• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschuiven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janbagger

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2022
Ik heb een super simpele vraag maar na een dag zoeken, instructie filmpjes kijken etc. weet ik het nog niet. Ik ben dus blijkbaar geen logische denker.

Allez. Zie het voorbeeldje. Het gata om het invullen van een investeringsbedrag, die na een aantal jaren weer herhaald moet worden.
De rode waarde zijn handmatig ingevoerd maar dit zou Excel "zelf" moeten doen op basis van de kolom waar ik voor het eerst een waarde heb ingevuld.
Maar hoe ?? De oplossing zal waarschijnlijk met functie "verschuiven" opgelost kunnen worden, maar mij lukt het niet.

Groet!

Bijlagen

TopperT

Popipipo,

Je bent niet alleen een

Mega Honourable Senior Member, maar ook vanaf heden voor mij nu al DE medewerker van het JAAR 2022 !
Champagne! Lof. Slingers. En alles wat daar bij hoort....
TopperT.

Groet!

Maar helemaal klopt hij nog niet, want als ik bijvoorbeeld in regel 5 start jaar 2024 opgeef, met herhalingsjaar 1, dan geeft hij alsnog resultaten weer in 2022 en 2023.
Dus hier ga ik nu mijn hoofd over breken. Valt mij niet mee zo "lineair" denken....

Toch nog te vroeg alle dingen gekregen :D

En ook nog (met een vooruitziende blik??) het maximaal totaal bedrag.

Bijlagen

ha ha, ja het wordt wel wat zo. Als is dit maar een heel eenvoudige weergave van wat het eigenlijk is (een investerings schema, met aflossingsbedragen).
Zou je graag even een prive vraag sturen, neem aan dat dat niet voor iedereen interessant is (maar prive berichten heb je geblokkeerd). Kan het redelijk volgen maar ik snap kolom E niet. De cel is leeg, en toch je gebruik hem in een sommering. En de som van niks is niks. Ik zie wel dat hij hem gebruikt als ik er een waarde invul.

De voorgaande jaren wordt opgeteld. Omdat het eerste jaar in kolom F staat zijn er geen voorgaande jaren.
Je kunt dan voor dit jaar een andere formule zetten dan de formules in de jaren daarna (kolom G tm X)
Of je zet een extra lege kolom in het bestand zodat de formules gelijk blijven.
Eigenlijk is dus kolom E 2021 die je niet gebruikt.

bijna.....

Nou ik ben er bijna...Dit is het resultaat, maar het wordt knap ingewikkeld.

Nu heb ik een paar opmerkingen erbij geschreven waar Excel nog niet begrijpt wat ze zou moeten doen.
Heb een oplossing om het te "foppen/omzeilen" maar dat is niet heel erg charmant omdat ik dan zelf altijd moet gaan nadenken. Het spreadsheetje is onderdeel van een groter geheel en moet ook voor andere casussen gebvruikt kunnen worden.
Ik sta open voor hulp / tips / verbeteringen.

Bijlagen

Ik denk dat de oplossing van een extra regel (25) toevoegen de meest logische is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan