Verschillende Snelheden woonkamer + slaapkamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

NLStranger

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Goedendag,

Ik heb een 2e router aangeschaft, en daar zitten nu 2 computers op aangesloten die van de woonkamer en van mijn eigen kamer (bekabeld niet draadloos).
Maar ben ik tot een rare ontdekking gekomen, de computer in de woonkamer haalt een Download van 45Mbits en Upload van 4Mbits.

Terwijl mijn computer op m'n kamer maar 12Mbits en 0,30Mbits Upload haalt wat is er mis?
De kabels zijn alle 2 nieuw geen breuken ofzo.

Mvg,
NLStranger

Langere kabel misschien?
Kan ook liggen aan verschil in adapter, enz.

Gebruik je speedtest.net? Er zit verschil tussen de mogelijke servers, gebruik je wel dezelfde?

Even tussendoor:

Wat is je netwerk setup? (wat komt waar binnen, wat voor abo, hoe aangesloten)... als je zomaar 2 routers achter elkaar zet, is dat *not done*.. (ok: professioneel gesproken: NO WAY, in de praktijk, het werkt heel vaak best wel, maar met wat eigenaardigheden)...

Als ik het zo snap dan gebruik je de tweede router eigenlijk alleen als switch? Wat je even kan proberen, buiten de (door anderen al gegeven) "check de kabels" optie: bij je nieuwe router de "ingang" (de kabel die denk ik van je andere router uit een LAN poort komt) *niet* op de WAN poort van je nieuwe router zetten (WAN / Internet staat er meestal bij, of als ik me goed herinnere bij netgear e.d. een gele aansluiting), maar gewoon ook op een LAN poort zetten... daar heb je er meestal 4 van.. en dan gebruik je je nieuwe router niet om ingewikkeld 1 internet aansluiting over meerdere lokale aansluitingen te verdelen, maar enkel als switch ("intelligente verdeeldoos")..

maar zonder verdere info kan ik hier geen zinnige informatie over geven.. dus als het ompluggen van die kabel in je tweede router (van WAN naar LAN) niet werkt.. dan graag wat meer details..

Langere kabel misschien?
Kan ook liggen aan verschil in adapter, enz.

Gebruik je speedtest.net? Er zit verschil tussen de mogelijke servers, gebruik je wel dezelfde?

Gebruik speedtest van KPN : http://www.kpn.com/prive/pakketten/alles-in-1-thuis/service/internetsnelheid/speedtest.htm

Even tussendoor:

Wat is je netwerk setup? (wat komt waar binnen, wat voor abo, hoe aangesloten)... als je zomaar 2 routers achter elkaar zet, is dat *not done*.. (ok: professioneel gesproken: NO WAY, in de praktijk, het werkt heel vaak best wel, maar met wat eigenaardigheden)...

Als ik het zo snap dan gebruik je de tweede router eigenlijk alleen als switch? Wat je even kan proberen, buiten de (door anderen al gegeven) "check de kabels" optie: bij je nieuwe router de "ingang" (de kabel die denk ik van je andere router uit een LAN poort komt) *niet* op de WAN poort van je nieuwe router zetten (WAN / Internet staat er meestal bij, of als ik me goed herinnere bij netgear e.d. een gele aansluiting), maar gewoon ook op een LAN poort zetten... daar heb je er meestal 4 van.. en dan gebruik je je nieuwe router niet om ingewikkeld 1 internet aansluiting over meerdere lokale aansluitingen te verdelen, maar enkel als switch ("intelligente verdeeldoos")..

maar zonder verdere info kan ik hier geen zinnige informatie over geven.. dus als het ompluggen van die kabel in je tweede router (van WAN naar LAN) niet werkt.. dan graag wat meer details..

De Kabels zijn hetzelfde.

Ik heb een KPN aansluiting supposed to be 80Mbits download en 8Mbits Upload maarja jullie kennen dat probleem vast wel je krijgt niet altijd waar je voor betaald ofcourse. Het is zo aangesloten dat mijn Hoofdrouter de KPN Experia Box de televisies van internet voorzien (2 televisies) computer in mijn ouders kamer en 1, en voor de 2e router dat zijn er dus (4 dus zit geen plek meer voor mijn pc en de pc in de woonkamer ALS k de 2e router niet gebruik).

Het is als volgt aangesloten : uit de Hoofdrouter komt er van de LAN poort een kabel naar de WAN poort van de 2e router, en van de 2e router krijgen de computers gewoon via de LAN poort internet. Als ik van de hoofdrouter naar de 2e router in de LAN poort doe, valt het internet weg dus dt lukt niet echt.

Mvg,
NLStranger

Laatst bewerkt:
Je netwerk zou simpeler worden door de router op de slaapkamer te vervangen door een switch.
werkt altijd.

Ok, voordat we het hele netwerk en de router configs overhoop gaan halen.. wat testjes: Zou je "de trage" PC eens direct in je KPN router kunnen prikken? kijken wat er dan gebeurt.. en inderdaad.. als je een speedtest doet vanaf een KPN aansluiting dan moet je ook een speedtest in het KPN netwerk nemen natuurlijk, dus dat is goed.

En: de kabel is goed? Ik wil je graag geloven hoor, maar ik maak toch wel vaak wat anders mee.. en een simpel testertje wat alleen de losse aderparen doormeet of de ohmse weerstand niet te groot is zegt weinig over de verbinding (hoewel 80Mbps niet zo kritisch is).. probeer toch eens de kabels om de wisselen? Alles wat uitgesloten is maakt de verdere sessie alleen maar makkelijker..

Voor de beeldvorming: heeft de trage PC wel sneller gewerkt of is hij met de nieuwe opzet zo gekomen en is het nooit anders geweest?

(overigens: zo te zien zitten we hier in een draadloos subforum, maar dat verandert verder niets aan je probleem..)

Ik ben op dit moment, niet thuis zodra ik thuis ben ga ik eens testen met de kabels en hoort u meer.

Mvg,
NLStranger

Ik ben op dit moment, niet thuis zodra ik thuis ben ga ik eens testen met de kabels en hoort u meer.

Mvg,
NLStranger

aangesloten op Hoofdkabel dus van hoofdrouter naar pc in me kamer 29MBits download 0,79Mbits Upload, Andere kabel getest op de 2e router daar komt uit 15Mbits download zoals de normale kabel die k gebruikte en 0,45Mbits upload.

Mvg,
NLStranger

Ok, thx, laten we de bekabeling bij deze dus uitsluiten, en verder gaan.

Ook kan de probleem PC in elk geval meer aan dan je nu hebt, dus is die PC ook niet de bottleneck. Ik ben overigens bepaald niet happy met je resultaten (de absolute max speed is een xDSL eigenschap, maar de grote globale verschillen tussen jouw waarden zijn te groot inderdaad) (ik neem aan dat je wel een paar speedtest sessies uitmiddelt..)

Misschien loopt je tweede router wat te zieken: zijn er b.v. verschillende LAN poorten met verschillende kleuren? Of in elk geval aparte priority instellingen? (hoogste prio is dan voor TV.. maar dat zou niet in deze mate merkbaar mogen zijn)

Heb je die tweede router al eens naar factory defaults teruggezet (op dat moment ga je even een probleem krijgen omdat je dan hoogstwaarschijnlijk 2 DHCP servers hebt, of als je pech hebt "dezelfde serie IP adressen"..) maar dat is allemaal uit te zetten. Dan ben je gelijke van eventuele vreemde dingen (verkeerde QoS settings, misschien vLAN tags die verderop roet in het eten gooien, nou ja - er is nog wel wat ellende te verzinnen die ervoor zorgt dat een router zich misdraagt).. [out of curiosity, is de "snelle" verbinding LAN poort 1??]

Hm.. terugdenkend aan de tijd dat ik nog xDSL verbindingen had: heb je soms meerdere publieke IP addresses? Niet elk routertje gaat dat leuk vinden.. hoewel ik dan ook niet direct zie waarom poorten verschillende snelheden zouden moeten hebben.

Ik denk al met al op dit moment toch het meest aan instellingen van router2, rate limiting op (LAN-) poorten.. dat zou je met een factory reset kunnen oplossen, of anders eens een keer de settings doorlopen.

Uiteindelijk willen we toch naar de situatie dat router2 alleen maar als switch werkt en verder geen overbodige poespas, maar dat is (zou niet mogen zijn) niet de reden dat 1 poort veel trager is.. en daar ging het nu om..

Dus concreet: probeer eens de settings van router2 te doorlopen (of factory reset, en daarna alleen wat basic dingen aanpassen).. misschien doet dat iets?

(als je dubbele NAT enigszins werkt zouden we er altijd nog een teamviewer ofzo sessie tegenaan kunnen gooien, maar daar is niet iedereen even happig op, is smokkelen, en hoeft niet perse een oplossing te geven, hoewel je dan wel dat testen en dingen kan doen)

Laatst bewerkt:
Ok, thx, laten we de bekabeling bij deze dus uitsluiten, en verder gaan.

Ook kan de probleem PC in elk geval meer aan dan je nu hebt, dus is die PC ook niet de bottleneck. Ik ben overigens bepaald niet happy met je resultaten (de absolute max speed is een xDSL eigenschap, maar de grote globale verschillen tussen jouw waarden zijn te groot inderdaad) (ik neem aan dat je wel een paar speedtest sessies uitmiddelt..)

Misschien loopt je tweede router wat te zieken: zijn er b.v. verschillende LAN poorten met verschillende kleuren? Of in elk geval aparte priority instellingen? (hoogste prio is dan voor TV.. maar dat zou niet in deze mate merkbaar mogen zijn)

Heb je die tweede router al eens naar factory defaults teruggezet (op dat moment ga je even een probleem krijgen omdat je dan hoogstwaarschijnlijk 2 DHCP servers hebt, of als je pech hebt "dezelfde serie IP adressen"..) maar dat is allemaal uit te zetten. Dan ben je gelijke van eventuele vreemde dingen (verkeerde QoS settings, misschien vLAN tags die verderop roet in het eten gooien, nou ja - er is nog wel wat ellende te verzinnen die ervoor zorgt dat een router zich misdraagt).. [out of curiosity, is de "snelle" verbinding LAN poort 1??]

Hm.. terugdenkend aan de tijd dat ik nog xDSL verbindingen had: heb je soms meerdere publieke IP addresses? Niet elk routertje gaat dat leuk vinden.. hoewel ik dan ook niet direct zie waarom poorten verschillende snelheden zouden moeten hebben.

Ik denk al met al op dit moment toch het meest aan instellingen van router2, rate limiting op (LAN-) poorten.. dat zou je met een factory reset kunnen oplossen, of anders eens een keer de settings doorlopen.

Uiteindelijk willen we toch naar de situatie dat router2 alleen maar als switch werkt en verder geen overbodige poespas, maar dat is (zou niet mogen zijn) niet de reden dat 1 poort veel trager is.. en daar ging het nu om..

Dus concreet: probeer eens de settings van router2 te doorlopen (of factory reset, en daarna alleen wat basic dingen aanpassen).. misschien doet dat iets?

(als je dubbele NAT enigszins werkt zouden we er altijd nog een teamviewer ofzo sessie tegenaan kunnen gooien, maar daar is niet iedereen even happig op, is smokkelen, en hoeft niet perse een oplossing te geven, hoewel je dan wel dat testen en dingen kan doen)

Oke dankjewel, ik zal het eens proberen met de instellingen! Je hoort zsm meer

Mvg,
NLStranger

Ok, gebruik één (1) referentie voor alle verbindingen!

Mijn voorkeur: SpeedTest.nl

Ik ben het verder niet oneens met Smeagol3...

Ben het ook nauwelijks oneens met je *grin* - op 1 ding na.. de gebruikte speedtester moet eigenlijk idealiter wel binnen het netwerk van je ISP liggen.. nu maakt dat voor een 80/8 xDSL link misschien nog net niet veel uit, maar dat begint toch al wel iets kritischer te worden qua load/tijdstip/locatie/routing enz.. en zeker bij hogere snelheden is nu eenmaal makkelijker om de hele pijp vol te trekken als je binnen je ISP netwerk blijft dan als je erbuiten gaat (ik zeg niet dat het niet lukt, vaak haal ik ook wel pakweg 100% van mijn ziggo snelheid, maar de http://speedtest.ziggo.nl/ geeft toch meestal *net* die paar _feel good_ procenten extra :) (NB: in mijn ziggo situatie dus.. YMMV)

Verder, in het algemeen, is http://speedtest.net/inderdaad een van de betere.. niet al te kleine transfers, redelijke spreiding van servers, doet ook nog wat latency timing.. Echt beter dan bv. die http://www.speedtest.nl/ die je nogal eens genoemd ziet.. **Oops, sorry, je had juist wel die .nl tester.. wil je niet tegenspreken (nou ja - stiekem toch wel) - die gebruikt eigenlijk te kleine transfers gezien de huidige snelheden.. vroeger was dat meer dan genoeg (dacht nu blokken tot 1 MB ofzo?) maar met de huidige 180/18 consumenten non-fiber speeds (effectief 120) is 1 MB best wel erg weinig om de feitelijke transfer te kunnen timen..

Laatst bewerkt:
Fabrieksinstellingen geprobeerd, zonder resultaat beetje instellingen veranderd zonder resultaat k heb geen idee wat het is >.< Kabels ook geprobeerd geen resultaat

EDIT : ik vind net een raar programma op me pc genaamd xFastLan ??

Laatst bewerkt:
http://www.asrock.nl/feature/xfast/xfastlan/index.nl.asp

Dit geeft prioriteit aan internetverkeer voor games.
Daarnaast moet het geschikt zijn voor je pc, zie link voor geschikte modellen.

Op tweakers staat een verhaal dat het je gewone internet snelheid negatief kan beïnvloeden.
Ik zou het als ik jou was proberen uit te schakelen, of verwijderen.

Laatst bewerkt:
Yes het is gelukt 48mb gehaald na het verwijderen van xFastLan ! het had dus een slechte invloed..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan