Ok, thx, laten we de bekabeling bij deze dus uitsluiten, en verder gaan.
Ook kan de probleem PC in elk geval meer aan dan je nu hebt, dus is die PC ook niet de bottleneck. Ik ben overigens bepaald niet happy met je resultaten (de absolute max speed is een xDSL eigenschap, maar de grote globale verschillen tussen jouw waarden zijn te groot inderdaad) (ik neem aan dat je wel een paar speedtest sessies uitmiddelt..)
Misschien loopt je tweede router wat te zieken: zijn er b.v. verschillende LAN poorten met verschillende kleuren? Of in elk geval aparte priority instellingen? (hoogste prio is dan voor TV.. maar dat zou niet in deze mate merkbaar mogen zijn)
Heb je die tweede router al eens naar factory defaults teruggezet (op dat moment ga je even een probleem krijgen omdat je dan hoogstwaarschijnlijk 2 DHCP servers hebt, of als je pech hebt "dezelfde serie IP adressen"..) maar dat is allemaal uit te zetten. Dan ben je gelijke van eventuele vreemde dingen (verkeerde QoS settings, misschien vLAN tags die verderop roet in het eten gooien, nou ja - er is nog wel wat ellende te verzinnen die ervoor zorgt dat een router zich misdraagt).. [out of curiosity, is de "snelle" verbinding LAN poort 1??]
Hm.. terugdenkend aan de tijd dat ik nog xDSL verbindingen had: heb je soms meerdere publieke IP addresses? Niet elk routertje gaat dat leuk vinden.. hoewel ik dan ook niet direct zie waarom poorten verschillende snelheden zouden moeten hebben.
Ik denk al met al op dit moment toch het meest aan instellingen van router2, rate limiting op (LAN-) poorten.. dat zou je met een factory reset kunnen oplossen, of anders eens een keer de settings doorlopen.
Uiteindelijk willen we toch naar de situatie dat router2 alleen maar als switch werkt en verder geen overbodige poespas, maar dat is (zou niet mogen zijn) niet de reden dat 1 poort veel trager is.. en daar ging het nu om..
Dus concreet: probeer eens de settings van router2 te doorlopen (of factory reset, en daarna alleen wat basic dingen aanpassen).. misschien doet dat iets?
(als je dubbele NAT enigszins werkt zouden we er altijd nog een teamviewer ofzo sessie tegenaan kunnen gooien, maar daar is niet iedereen even happig op, is smokkelen, en hoeft niet perse een oplossing te geven, hoewel je dan wel dat testen en dingen kan doen)