• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende schrijfrechten in Excel online

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chiwi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Chiwi

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2019
Ik heb een document waar veel verschillende mensen in moeten kunnen schrijven.
Eigenlijk kunnen de gebruikers verdeeld worden in twee categorieën: alle schrijfrechten en de anderen één kolom.

Kan dit via Excel online beperkt worden?
Nu zijn er enkel schrijfrechten en leesrechten uitgedeeld.

Alvast bedankt voor de informatie!

Open dit documentje en merk op dat je in Blad1 overal mag komen.
Bekijk bijlage Chiwi.xlsm

Vul vervolgens in kolom A van het blad Rechten je gebruikersnaam in.
Sla het document op en sluit deze.
Open het document weer en zal je zien dat je in Blad1 alleen in kolom H kan komen.

Zie:
Sectie ThisWorkbook
Module mRechten
Code achter sheet Blad1

Het blad Rechten kan je verbergen met xlSheetVeryHidden en beveilig het VBA project met een wachtwoord.

Laatst bewerkt:
Dacht inderdaad in de richting van USER te gebruiken, alleen wist ik niet precies hoe dit uit te werken.

Ik heb het bestand eens geopend maar hij doet het voorlopig nog niet.
Zal te maken hebben met mijn ingave van mijn gebruikersnaam (heb thuis verschillende accounts: privé, werk en school)

(Nog een extra) Vraagje hierover: in mijn eerste poging gebruikte ik Application.UserName om de naam te vinden.
Kan ik dan een string maken "Actieve gebruiker" met Application.UserName en via een lijst "LijstSchrijfrechten" gebruikers ingeven die rechten mogen hebben?
Indien niet in de lijst, dan alleen kolom ? invullen.

Of zoek ik het dan te ver?

Alvast bedankt voor de reactie.:thumb:

Je kan in de code zien dat ik niet Application.UserName gebruik maar Environ("username").
Verder doet het wat je vraagt, alleen net andersom.
Gebruikers die in de lijst staan mogen alleen in kolom H (in het voorbeeld) komen.
Dat kan je simpel aanpassen.

Laatst bewerkt:
Het blad beveiligen met een wachtwoord en diegene die meer rechten hebben het wachtwoord geven lijkt mij eenvoudiger.

Bedankt voor de reacties. :thumb:

@Edmoor: je code klopt en doet inderdaad wat ik wil. Waarvoor dank.
Maar ik wilde enkel weten als de denkpiste die ik eerst had, ook kon kloppen (als ik hem uiteraard kon afwerken, wat niet het geval is).

@VenA: zal inderdaad eenvoudiger zijn zonder al te veel gedoe.

VBA werkt niet in Excel on-line, alleen als het bestand in Excel desktop geopend wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan