Verschillende paginering (boven en onderaan het blad)

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulHM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2014
Berichten
4
Hallo
Vraag-1
Ik ben bezig met een cursus op te stellen. De cursus heb ik opgedeeld in blokken.
Redenen:
- het geheel dreigt nogal zwaar van indeling te worden ('1.1.1.1.')
- de paginering blijft enigzins bruikbaar wanneer er stukken tussengevoegd worden
Ieder blok krijgt in de koptekst een verwijzing naar de overeenkomstige hoofdstuktitel, samen met een aparte paginering voor dat hfdst.
Vb. 2 - Geschiedenis v/d fiets - p.3 (betreft Hfdst. 2 Geschiedenis van de fiets - paginanummer 3)
Mijn vraag:
is het mogelijk om in de voettekst een andere paginering door te voeren. Deze zou dan verwijzen naar het totaal aantal pagina's.
Vb. p.16 (waarbij deze 16de blz. de bladzijde is van hierboven)

Vraag-2
Wanneer ik vanuit mijn sjabloon een bepaalde lay-out gebruik én in de tekst zelf een aanpassing doe (bv. het tekstblok een spatie vooruit plaats), wordt er automatisch een nieuwe lay-out bij gecreëerd. Al snel is mijn sjabloon verdriedubbeld in omvang. Bestaat er een mogelijkheid om de gebruikte sjablonen te 'bevriezen' zodat je hier geen bijkomende sjablonen meer bijkrijgt?

Met grote dank
Paul
 
Ik snap je vragen niet, vrees ik. Een paginanummering in de voettekst laat toch altijd het aantal pagina's zien?
En vraag 2 snap ik al helemaal niet...
 
Blijkbaar iets te snel geweest in mijn vraagstelling. Ik ga me beperken tot mijn eerste vraag.

Ik ben dus bezig met een cursus 'Technologie' op te stellen. Het geheel is al ruim 400 pagina's groot.
Maar:
(1) Als indeling ben ik gestart met een decimale indeling:
1. Textiel-technieken
1.1. Spinnen
1.1.1. Spinnen in de middeleeuwen
1.1.2. Spinnen in de moderne tijden
1.2. Weven
1.2.1. Weven in...
1.2.1.1. Weven d.m.v. een raam etc.

Je ziet dat de decimale indeling snel te uitgebreid wordt: '1.2.1.1.1.' wordt moeilijk te situeren.
Vandaar dat ik de grote hoofdstukken (hier dus 'Textiel-technieken') aangeduid heb als een soort losstaand 'Deel' binnen de ganse cursus.
(2) Bovendien zou ik later graag stukken willen herschrijven/uitbreiden/inkorten. Wanneer er dan later zo'n verandering plaats vindt, geeft dit geen verwarring bij de tekst op de PC, maar de paginering van de afgedrukte exemplaren loopt dan wel helemaal in de soep (door 5 blz. toe te voegen in het eerste deel schuift de paginering uiteraard 5 blz. op)

Daarmee kom ik tot mijn vraagstelling.
Een ideale oplossing leek mij ieder 'Deel' (bv. dus 'Textiel-technieken') apart te pagineren. Op de eerste bladzijde van het deel 'Textieltechnieken' staat dan: 'A - Textieltechieken - p.1'. Het derde deel dat bouwtechnieken behandelt, heeft in de KOPtekst: 'C - Bouwtechnieken - p.1 etc.').
Breid ik nu het deel 'Textieltechnieken' uit, dan blijft de paginaverschuiving enkel binnen het deel 'Textieltechnieken' zichtbaar. De andere delen ondervinden hier geen hinder van.

Ik zou het wel praktisch vinden, moest ik in de VOETtekst terzelfdertijd een doorlopende paginering kunnen vermelden (dus p.1 op de eerste, en p. 400 op de laatste bladzijde). Blijkbaar lukt mij dit niet door mijn aanduidingen in de KOPtekst. Heeft iemand hier een oplossing voor?
 
Ik snap het nog steeds niet; het is natuurlijk hardtstikke logisch dat je, als je meer niveau's gebruikt, je meer nummers krijgt. Dan heb je meer ruimte nodig in de tekst. Ofwel minder niveau's gebruiken, ofwel de diepere niveau's niet nummeren. Verder heb ik het donkere vermoeden dat je geen Stijlen gebruikt, want je pagina nummering zou helemaal geen last mogen hebben van het toevoegen van pagina's! Zelf schrijf ik ook regelmatig grote cursussen, en ik zet in de voettekst nooit dieper dan niveau 2 in de voettekst; de Hoofdstuktitels vaak bovenin, en paragraaf niveau 2 of 3 in de voettekst.
Als je meer witruimte wilt tussen de nummers en de tekst, dan kun je uiteraard de alinea's van de stijlen anders instellen. Is ook een simpele oplossing.

Wil je elk hoofdstuk opnieuw nummeren, dan kan dat uiteraard. In dat geval moet je elk hoofdstuk op een nieuwe sectie laten beginnen, en dan de paginanummers zo instellen dat je bij elke sectie opnieuw begint met nummeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan