Verschillende soorten backups? Welke moet ik hebben?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

BasDeJonge

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2011
Hallo!

Ik wilde een back-up maken, dus ik dacht dat zo even te kunnen doen met de standaardback-up van Windows. (Dus gewoon de back-up die je kunt vinden in je configuratiescherm) Daar kon ik echter kiezen uit "nu een back-up maken", "een systeemkopie maken", en "een systeemherstelschijf maken". Wat zijn de verschillen tussen deze soorten back-ups? Ik weet niet helemaal meer wat ik moet hebben nu. Zou iemand me kunnen uitleggen wat al deze opties precies back-uppen?

Alvast bedankt voor all hulp!
-Bas

Systeemkopie is een complete kopie van je computer.
Systeemherstelschijf is om een beschadigde installatie te herstellen.
Ik ga ervan uit dat jij een backup van bepaalde bestanden wilt maken, bijv. Mijn Documenten.
In dat geval kun je beter zoiets als SyncBackFree gebruiken, hierbij kun je kiezen welke bestanden/mappen je wilt backuppen en waar naar toe.

Groeten Marcel

Hallo Marcel!

Bedankt voor je reactie! Bedoel je met een beschadigde installatie herstellen gewoon Windows? Dus eigenlijk een herinstallatie van Windows?

Een beschadigde installatie herstellen is normaal gesproken met behoud van persoonlijke data en is dus niet een herinstallatie van je besturingssysteem (Windows) maar meer in het geval dat er iets beschadigd raakt na de installatie van bepaalde software of zoiets.
Bij een Systeemkopie wordt je computer terug gezet naar de staat waarin die verkeerde op het moment dat de backup (systeemkopie) gemaakt werd, alle dingen die je daarna dus geproduceerd en/of geïnstalleerd hebt zijn verdwenen.
Je gaat als het ware terug in de tijd.

Groeten Marcel

Om eerlijk te zijn snap ik er nog steeds vrij weinig van, sorry... Maargoed... zoals er bij jou staat "wie niet vraagt blijft dom!!" dus ik vraag lekker door.

Stel ik gebruik dus een systeemherstelschijf om mijn computer dus te "herstellen". Wat zou er dan gebeuren met mijn computer?
De systeemkopie snap ik onderhand trouwens wel, bedankt voor de uitleg!

Groeten Bas

Vergeet even wat ik eerder vertelde over systeemherstelschijf want dat klopt niet helemaal.
kwam ik achter.
Met een systeemherstelschijf kun je een gecrashde computer vaak nog opstarten en een aantal tools gebruiken die op die schijf staan om te zorgen dat de computer weer normaal opstart.
Een systeemherstelschijf is niet echt handig als backup omdat daar niet jouw zelf geproduceerde spullen opstaan maar het is eerder bestemd om een computer te herstellen.
Ook kun je die schijf gebruiken om bij je data te komen die door een crash niet meer toegankelijk was.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Oh, dan vergeet ik dat weer!

Maar u zei dus:
"Een systeemherstelschijf is niet echt handig als back-up omdat daar niet jouw zelf geproduceerde spullen opstaan maar het is eerder bestemd om een computer te herstellen."

Zou u die zin misschien nog eens willen verduidelijken. Ik snap niet helemaal wat u bedoelt met herstellen. Dit heb ik al eerder gevraagd maar het is me nog steeds niet duidelijk. Herstellen als in een herstelpunt nemen? Of in beschadigde bestand van Windows repareren?

Groeten Bas

Daarom zei ik in een eerder post ook
Vergeet even wat ik eerder vertelde over systeemherstelschijf want dat klopt niet helemaal.
kwam ik achter.

Groeten Marcel

Maar daarna zei u weer

"Een systeemherstelschijf is niet echt handig als backup omdat daar niet jouw zelf geproduceerde spullen opstaan maar het is eerder bestemd om een computer te herstellen."

Misschien is het handiger als jij verteld wat je wilt backuppen en hoevaak en waar naar toe.
Met een systreemherstelschijf kun je bijv. niet een brief die je verwijderd hebt terughalen

Groeten Marcel

Ik moet nog niets back-uppen maar ik vroeg me gewoon uit interesse af wat een systeemherstelschijf doet omdat ik dat nergens kan vinden...
En dat je geen briefjes terug kunt halen begrijp ik natuurlijk, maar de vraag is echter niet wat het niet kan, maar wat het wel kan! :)

Groeten Bas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan