simpele oplossing:
Zet op het werkblad 'overzicht' een spatie in de lege cellen in de kolommen S, T en U.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan