• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschuiven onder voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana100

Verenigingslid
Lid geworden
22 jul 2014
beste,

Weet er iemand soms een oplossing voor het volgende probleem?

In bijlage een voorbeeld.

Het resultaat staat nu ( manueel ingegeven) in kolom F. Als de weekdag in kolom C een zaterdag of zondag is dan moet in kolom F een nul waarde komen. Indien kolom C een maandag is dan moet in kolom F de waarde ( uit kolom b) dus van dinsdag komen, idem tot en met donderdag. Op vrijdag moet in kolom F de waarde (kolom B) van maandag in kolom C komen. Dit alles als in kolom E de waarde nul staat.

Indien in kolom E de waarde 1 staat, bijvoorbeeld op dinsdag 18/09/2018 dan moet in kolom F de waarde nul komen te staan. Indien in kolom E de waarde 1 staat op een maandag, bijvoorbeeld 10/09, dan moet de waarde in kolom F deze zijn van de waarde van dinsdag 11/09 in kolom B.

Hopelijk een beetje duidelijk ?Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

De voorwaarden voor wanneer kolom E=1 zijn mij nog niet duidelijk. Wat moet er dan voor woensdag t/m zondag weergegeven worden? Ik heb nu maar aangenomen dat alleen op maandag een 0 weergegeven moet worden, rest zoals E=0. Verder heb ik aangenomen dat kolom E alleen maar 0 of 1 kan zijn.
Code:
F2: =ALS(OF(D2=1;D2=7;EN(E2=1;D2=2));0;ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2+ALS(D2=6;3;1);$A$2:$B$31;2;0);"n.n.b."))
Zie ook bijlage, zitten nog paar extra formules in voor bepalen van weekdag en weekdagnummer.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage voorbeeld (AC)_1.xlsx

Beste Alex,

mijn excuses maar de vorige bijlage was niet volledig. In bijlage de correcte bijlage. Ik heb in kolom G de formules geplaatst ( waarvoor mijn dank). In kolom F staan de manuele correcte waarden en ook in kolom E zijn nu de waarden 1 en nul ingevuld.

Waarom is de waarde bij 17-9-2018 niet gelijk aan 26,7795 (waarde bij 19-9-2018 omdat E19=1)? Foutje heb ik aangenomen. Nieuwe formule wordt dan:
Code:
G2: =ALS(OF(D2=1;D2=7;E2=1);0;ALS.FOUT(INDEX($B:$B;MIN(ALS((D3:D$31>1)*(D3:D$31<7)*(E3:E$31=0);RIJ(3:$31);9^9)));"n.n.b."))
Let op: Matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan