Verschillende velden uit tabel combineren als waarden in nieuw veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Berichten
213
Hallo,

Ik ben nieuw met Acces en ik heb al een online cursus gevolgd, wat een mooi programma!

Ik ben me er bewust van dat je als Excel gebruiker soms stappen probeert te maken die met Access helemaal niet te maken zijn. Ik wil graag de tekst in 2 velden uit twee kolommen combineren in een nieuwe. In het formulier is dat niet zo moeilijk (=[First Name] & [Last Name]) maar in de tabel krijg ik een dergelijke handeling niet voor elkaar. Hoe moet dat?

Alvast bedankt!
 
Volgens mij kan dat niet, maar waarom zou je dat willen. Zoals je zelf al zegt kun je dit doen in een onafhankelijk veld in een formulier. In een query kan het ook.

Charles
 
Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je er wel iets voor doen.
Maar voordat je dat gaat (wil) doen moet je je wel afvragen of het nodig is.

Als je de samenvoeging alleen wilt tonen op een formulier, rapport of query, dan zou ik geen aanpassingen doen. Je kunt dan overal deze gegevens als samenvoeging tonen.

Dus hier moet je echt even over nadenken voordat je verder gaat.

Wim
 
Hallo mensen,

Ik zou dat graag doen in bijvoorbeeld deze situatie:

Stel dat ik twee kolommen heb, waarvan 1 met voornaam en 1 met achternaam. Dan zou het praktisch zijn als ik die samen kan voegen in één veld dat op die manier een unieke waarde of de primaire sleutel kan zijn in mijn tabel. Als ik nu een query maak en ik wil een nieuw record invoegen dan krijg ik deze foutmelding:

kan geen record toevoegen, join sleutel van tabel komt niet voor in de recordset

Ik hoopte dat op te lossen door twee velden te combineren.

------

Ik dacht er later aan dat het misschien verstandig is mijn probleem volledig uit te leggen omdat jullie dan beter begrijpen welk probleem ik heb.

Ik heb verschillende tabellen gemaakt:

chauffeurs
schades
auto's

in die verschillende tabellen heb ik data onder verschillende velden ingevoerd. Zoals bij chauffeurs bijvoorbeeld Voornaam, Achternaam, Etc. Bij Auto bijvoorbeeld Kenteken, Autonummer etc.

Nu wil ik een formulier maken waarmee ik gebruik kan maken van de unieke data uit die verschillende tabellen. Voor een chauffeurnaam heb ik dan een volledige naam nodig (en niet alleen een voor- of achternaam). Als ik een query maak dan is het het eenvoudigste om de primaire sleutel te gebruiken maar aangezien ik die gewoon op AutoNummering heb staan is het niet praktisch om daarmee te werken.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Zelf heb ik geleerd om altijd een ID kolom te gebruiken. Volgens mij is dat wat je zoekt. Want een voornaam of achternaam is niet uniek. Er kunnen meerdere chauffeurs zijn die b.v. "Jan" heten. Om dat te omzeilen wil je voor en achternaam samenvoegen zodat ze uniek worden.
Ik zou zeggen; voeg nog een extra kolom in je tabellen. Die noem je ID met gegevenstype AutoNummering. Op deze manier krijgen de chauffeurs, schades en auto's een ID nummer. Dit veld komt éénmaal voor in je tabel en is dus uniek.

Hoe je dat verder met elkaar kunt koppelen vind je wel hier ergens.

p.s. In je formulieren/rapporten hoef je geen tabel als gegevensbron te gebruiken, daarvoor zou ik je ook aanraden om gebruik te maken van query's.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan