• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschuiving van variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanzolo

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Berichten
5
Hallo excel guru's,
na eerder fantatisch te zijn geholpen, heb ik een andere limiet van mijn excel kennis bereikt...

De situatie is als volgt. Ik heb een omzet per vestiging en per maand die groeit (uiteraard!). Nu wil ik in een overzicht alle vestigingen plaatsen, waarbij iedere vestiging in een andere maand opent.

Voorbeeld:

Omzet per vestiging per maand:
maand1: 1000
maand2: 1100
maand3: 1400
maand4: 1600

Locatie A: opening in maand 1
Locatie B: opening in maand 2
Locatie C: opening in maand 3

Overzicht:
Maanden; mnd 1; mnd 2; mnd; 3; mnd 4
Locatie A; 1000; 1100; 1400; 1600
Locatie B; [n v t]; 1000; 1100; 1400
Locatie C; [n v t]; [n v t]; 1000; 1100

Nu komt de vraag:hoe kan ik er voor zorgen dat in het overzicht de juiste omzet per maand wordt gegeven, afhankelijk van de openingsmaand. Dus als Locatie B niet in maand 2 maar in maand 3 opent, dat de omzetten mee verschuiven?

Alvast bedankt voor de moeite,
Gr Hans
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Zie bijlage. De formule kan je doorvoeren, dit is overal in de tabel bruikbaar zonder iets te veranderen.

Wigi
 

Bijlagen

  • Book2.xls
    13,5 KB · Weergaven: 41
Beter nog is het om met benoemde bereiken te werken. Zie de 4 bereiken bij Invoegen > Naam > Definiëren die ik een naam gegeven heb. Die moet je updaten, samen met de rest van de tabel, de formule blijft gelijk.

Wigi
 

Bijlagen

  • Book2.xls
    14 KB · Weergaven: 41
Hallo Wigi,
Dank je voor je snelle reactie! Hij gaat nog niet helemaal goed: de omzet van vestiging 2 moet ook starten met 1000 euro, ongeacht welke maand die start.Iedere vestiging houdt dus wel hetzelfde omzetpatroon per maand, alleen door de verschillende openingsmaanden krijg je in een kalendermaand verschillende omzetten per vestiging. Ik hoop dat ik dat je hier ook een oplossing voor hebt.

In ieder geval bedankt voor de moeite!
 
In cel B16:

=ALS(B$15<INDEX(openinginmaand;VERGELIJKEN($A16;locaties;0));"nvt";INDEX(omzetinmaand;VERGELIJKEN(1+B$15-INDEX(openinginmaand;VERGELIJKEN($A16;locaties;0));maanden;0)))

Doorkopiëren naar de andere cellen.

Wigi
 
Dan graag de vraag nog op opgelost zetten aub (rechtsonder op de pagina).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan