Versmallen van monitorbeeld naar het midden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dark Ice

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2003
hallo,

ik heb hier al een eindje niet meer geweest en ik had een probleem en ik dacht dat zal ik hier eens posten dus het probleem:

Telkens als ik mijn monitor (Philips 107 T (5 jaar oud)) opstart verkript het beeld naar het midden toe, zoals op de foto's maar als ik er *klop* op geef dan springt hij weer normaal in zijn beeld. Het beeldscherm is wel niet stuk maar het is toch wel heel ambetand. Iemand ditzelfde probleem? Is dit te verhelpen?

Ik denk dat er vanbinnen een slecht contact is . en jullie?

monitor2.jpg

monitor1.jpg

(als foto's niet werken kopieer dit anders in je browser)
http://www.freewebs.com/nickdenoo/monitor2.jpg
http://www.freewebs.com/nickdenoo/monitor1.jpg

Laatst bewerkt:
Heb toch de indruk dat je monitor in de herfst of zelfs al in de winter van haar betsaan is aangeland.
De beste oplossing lijkt een nieuwe monitor.

Hallo

Inderdaad een slechte soldeerverbinding , of stof in een potmeter horizontale/verticale afbuiging.

Een drupje "vloeibare technieker" kontaktspray op de betrokken potmeters of een eventueel hersolderen is een eventuele oplossing.....

Let wel in een c.r.t. monitor zijn dodelijke spanningen aanwezig , dus de nodig ervaring/veiligheid is nodig..

Peter

Peter, ondanks dat je mogelijk gelijk hebt stel je zelf ook al vast, dat dit een in potentie levensgevaarlijk situatie is.
Mijn indruk is dan ook dat dit echt afgeraden moet worden.

Ik heb je foto's even bekeken. Mijn bevinding: de horizontale sync EN geometrie zijn .....

Vermits je er op 'klopt' (hopelijk niet met een zware hamer), en dan alles ok is wijst dus id. op mogelijk slechte contacten. Aangezien de diagnose, moet je naar mijn mening gaan zoeken in de buurt van hoogspannings transfo en/of de deflectie spoelen. De deflectiespoelen zitten op de beelbuis.

MAAR, wees voorzichtig als je daaraan begint.

Zet de monitor gedurende 24u af.(stekker uit).De condensatoren zijn dan ontladen. Met een ge-isoleerde schroevendraaier, haal de tutter van de beeldbuis, sluit beide contacten kort. Je kan nu veilig werken aan de monitor.Ik hoop wel dat je soldeerervaring hebt.

Is dat niet,dan raad ik je toch aan een nieuwe monitor aan te schaffen

ok velen dank hiervoor
nu weet ik tenminste door wat het komt ik zal morgen eens openen en eens kijken , ik heb wel soldeer ervaring en ik heb al eens een monitor geopend dus ik zal eerst es zien . Kun je me wat meer vertellen over de deflectiespoelen? Waar moet ik op letten?

by the way geloof me maar ik moet niet kloppen met hamer :D

Hallo

De meest logische defekten zijn :

Slechte soldeerverbindingen in de lijntransfo en vermogentransistoren .

Stof in de potentiometers is ook veel voorkomend.

De eventueel defekte potmeters vervangen of een drupje kontaktspray inspuiten kan wonderen doen.

Indien de printplaat volledig ingeblikt is , en het uren kost om deze toegangkelijk te maken , dan is het sop meestal de kolen niet waard....

Uiteraard , zoals reeds eerder vermeld ....

Voorzichtig , want er zijn dodelijke spanningen aanwezig. "zelfs uitgeschakeld"

p.s. : Ik gok op een gescheurde soldeerverbinding van een vermogentransistor

Meestal TO 220 uitvoering en die zien er zo uit :

http://www.cbsite.nl/modif/onderdelen/power.htm

Peter

Geplaatst door VDK_P
Hallo

De meest logische defekten zijn :

Slechte soldeerverbindingen in de lijntransfo en vermogentransistoren .

Stof in de potentiometers is ook veel voorkomend.

De eventueel defekte potmeters vervangen of een drupje kontaktspray inspuiten kan wonderen doen.

Indien de printplaat volledig ingeblikt is , en het uren kost om deze toegangkelijk te maken , dan is het sop meestal de kolen niet waard....

Uiteraard , zoals reeds eerder vermeld ....

Voorzichtig , want er zijn dodelijke spanningen aanwezig. "zelfs uitgeschakeld"

p.s. : Ik gok op een gescheurde soldeerverbinding van een vermogentransistor

Meestal TO 220 uitvoering en die zien er zo uit :

http://www.cbsite.nl/modif/onderdelen/power.htm

Peter

Even off topic. Wanneer een toestel 24 u uitgeschakeld is zijn er GEEN spanningen meer aanwezig. Bewijs IK LEEF NOG. Terug naar topic

1° Als je beschikt over een compressor, of 'stofzuiger' die kan blazen of eventueel een haardroger(op koude stand) blaas gewoon even schoon. Neem ook het printplaatje dat op de beelbuis zit er af en doe hetzelfde.

2° Kijk in de omgeving van het hoogspanningsgedeelte naar 'bruine plekken'. Check daar op slechte solderingen. Als je beschikt over een multimeter (op ohm) check eventuele baanonderbreking.Het kan daar nogal warm worden.

3° Voor de deflectie spoelen check daar op slechte solderingen.

ok dat zou dan moeten lukken, thx:thumb:
ik zal dan wel morgen verslag uitbrengen:)

Laatst bewerkt:
ik heb hem hier nu bij me staan
ik heb het stof al een beetje weg geblazen en gecheked op bruine vlekken en geen gevonden

nu kijk ik ff naar de To-220 wat bedoel je met gescheurd? gewoon door gekraakt?

wat ik wel merk is dat er veel zwart stof aanwezig is zelfs aan de buitenkant van de monitor , ik denk dat dit normaal is of toch niet ?
:confused:

Laatst bewerkt:
Kijk in de buurt van de lijntransfo (DIT ZIJN BREDE BANEN) Een scheur wil zeggen dat er nog maar een miniem stukje van de baan ok is (wat kan wijzen op uw probleem). Het kan natuurlijk ook zijn dat de eindtransistor geen TO220 is maar een TO5. Kijk in de buurt van HT naar de koelvin.Een TO220 is plat zwart, een TO5 is rond,wit. Kijk daar even de banen na.

Het is natuurlijk moeilijk om zo iets op afstand op te lossen. Een particulier krijgt geen schema's voor monitoren(ook niet voor TV). Moest je er niet uitraken is het toch aangewezen om een nieuwe te kopen.(Is tenslotte 5 jaar oud). Maar ik wou je toch graag helpen.

Moesten er nog vragen zijn, ik ben bereid om te antwoorden.

het is een to 220
ik zal binnen een half uurke nog eens kijken moet nu ff schoolwerk afmaken:s tot dan als je er nog bent

ik heb de To 220 gechecked maar niets op aan te merken dus dat zou het niet kunnen zijn

iemand nog ideeën?

ik heb nu alles bekeken en uitgekuist en niets gevonden dus doe ik hem vanavond terug dicht en test hem ff terug ik zal dan terug verslag uitbrengen doei , en slaapwel :)

Laatst bewerkt:
ik heb hem gisteren avond terug in elkaar geschroefd en ik teste hem van daag en heefd nog altijd dezelfde ziekte:mad: :confused: en nu moet ik zelf harder gaan slaan voordat het beeld normaal komt

ik denk dat ik een andere zal aanschaffen

maar mocht je toch nog ideeën hebben dan post je maar , zou altijd nog leuk zijn alsk het terug "helemaal" aan de praat krijg

velen dank voor die me geholpen hebben :thumb: zo leer ik ook nog es iets bij:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan