Verschillende tabellen weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinokkio89

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Goedendag,

Ik heb het volgende tabel:

Partnummer | Transactiedatum | Klantcode | Prioriteit |
.....123.....|....11-01-2009....|.....AAA....|..Hoog...|
.....234.....|....12-02-2009....|.....BBB....|..Laag...|
.....123.....|....11-03-2009....|.....BBB....|..Hoog...|
.....234.....|....11-04-2009....|.....AAA....|..Laag...|
.....234.....|....11-05-2009....|.....BBB....|..Hoog...|
.....123.....|....11-06-2009....|.....AAA....|..Laag...|
.....234.....|....11-07-2009....|.....AAA....|..Hoog...|
.....123.....|....11-08-2009....|.....AAA....|..Hoog...|
.....234.....|....11-09-2009....|.....BBB....|..Laag...|

Enzovoorts...

Nu wil ik graag iets maken waarbij je het partnummer opgeeft, en dat vervolgens de informatie overzichtelijk wordt weergegeven.

Stel dat ik als criteria [Partnummer?] bij Partnummer en BETWEEN [From Date?] AND [To Date?] bij Transactiedatum instel.

De gebruik vult nu respectievelijk "123" en 01-01-2009, 31-12-2009 in, nu wil ik dat het volgende overzicht wordt weergegeven:

Klantcode | kwartaal 1 | kwartaal 2 | kwartaal 3 | kwartaal 4|
AAA.......|......1.......|.....1.......|......1.......|.....0......|
BBB.......|.......1.......|.....0.......|......0.......|.....0......|

Klantcode | Prio "laag" | Prio "hoog" |
AAA.......|......1.......|.....2.......|
BBB.......|.......1.......|.....1.......|

Uiteindelijk is het nog de bedoeling om meer informatie weer te geven maar het gaat om het idee.

Mijn vraag is hoe ik dit het gemakkelijkst kan realiseren?

Ik kan bijvoorbeeld een query maken waarbij naast de transactiedatum ook het bijbehorende kwartaal en jaar wordt weergegeven. En dan vervolgens het aantal partnummers per kwartaal per jaar te tellen.

Dus bijvoorbeeld:
Partnummer | Klant |Kwartaal | Jaar | Aantal |
.....123.....|..AAA.|....1......| 2009| ....1...|
.....123.....|..BBB.|....1......| 2009| ....1...|

Etcetera. Iets soortgelijks kan ik maken voor de prioriteiten.

Hoe kan ik nu vervolgens de twee gewenste tabellen op 1 A4-tje weergeven wanneer de gebruiker het partnummer en de periode opgeeft? Kan ik dit met een report doen, of heb ik hier forms voor nodig?

Alvast bedankt!

Dit kun je het best doen met behulp van een query.

Je kunt voorwaarden via formuliervelden instellen. De query kun je vervolgens als bron voor een rapport gebruiken.

Succes.

De overzichten die je wilt maken maak je met een kruistabel query. Hierbij groepeer je, om je eerste voorbeeld te hanteren, met Klantcode als Rijkop, Kwartaal (gebaseerd op de functie Format([Datum];"q") als kolomkop, en een (sleutel)veld als Waarde. Gebruik de Query Wizard om de query te maken als je het niet vanuit het ontwerpscherm kunt, want deze variant kun je er prima mee maken.

Bedankt voor de antwoorden.

Met een kruistabel query heb ik nu de gewenste tabellen gemaakt, echter hier kan ik niet gemakkelijk een report van maken.
Wanneer ik de report wizard gebruik kan ik namelijk de velden niet toevoegen.

En verder vraag ik me af hoe ik beide kruistabel queries op 1 rapport kan laten verschijnen.

Het maken van het report is inmiddels gelukt. Echter weet ik nog niet hoe ik beide kruistabel queries nu op één rapport te zien krijg.

Ik neem aan dat je twee (kruistabel)queries hebt gemaakt? Die zijn niet in één rapport onder te brengen, maar je kunt wel voor elke query een apart rapport maken, en deze vervolgens samen op één nieuw rapport zetten. Dat nieuwe rapport is dan niet gebaseerd op een tabel of query, in tegenstelling dus tot de subrapporten.
De subrapporten moet je qua grootte dus afstemmen op ongeveer een half A4-tje, anders gaat het niet passen...

Bedankt voor je antwoord.

Het probleem is dat ik op mijn report "Q1 2009", "Q1 2009", "Q2 2009", "Q3 2009", "Q4 2009", "Q1 2010" heb staan.
Wanneer ik nu mijn brongegevens (tabellen) update, dan wordt aan mijn crosstab query automatisch "Q2 2010" toegevoegd, echter dit is niet het geval bij mijn report daar ik alleen "Q1 2009", "Q1 2009", "Q2 2009", "Q3 2009", "Q4 2009", "Q1 2010" heb kunnen toevoegen.

Heb je een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Dat is (vrees ik) grotendeels handwerk. Een rapport is gebaseerd op velden die je op dat moment beschikbaar hebt in de onderliggende query. Als er, bij kruistabellen doorgaans vaak voorkomend, extra kolommen bijkomen, bijvoorbeeld omdat er zoals in jouw geval kwartalen bijkomen, dan zul je die dus later toe moten voegen.
Een oplossing zou kunnen zijn, om in de query alvast extra kolommen aan te maken, die dan uiteraard wel leeg zijn. Maar als de veldnamen al bestaan, dan kun je ze meenemen in het rapport, en worden ze later wel gevuld met data.
Verder kun je met een stukje VBA later nog wel wat automatiseren, want ik kan me voorstellen dat je in het rapport niet de volledige historie per kwartaal wil zien, maar bijvoorbeeld van het huidige jaar en het vorige jaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan