• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende uitkomsten berekenen gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laura23

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Voor een onderzoek ben ik samen met een aantal collega's bezig om in Excel de success rate te berekenen voor een aantal studenten, zie hieronder. De success rate is de ToR / LA. Echter, als we het gemiddelde van de successrate uitrekenen, dan komt er iets anders (3,8833333333) uit dan waneer we de kolommen LA en ToR bij elkaar optellen en vervolgens delen: 45/11 - 4,090909091. Weet iemand hoe dit kan en wat dan het juiste antwoord is? Rond Excel ergens af waardoor het mis gaat?

LA ToR Success rate
student 1 2 8 4
student 2 4 5 1,25
student 3 5 32 6,4
3,883333333

totaal 11 45 4,090909091

Alvast bedankt!

Groeten, Laura

Laatst bewerkt:
Stom,Stom......................

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat je het gemiddelde berekent door de som te delen door het aantal, maar bij de success rate is dit niet de bedoeling; daarbij willen we eerst de success rate weten, wat ToR gedeeld door LA is, en van alles bij elkaar het gemiddelde. En dan krijgne we dus twee verschillende uitkomsten.

Ook even proberen de boel onder elkaar te krijgen

_____a c e
x = --- + --- + ---
_____b d f

_____a + c + e
y = ----------------
_____b + d + f

Van x neem je het gemiddelde door het door 3 te delen (b,d,f). De noemers zijn hier toch compleet anders van x en y?

Dus als je nu de volgende reeks getallen bekijkt:

____10 8 28
x = --- + --- = --- = 4 -> gem = 7/2 =3.5
_____2 4 4

____10 + 8 18
y = ------- = --- = 3
_____2 + 4 6

Laatst bewerkt:
Eigenlijk hoort de formule in D7 : =GEMIDDELDE((C2/B2)+(C3/B3)+(C4/B4))/3 te zijn.

Waarom dat zo is weet ik niet.:o

Cobbe

Waarom dat zo is weet ik niet.:o
Cobbe
Omdat je dan dus het totaal van alle individuele delingen neemt en door drie deelt, en dat is dat klopt dan wel weer. Het is gewoon een denkfout van de TS

Je bent appels met peren aan het vergelijken.
Zoals Rene ook al aangeeft de noemers zijn compleet verschillend.

8 5 32 45
2 4 5 11

Bovenstaande is wat je nu doet.

Allemaal heel erg bedankt, we wisten zelf ook dat we natuurlijk iets niet goed deden, maar niet waarom dit was en wat nu goed was. Jullie antwoorden maakten al iets duidelijk, maar we zijn er na navraag ergens anders ook achter dat het in het goede geval gaat om het gewogen gemiddelde, het ene moet verhoudingsgewijs zwaarder wegen dan het andere. Dus we zijn eruit, bedankt allemaal!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan