Verschillende rijen vergelijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

riic0

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2009
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom.
Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Ik krijg 2 Excel files aangeleverd, een prijslijst en een lijst met bestaande materialen.
De informatie in bijde excel files is het zelfde, maar het staat alleen anders.
In de prijslijst heb je een rij met productnummers en daarbij horen rijen zoals, nettoprijs, EAN code, product omschrijving.
En in de bestaande lijst heet het Material Number , Replacement price EAN etc.
Nou wil ik doormiddel van access die twee files vergelijken op basis van: Welke producten er wel in de bestaande file voorkomen maar niet meer in de prijslijst, of de prijs in van de artikelen in de bestaande file nog goed is of dat er bij het artikel in de prijslijst een andere prijs staat, het zelfde voor de EAN code en ik moet kunnen zien welke nieuwe materialen er in de prijslijst zijn toegevoegd ten op zichte van de bestaande file.

Nou is het de bedoeling dat die check meerdere malen per maand wordt gedaan, dus ik heb van de 2 excel files linked tables gemaakt in access zodat als er een nieuwe prijslijst beschikbaar is je de oude er uit kan gooien en de nieuwe er in en dat die dan de vergelijking automatisch doet.

Mijn probleem is dus hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik heb zelf al veel geprobeerd bijv. find unmatched query, maar dat lukt alleen maar met 1 rij tegelijk want als je een tweede rij wilt vergelijk dan klopt het niet meer want de rij met bijv productnummer staat niet in de zelfde volgorde als de lijst met de rij material number, dus de prijzen uit die twee files staan ook niet in de zelfde volgorde.

Nou heb ik gelezen dat je zou iets via SQL kan doen, nou heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Dus weet misschien iemand hoe ik dat voor elkaar krijg.

Sorry als mijn verhaal onduidelijk is, als er vragen zijn dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Ricardo

Als je in Access de twee Excel bestanden gekoppeld hebt, zodat je altijd de meest recente gegevens ziet, kun je met queries de gewenste documentatie wel herleiden.
Om te beginnen kun je een standaard selectiequery maken, waarbij je de twee tabellen aan elkaar koppelt op basis van de velden [productnummer] en [Material Number]. Dit levert een query op van alle artikelen die in beide tabellen voorkomen. Op basis van deze tabel kun je vervolgqueries maken, waarbij je een criterium gebruikt om de prijzen te vergelijken bijvoorbeeld. Het veld [nettoprijs] krijgt dan als criterium: <>[Replacement price]. Nu zie je in de query alle artikelen waarvan de prijs in de twee tabellen verschilt.
Op die manier kun je verschillende queries maken met een eigen criterium.

Om te zien welke artikelen in de ene tabel zitten, maar niet in de andere, kun je op basis van een kopie van de eerste tabel (dus zonder criteria) de relatie tussen de twee tabellen aanpassen door op de verbindingslijn te dubbelklikken. Standaard zie je daar optie 1 geselecteerd. Door optie 2 of 3 te gebruiken, zie je van één tabel alle records, en van de andere tabel de gekoppelde records. Bevat Tabel1 nieuwe records, dan zie je die in Tabel2 niet terug. Door Tabel2 te filteren op IsNull (bijvoorbeeld op het sleutelveld) dan zie je alleen nog maar de records in Tabel1 die niet bestaan in Tabel2, en dat zijn automatisch de ontbrekende records. En omgekeerd.
Kortom: je hoeft helemaal niks te weten van programmeren, of SQL, je kunt alles in het Query scherm van Access doen.

Bedankt voor je antwoord!
Ik had dit al eerder geprobeerd maar kreeg toen steeds fout meldingen, heb het nu helemaal opnieuw gedaan en precies jouw stappen gevolgd en nu werkt het perfect!

Hartstikke bedankt!:D

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan