Beste allen,
ik ben bezig om een database op te stellen, met als doel persoonsgegevens in te voeren, selectiecriteria in te voeren, te wijzigen en toe te passen en hierop volgend beslissingen te kunnen (laten) nemen door bevoegde personen.
Ik heb alle tabellen en formulieren al gemaakt, maar nu zit ik nog met een paar problemen/vragen:
(P.S. ik heb al een aantal keer geprobeerd om mijn database mee up te loaden, maar ik krijg telkens een foutmelding. Daarom hier een link naar de dropbox waar je de database kan vinden, moest dit helpen om de vraag beter te begrijpen). https://www.dropbox.com/sh/tcmp6xr6b7gq45u/enXAir0tYY
1) elke gebruiker kan voor een bepaalde sport een aantal selectiecriteria ingeven per schooljaar, studiejaar en geslacht. Alle selectiecriteria kunnen ook worden gecategoriseerd in 3 categorieën, nl. algemene voorwaarden (AV) , profielvoorwaarden (PrV) en prestatievoorwaarden (PresV).
Alle criteria zijn al ingegeven in een tabel, alleen heb ik nu mijn twijfels over hoe ik deze het best kan indelen in de tabel.
- Moet ik in een tabel 1 rij maken per schooljaar-studiejaar - geslacht en daarbij alle criteria ingeven in verschillende velden in dezelfde rij (vb. AV1, AV2, AV3, Pr1, Pr2, PresV 1, enz)?
- OF moet ik alle selectiecriteria apart ingeven? 1 criterium per rij, waarbij alle basisgegevens (schooljaar, studiejaar, geslacht en categorie) telkens opnieuw worden ingegeven?
Welke optie is de beste om erna het makkelijkst te kunnen oproepen in een formulier en deze te kunnen filteren en toepassen op een bepaalde persoon?
2) ik heb een aantal formulieren gemaakt (met subformulieren), waar ik graag bovenaan het formulier een filter zou willen toepassen op schooljaar, en dan nog een reset-knop zou willen toevoegen, zodat alle records terug te voorschijn kunnen komen.
Ik heb onderstaande code proberen toe te passen, maar er zit blijkbaar ergens een foutje in. Kan iemand mij daarmee helpen?
Code: filter schooljaar knop:
Code Reset filter knop:
3) Indien ik het schooljaar (zie bovenstaande vraag) zou kunnen selecteren en filteren, dan zou ik ook willen dat als er gegevens ingevoerd worden, dat automatisch het schooljaar ingevuld wordt voor het desbetreffende record dat aangemaakt wordt. Ik dacht dat dit automatisch ging gebeuren eens ik die filter had, maar blijkbaar is dat toch niet het geval en weet ik niet hoe ik dat moet erin krijgen...
4) in een formulier zijn er 2 bepaalde vakken, nl "weging van een criterium" (ja/neen) en wegingspercentage. Ideaal gezien zou ik pas willen dat het vakje wegingspercentage geactiveerd worden als het vakje "weging" aangevinkt wordt. Ik veronderstel dat ik dat moet programmeren in VBA dan? met een If-functie?
Alleen, hoe ga ik dan van daar verder?
5) in het formulier frm_ind_fiche_new (zie database) wil ik voor alle selectiecriteria die ingegeven zijn voor een bepaalde persoon (met link naar betreffend schooljaar - studiejaar en geslacht) kunnen quoteren. In het eerste record kan ik dat nog doen, vanaf het 2e record geeft hij de selectiecriteria niet meer weer, terwijl daar ook (eventueel dezelfde of andere) selectiecriteria zouden moeten tevoorschijn komen. Moet hier ook een code in VBA voor komen of kan ik dit oplossen met een query?
6) kan ik ook een kleur toekennen aan een vak met een keuzelijst? (vb. voldaan wordt dan een groen vakje, deliberatie een oranje vak en 'niet voldaan' een rood vak)
Alvast bedankt om even naar de vragen te willen kijken!
ik ben bezig om een database op te stellen, met als doel persoonsgegevens in te voeren, selectiecriteria in te voeren, te wijzigen en toe te passen en hierop volgend beslissingen te kunnen (laten) nemen door bevoegde personen.
Ik heb alle tabellen en formulieren al gemaakt, maar nu zit ik nog met een paar problemen/vragen:
(P.S. ik heb al een aantal keer geprobeerd om mijn database mee up te loaden, maar ik krijg telkens een foutmelding. Daarom hier een link naar de dropbox waar je de database kan vinden, moest dit helpen om de vraag beter te begrijpen). https://www.dropbox.com/sh/tcmp6xr6b7gq45u/enXAir0tYY
1) elke gebruiker kan voor een bepaalde sport een aantal selectiecriteria ingeven per schooljaar, studiejaar en geslacht. Alle selectiecriteria kunnen ook worden gecategoriseerd in 3 categorieën, nl. algemene voorwaarden (AV) , profielvoorwaarden (PrV) en prestatievoorwaarden (PresV).
Alle criteria zijn al ingegeven in een tabel, alleen heb ik nu mijn twijfels over hoe ik deze het best kan indelen in de tabel.
- Moet ik in een tabel 1 rij maken per schooljaar-studiejaar - geslacht en daarbij alle criteria ingeven in verschillende velden in dezelfde rij (vb. AV1, AV2, AV3, Pr1, Pr2, PresV 1, enz)?
- OF moet ik alle selectiecriteria apart ingeven? 1 criterium per rij, waarbij alle basisgegevens (schooljaar, studiejaar, geslacht en categorie) telkens opnieuw worden ingegeven?
Welke optie is de beste om erna het makkelijkst te kunnen oproepen in een formulier en deze te kunnen filteren en toepassen op een bepaalde persoon?
2) ik heb een aantal formulieren gemaakt (met subformulieren), waar ik graag bovenaan het formulier een filter zou willen toepassen op schooljaar, en dan nog een reset-knop zou willen toevoegen, zodat alle records terug te voorschijn kunnen komen.
Ik heb onderstaande code proberen toe te passen, maar er zit blijkbaar ergens een foutje in. Kan iemand mij daarmee helpen?
Code: filter schooljaar knop:
Code:
Private Sub cbo_schooljaar_AfterUpdate()
Dim rs As Object
Set rs = Me.Recordset.Clone
rs.FindFirst "[schooljaar] = " & Str(Nz(Me![cbo_schooljaar], 0))
If Not rs.EOF Then Me.Bookmark = rs.Bookmark
End Sub
Code Reset filter knop:
Code:
Private Sub cmd_resetfilter_Click()
Me.cbo_schooljaar = Null
End Sub
3) Indien ik het schooljaar (zie bovenstaande vraag) zou kunnen selecteren en filteren, dan zou ik ook willen dat als er gegevens ingevoerd worden, dat automatisch het schooljaar ingevuld wordt voor het desbetreffende record dat aangemaakt wordt. Ik dacht dat dit automatisch ging gebeuren eens ik die filter had, maar blijkbaar is dat toch niet het geval en weet ik niet hoe ik dat moet erin krijgen...
4) in een formulier zijn er 2 bepaalde vakken, nl "weging van een criterium" (ja/neen) en wegingspercentage. Ideaal gezien zou ik pas willen dat het vakje wegingspercentage geactiveerd worden als het vakje "weging" aangevinkt wordt. Ik veronderstel dat ik dat moet programmeren in VBA dan? met een If-functie?
Alleen, hoe ga ik dan van daar verder?
5) in het formulier frm_ind_fiche_new (zie database) wil ik voor alle selectiecriteria die ingegeven zijn voor een bepaalde persoon (met link naar betreffend schooljaar - studiejaar en geslacht) kunnen quoteren. In het eerste record kan ik dat nog doen, vanaf het 2e record geeft hij de selectiecriteria niet meer weer, terwijl daar ook (eventueel dezelfde of andere) selectiecriteria zouden moeten tevoorschijn komen. Moet hier ook een code in VBA voor komen of kan ik dit oplossen met een query?
6) kan ik ook een kleur toekennen aan een vak met een keuzelijst? (vb. voldaan wordt dan een groen vakje, deliberatie een oranje vak en 'niet voldaan' een rood vak)
Alvast bedankt om even naar de vragen te willen kijken!