Verschillende Projecten koppelen aan deelnemers 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dadexter

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2008
Hoi beste mensen,
Dit was mijn vorige bericht:
--------------------------------------
Heeft iemand een oplossing voor het volgende probleem,
ik al een werkende database met deelnemers en werkprojecten. Maar ik krijg geen lijst met Werkproject en deelnemers. Welke relaties zijn niet goed, of hoe maak ik een query die ervoor zorgt dat ik een rapport kan maken met Werkproject "tuin" en daar onder de deelnmers.

1-1.png

2-1.png

Waarom ik dit vraag is omdat ik veel op internet hebgelezen de curssen heb gedaan en gelezen. EN omdat niemand in mijn netwerk enig idee gheeft van access en op mijn werk (zorginstelling) ze alleen maar access kunnen gebruiken.
-----------------------------------------------------------

En Nu heb ik deze relatie`s gemaakt:
4-1.png

En heb ik deze tabel met Maanden en Id van de werknemers..
3-1.png

Nu wil ik een filter maken die per maand een overzicht geeft van de gewerkte uren met de namen van de deelnemers erbij? Hoe kan ik dat doen ?

Daarnaast wordt ik heel gelukkig als het lukt om een lijst te krijgen met werkprojecten en deelnemers? Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen...
Vr Grt. Dexter..

PS: Ik heb deze cursus al doorlopen http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

Je eerste vraag kun je met een draaitabelquery oplossen. In SQL ziet dat er zo uit:

Code:
TRANSFORM Sum(werkmaand.[Gewerkte Uren]) AS [SomVanGewerkte Uren]
SELECT werkmaand.Maand, Sum(werkmaand.[Gewerkte Uren]) AS Totaal
FROM Overzicht INNER JOIN (Maand INNER JOIN werkmaand ON Maand.Maand = werkmaand.Maand) ON Overzicht.ID = werkmaand.ID
GROUP BY werkmaand.Maand, Maand.MaandID
ORDER BY Maand.MaandID
PIVOT [Voornaam] & " " & [achternaam];

Ziet er ingewikkelder uit dan het lijkt; als je een nieuwe query maakt, geen tabel selecteert en vervolgens het SQL scherm opent en deze code plakt, moet-ie het doen.
Je tweede vraag is een stuk lastiger, omdat je tabellen niet goed genormaliseerd zijn. Zodra je in een tabel velden met namen als Werkproject1 en Werkproject2 nodig hebt, zit er iets fout in de db. In dit geval dus je tabel [Werkprojecten(doos)]. De velden Werkproject1...Werkproject3 moet je eigenlijk weggooien, want die heb je helemaal niet nodig in die tabel. De koppeltabel hoeft slechts een veld ID (koppeling met Overzicht) en een veld WerkprojectID (koppeling met werkprojecten) te bevatten. Op die manier kun je ook veel meer dan 3 projecten koppelen. En je kunt prima overzichten maken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan