• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschuivend rentepercentage bij fasering exploitatiemodel

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemExcel

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2016
Beste allemaal,

Ik ben bezig om een exploitatiemodel te maken. Dit lukt al aardig, maar ik heb een vraag over een verschuivend rentepercentage. Zou fijn zijn als iemand hier een antwoord op heeft!
In de fasering van het exploitatiemodel wil ik graag voor verschillende perioden een wisselend rentepercentage doorberekenen in de eindwaarde en de contante waarde. In het voorbeeld is bijvoorbeeld te zien dat er bij de kostenstijging de eerste 10 periode (9,5 jaar; in begin geen gelijke perioden) met 2,0% wordt gerekend en bij de perioden 10 t/m 15 wordt er met 4,0% gerekend. Voor het rentepercentage wil ik dit ook graag doen en dit goed doorrekenen in de eindwaarde en contante waarde. Ik zou een gewogen gemiddeld kunnen nemen in de formules als een soort 'vast percentage'. Ik vermoed echter dat dit dan niet de werkelijk contante waarde is (wordt niet op tijd berekend)
Kunnen jullie mij vertellen hoe ik het rentepercentage, dat ik in de formules van de eindwaardes en contante waardes gebruik, kan bepalen?

Om duidelijk te maken welke cellen ik bedoel, heb ik de cellen geel gemaakt of ze geel opgevuld.

Bij voorbaat dank!
WillemBekijk bijlage Vraag over exploitatiemodel.xlsx

hallo Willem,

heb je een eenvoudiger voorbeeld waar in alleen gegevens staan die betrekking hebben op je probleem?

maar zoals ik het lees kun je alle rente per periode optellen .
en eventueel aan de hand daarvan de rente bepalen die over de gehele periode zou gelden.

Hoi Sylvester,

Ik heb het voorbeeld nu eenvoudiger gemaakt. Ik kan dus de inflatie (kostenstijging) per periode invullen. Dus bijvoorbeeld eerst 2% na een paar jaar 4%.
Nu wil ik dat ook met de rente kunnen doen, maar in de formules van mijn eindwaarde en contante waarde berekening moet ik een vast rentepercentage invoeren. Het probleem is dat ik niet weet welk rentepercentage ik moet gebruiken, omdat het rentepercentage bijvoorbeeld bij de NHW2 formule al over de tijd wordt gerekend.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Groeten,
Willem

Excel: Bekijk bijlage Vraag over exploitatiemodel.xlsx

even nog eenvoudiger:
als je een begin bedrag en een eind bedrag en een verlopen tijd dan is het rentepercentage te bepalen.
of bedoel je dat niet?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar het bedrag dat bij 'Prijspeil' staat, staat vast. Dat bedrag wordt in dit geval over 15 jaar verspreid (vandaar de percentages onder de datums).
De kolom 'Contante waarde' wordt met de rente, het bedrag bij prijspeil x inflatie en de tijd berekend. Ik weet alles wat ik kan invullen, behalve de rente.
De rente staat nu op 4,5% voor de hele periode van 15 jaar. Ik wil echter kunnen aangeven dat de rente binnen de periode kan wisselen (bijvoorbeeld 1 t/m 5 jaar 5%, 5 t/m 10 jaar 6%).
Voor de NHW2 formule in de kolom 'Contante waarde' kan ik geen gewogen gemiddeld rentepercentage gebruiken, omdat de inkomsten niet ieder jaar gelijk zijn. Zo zou er bijvoorbeeld in het eerste jaar niet met 5% gerekend worden, maar met 5,67%.
Mogelijk is hetgeen wat ik wil niet mogelijk met de NHW2 formule, maar dan is er misschien een andere formule/optie mogelijk.

Hoop dat je er nu iets wijzer van wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan