Doel
Ik heb een totaallijst met alle feestdagen, daar wil ik verschillende lijsten van maken op verschillende werkbladen. De gele lijst bevat bijvoorbeeld geen verjaardagen van het koningshuis en de oranje lijst wel.
Ik wil dat Excel zijn gegevens haalt uit één totaal overzicht. Wijzigingen hoeven dan alleen toegepast te worden op het totaal overzicht en worden automatisch verwerkt in de andere lijsten.
De verschillende lijsten worden gebruikt door collega's die niet bekend zijn met excel. Zij willen de lijsten kunnen selecteren en kopiëren. De volgorde van de feestdagen is van groot belang.
Situatie op dit moment.
- Ik heb een totaal overzicht met alle feestdagen in één werkblad.
- Met ja/nee wordt aangegeven of de feestdag in de oranje, blauwe of gele lijst moet komen of niet.
- Per kleur lijst, heb ik 2 verschillende lijsten nodig: ‘Kort’ en ‘Lang’.
- Elke kleur wil ik graag op een nieuw werkblad.
- Sommige feestdagen vallen op dezelfde dag, in het totaal overzicht geef ik met 1/2 aan welke feestdag eerst vermeld moet worden.
1. Geprobeerd
Doormiddel van X-zoeken
- Ik heb elke feestdag in het ‘Overzicht’ een nummer/code gegeven.
- Doormiddel van filters stel ik een lijst samen in het Overzicht. (Bijvoorbeeld alleen 'ja' bij Oranje en 'kort' bij Type lijst)
- Dan kopieer ik de codes van dat lijstje en plak deze in het werkblad.
- Doormiddel van Xzoeken, verschijnen daar de gegevens die bij de codes horen.
Een aantal feestdagen vallen elk jaar anders. Datum aanpassen is geen probleem, maar alle lijsten moet ook op chronologische volgorde staan. Wat betekend dat ik voor elke lijst een nieuwe code lijst moet filteren, kopiëren en plakken. Dit is erg veel werk.
2. Geprobeerd
Doormiddel van een draaitabel (zie tabblad geel in het voorbeeld)
2. Problemen
- De draaitabel ziet de gegevens als getallen niet als tekst, dit levert problemen op bij kolom 'volgorde' (indien twee feestdagen op 1 datum vallen) en bij het maken van meerdere draaitabellen van hetzelfde bronbestand gaat hij bepaalde gegevens met elkaar verbinden en optellen. Zo is Eerste kerstdag niet op 25-12 maar op 50-24.
- Sorteren op meerdere kolommen lukt niet, ik kan óf sorteren op dag óf op maand. Ik kan niet zeggen, eerst op dag en dan op maand.
Wie weet een goede oplossing?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
In heb een sterk vereenvoudigde versie gemaakt van het origineel en toegevoegd.
Ik heb een totaallijst met alle feestdagen, daar wil ik verschillende lijsten van maken op verschillende werkbladen. De gele lijst bevat bijvoorbeeld geen verjaardagen van het koningshuis en de oranje lijst wel.
Ik wil dat Excel zijn gegevens haalt uit één totaal overzicht. Wijzigingen hoeven dan alleen toegepast te worden op het totaal overzicht en worden automatisch verwerkt in de andere lijsten.
De verschillende lijsten worden gebruikt door collega's die niet bekend zijn met excel. Zij willen de lijsten kunnen selecteren en kopiëren. De volgorde van de feestdagen is van groot belang.
Situatie op dit moment.
- Ik heb een totaal overzicht met alle feestdagen in één werkblad.
- Met ja/nee wordt aangegeven of de feestdag in de oranje, blauwe of gele lijst moet komen of niet.
- Per kleur lijst, heb ik 2 verschillende lijsten nodig: ‘Kort’ en ‘Lang’.
- Elke kleur wil ik graag op een nieuw werkblad.
- Sommige feestdagen vallen op dezelfde dag, in het totaal overzicht geef ik met 1/2 aan welke feestdag eerst vermeld moet worden.
1. Geprobeerd
Doormiddel van X-zoeken
- Ik heb elke feestdag in het ‘Overzicht’ een nummer/code gegeven.
- Doormiddel van filters stel ik een lijst samen in het Overzicht. (Bijvoorbeeld alleen 'ja' bij Oranje en 'kort' bij Type lijst)
- Dan kopieer ik de codes van dat lijstje en plak deze in het werkblad.
- Doormiddel van Xzoeken, verschijnen daar de gegevens die bij de codes horen.
- per tabel sorteren van laag naar hoog is veel werk en voor zo ver ik weet niet mogelijk omdat je niet kunt sorteren op een verwijzing.
- Ik wil geen lege rijen in de lijsten. Dus weergeven indien ja en niet weergeven indien nee is volgens mij geen optie.
Een aantal feestdagen vallen elk jaar anders. Datum aanpassen is geen probleem, maar alle lijsten moet ook op chronologische volgorde staan. Wat betekend dat ik voor elke lijst een nieuwe code lijst moet filteren, kopiëren en plakken. Dit is erg veel werk.
2. Geprobeerd
Doormiddel van een draaitabel (zie tabblad geel in het voorbeeld)
2. Problemen
- De draaitabel ziet de gegevens als getallen niet als tekst, dit levert problemen op bij kolom 'volgorde' (indien twee feestdagen op 1 datum vallen) en bij het maken van meerdere draaitabellen van hetzelfde bronbestand gaat hij bepaalde gegevens met elkaar verbinden en optellen. Zo is Eerste kerstdag niet op 25-12 maar op 50-24.
- Sorteren op meerdere kolommen lukt niet, ik kan óf sorteren op dag óf op maand. Ik kan niet zeggen, eerst op dag en dan op maand.
Wie weet een goede oplossing?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
In heb een sterk vereenvoudigde versie gemaakt van het origineel en toegevoegd.