Verschillende velden uit tabel combineren als waarden in nieuw veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Berichten
213
Hallo,

Ik ben nieuw met Acces en ik heb al een online cursus gevolgd, wat een mooi programma!

Ik ben me er bewust van dat je als Excel gebruiker soms stappen probeert te maken die met Access helemaal niet te maken zijn. Ik wil graag de tekst in 2 velden uit twee kolommen combineren in een nieuwe. In het formulier is dat niet zo moeilijk (=[First Name] & [Last Name]) maar in de tabel krijg ik een dergelijke handeling niet voor elkaar. Hoe moet dat?

Alvast bedankt!
 
Volgens mij kan dat niet, maar waarom zou je dat willen. Zoals je zelf al zegt kun je dit doen in een onafhankelijk veld in een formulier. In een query kan het ook.

Charles
 
Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je er wel iets voor doen.
Maar voordat je dat gaat (wil) doen moet je je wel afvragen of het nodig is.

Als je de samenvoeging alleen wilt tonen op een formulier, rapport of query, dan zou ik geen aanpassingen doen. Je kunt dan overal deze gegevens als samenvoeging tonen.

Dus hier moet je echt even over nadenken voordat je verder gaat.

Wim
 
Hallo mensen,

Ik zou dat graag doen in bijvoorbeeld deze situatie:

Stel dat ik twee kolommen heb, waarvan 1 met voornaam en 1 met achternaam. Dan zou het praktisch zijn als ik die samen kan voegen in één veld dat op die manier een unieke waarde of de primaire sleutel kan zijn in mijn tabel. Als ik nu een query maak en ik wil een nieuw record invoegen dan krijg ik deze foutmelding:

kan geen record toevoegen, join sleutel van tabel komt niet voor in de recordset

Ik hoopte dat op te lossen door twee velden te combineren.

------

Ik dacht er later aan dat het misschien verstandig is mijn probleem volledig uit te leggen omdat jullie dan beter begrijpen welk probleem ik heb.

Ik heb verschillende tabellen gemaakt:

chauffeurs
schades
auto's