Verschillende Projecten koppelen aan deelnemers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dadexter

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2008
Heeft iemand een oplossing voor het volgende probleem,
ik al een werkende database met deelnemers en werkprojecten. Maar ik krijg geen lijst met Werkproject en deelnemers. Welke relaties zijn niet goed, of hoe maak ik een query die ervoor zorgt dat ik een rapport kan maken met Werkproject "tuin" en daar onder de deelnmers.

1-1.png

2-1.png

Waarom ik dit vraag is omdat ik veel op internet hebgelezen de curssen heb gedaan en gelezen. EN omdat niemand in mijn netwerk enig idee gheeft van access en op mijn werk (zorginstelling) ze alleen maar access kunnen gebruiken.
Alvast bedankt en elke tip is welkom..

Om te beginnen: er is maar één relatie goed, die tussen werkprojed... en werkprojec... De andere relaties zijn waardeloos. En in dit geval bedoel ik dat letterlijk: ze zeggen namelijk helemaal niks, doen niks en kun je op deze manier net zo goed weglaten.
Wat er aan mankeert? Er is geen Referentiële Integriteit tussen de tabellen. Dat betekent in jouw voorbeeld dat je een ID veld uit Overzicht koppelt aan ID uit werkmaand. Als je voor die velden een Autonummerveld gebruikt, en waarom zou je dat niet doen? dan kun je deze twee velden absoluut niet aan elkaar koppelen. In Overzicht wil je maanden koppelen uit werkmaand. Daarvoor heb je een veld werkmaandID nodig in Overzicht (om 'm maar een naam te geven) waarbij je afdwingt dat je in Overzicht alleen maanden kunt selecteren die ook bestaan in werkmaand. Idem dito voor werkprojec... die ook niet goed is gekoppeld.
Ik zou zeggen: bekijk eerst de tabellen(structuur) eens voordat je aan een volgende stap begint.

Om je een beetje op weg te helpen met het opzetten van de tabelstructuur, zie onderstaande link. Om relaties te leggen tussen tabellen, gebruik je PK's (primary key) en FK's (foreign key). Les 2 laat zien hoe je de relaties tussen tabellen me PK's en FK's legt.

http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

Tip: Bewaar de link van deze site. Erg handig als naslagwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan