verschillende subforms openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie3

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2013
goede dag,
ik zou graag de inhoud van mijn sub-formulier willen veranderen aan de hand van een knop (persoon gegevens(standaard geladen), hystorie, kennis)
in mijn hoofd-formulier heb ik persoonsnaam en persoonfuntiefunctie staan en in mijn sub wil ik dus een aantal andere details tonen (formulieren openen).
ik heb een knop gemaakt die naar vba code gaat.
docmd.openform "kennis"
dan opent dit formulier in een aparte window en niet in mijn hoofdformulier.
hoe kan ik hem daar laten openen?
ik heb ook al gebruik gemaakt van visible true/false maar is dit de enige manier of is er een ander statement dat ik zou kunnen gebruiken?

Allemaal nergens voor nodig; als je de subformulieren correct koppelt aan je hoofdformulier zie je al gelijk in de subformulieren de bij het hoofdformulier behorende gegevens. Dus daar zou ik eerst eens naar kijken voordat je allerlei knoppen gaat verzinnen :).

Hoi OCtaFish
dank je wel voor (wederom) je reactie. het gaat mij niet om een juiste koppeling van de gegevens ( dat lukt wel aardig)
ik wil alleen met knoppen in mijn hoofd formulier iets wel of niet laten zien in het subform dus het volgende:

hoofd formulier: Naam personeelslid + 3 knoppen: ( algemeen, historie en kennis)

deze 3 sub items ( waar ik dus 3 formulieren voor heb gemaakt) wil ik niet tegelijk zien maar per stuk kunnen oproepen of sluiten met de knoppen binnen mijn hoofdformulier.
zoals ik eerder melde doe ik het nu met de visible optie maar ik vroeg me even af of hier andere manieren voor zijn bijvoorbeeld met de openform manier waarin ik kan aansturen op het openen in een subform ipv aparte window.

Ik dacht dat ik je vraag snapte, maar nu ben ik weg, vrees ik :). Begjp ik het goed dat je eigenlijk maar één formulier hebt waarvan je met de knoppen de inhoud van wilt veranderen?

Oei! Als octa weg is ben ik verloren...:D
oke zal "proberen" duidelijker te zijn.
ik heb een formulier met daarin een subform.
in dat subform opend een bronobject
nu wil ik doormiddel van knoppen op mijn hoofdform
het subform, of eigenlijk de bronobject hiervan veranderen. nu is mijn vraag is dat mogelijk zo ja hoe

uiteraard had ik achteraf misschien als hoofdvorm een naviagtie formulier moeten kiezen maar dat is iets met een koe in de ... kijken....:d

Dan vrees ik dat ik het goed begreep :). Dat kan, als je heel veel tijd hebt om code te schrijven om formulieren te verbouwen, want makkelijk is dat niet. Een 'gewone' gebruiker zoals ik lost dat anders op: ik zou een tabblad control maken met 3 tabbladen waar alle subformulieren op staan. Simpel klikje op een tab, en je zit op het juiste subformulier. Maar ik heb dan ook niet zoveel tijd te besteden :D.

ik ook niet dus dat zal het worden.... ;-)

thnx maar weer dat je wel even de tijd hebt genomen op mijn vraag te antwoorden...

Je klinkt een beetje somber, alsof de oplossing met tabbladen je niet aanstaat :). Ik vind tabbladen een perfecte oplossing voor dit soort vraagstukken, want ze zijn simpel te gebruiken, en je houdt het formulier overzichtelijk. Eventueel kun je, als niet iedereen alle subformulieren mag zien, tabbladen verbergen op basis van een login status. Daarvoor moet je wel met een rechtenstructuur werken natuurlijk, maar dat lost ook een hoop van dit soort vragen op.

nee niet somber hoor , ik had alleen gedacht dat het iets makkelijker zou zijn.
ik vind taps niet echt mooi in hetgeen ik bouw. ik wil zelf de positie "random" kunnen plaatsen op mijn form. vandaar...

Tabbladen kun je zelfs, als je dat zou willen, bijna onzichtbaar maken. Ik gebruik vaak tabbladen i.c.m. eigen knoppen. Maar met formulieren gaan goochelen op basis van 'random' posities, lijkt mij wat overdreven :). Ontwerp formulieren altijd vanuit het oogpunt van functionaliteit; het moet voor de gebruiker duidelijk zijn wat een formulier doet, en wat de gebruiker er op kan en mag doen. Dat houdt bijvoorbeeld ook in dat je geen knoppen/tekstvakken op een formulier zet waar die gebruiker niks mee mag doen. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat doet, maar dat kom ik ook regelmatig tegen, vandaar de opmerking :).

hoi octa,
ik ben toch gezwicht :eek: ... ik werk nu met tabbladen met info. nu heb ik alleen een volgend probleem: in een van mijn subforms heb ik een overzicht van alle artikelitems (doorloop formulier)
met de volgende code erin:

bij klikken op de desbetreffende code
Dim ArtikelId As Integer
ArtikelId = Me.Id
DoCmd.OpenForm "frmartikel", , , "tbartikel.Artikelid=" & ArtikelId

nu opend hij dus in een appart formuliertje en niet in het tabblad( wat ik daar dus voor wil gebruiken) hoe kan ik dat ondervangen? enig idee?
thnx already.

Die code kan gewoon weg; zodra een formulier op een ander formulier staat is het een subformulier van dat hoofdformulier. En koppel je ze via het tabblad Gegevens.

ik denk dat ik (weer) niet duidelijk ben.
wat ik bedoel heb ik geprobeerd even te tekenen in mijn wonder schone tekening:
image1.jpg
in het sub-form waarnaar ik genavigeerd ben met een knop ( met jou oplossing) heb ik een hoofd veld( met id) en 2 sub-forms,
1 bevat een doorlooplijst met alle items en
1 de uitgebreide gegevens van 1 item.

ik wil als ik op de doorlooplijst op een item klik dat deze opent in het gedetailleerde sub-subform.
in de "oude situatie was het een popup window en werkte het prima met de doorverwijzing zoals eerder gemeld. maar nu met de nieuwe indeling niet meer.
en ik heb even geen idee hoe ik dit moet/kan oplossen...

Voorbeeldje maken?

weet je wat het rare is?
ik ben nu zover datik waardes uit de 2 velden krijg maar als ik het suba form wil aanspreken krijg ik een melding 2489 "het opject blabla is niet geopend".terwijl ik in mijn msgbox me waardes wel uit kan lezen...

zie code hieronder:

Dim ArtikelId As Integer
ArtikelId = Me.Id
Dim ArtikelIdsub As Integer
ArtikelIdsub = Forms!frmdash!nav.Form!Id
Dim ganaar As String
ganaar = "Forms!frmdash!nav.Form!"
MsgBox ArtikelIdsub & " " & ArtikelId
DoCmd.GoToRecord acDataForm, ganaar, acGoTo, ArtikelId

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug