• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verspringen van cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter elda
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

elda

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2005
Ik heb de reeds beschreven methode geprobeerd, maar het lukt langs geen kanten.:(
In bijgevoegd werkblad (RBC) moet ik na het invullen van datum automatisch naar C gaan, vervolgens na invulling van de gegevens in de respectievelijke kolommen, automatisch van E naar G gaan, dan verder van K naar M, dan van R naar U en tenslotte van W naar AB. Als ik dan in X een bepaalde waarde invul ook onmiddellijk naar AB verspringen.
Kan men dit op en relatief eenvoudige wijze programmeren?
Is wel een moeilijke vraag denk ik, maar zou het graag opgelost zien.

mvg

Jaak:)

Bijlagen

Hallo,

Waarom gebruik je geen Userform om de gegevens in te vullen.
Zo komen ze ook op de juiste plaats en zijn vergissingen (bijna) uitgesloten.

Cobbe

Beste Cobbe,

hoe moet ik daar in godsnaam aan beginnen?

mvg

Jaak

Besta Elda,

Gewoon opschrijven welke waardes(cellen) er moeten ingevuld worden.
Dan een Formulier(Userform) ontwerpen waarin de verschillende waardes kunnen worden ingevuld.
Dan daarachter de code schrijven die die gegevens naar de juiste cellen stuurt.

Zo simpel als dat is het.

Dat is niet waar hoor maar toch relatief eenvoudig als er niet al te veel als dan's inzitten en uitzonderingen.

Begrijp je wat ik bedoel?

Cobbe

Beste Cobbe,

het zal wel zo zijn voor een ervaren rat als jij, maar als leek en verpleegkundige is dat niet zo eenvoudig hoor.
Maar alvast bedankt en ik zal eens een poging ondernemen

mvg

Jaak:rolleyes:

Beste Jaak,

Al doende leert men, hé. En zo goed als sommigen hier ben ik toch lang niet hoor.
Maar soit, laat mijn eens weten welke gegevens(cellen) je achtereenvolgens wil invullen.
Dan maak ik een begin voor u en dan is het nog een kwestie van aanpassen en verbeteren.

Cobbe

Beste Cobbe,

alleen op werkblad RBC beginnend met datum en dan gewoon verder van links naar rechts tot AN
Soms niets vanaf X

Is het dat wat je bedoelt?

mvg

Jaak:rolleyes:

Misschien mis ik iets maar volgens mij hoef je geen Userform te gebruiken.
Waarschijnlijk zelfs geen VBA.
Je haalt de blokkering af van de kolommen die je niet handmatig wilt veranderen.
Vervolgens beveilig je het werkblad. (zorg ervoor dat er geen vinkje staat bij vergrendelde cellen selecteren).
Ga ook naar Extra - Opties - [tabblad] Bewerken.
Verander de richting naar Rechts bij Selectie verplaatsen na ENTER.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat klopt ook, dat is ook een werkwijze.
Maar uit de vraag af te leiden was ik van oordeel dat er her en der gegevens al dan niet moesten worden ingevuld.

Cobbe

Hello,

in bijgevoegd werkblad RBC heb ik de volgorde ingevuld van de gegevens die er moeten ingebracht worden, gaande van a tot s
vervolgens maar niet altijd van aa tot cc
dit kan je terug vinden op de rijen 126 en 127

mvg

Jaak

Bijlagen

Hoihoi!

Ik heb deels gebruik gemaakt van Roncancio's opmerking met een kleine workaround.

Misschien mis ik iets maar volgens mij hoef je geen Userform te gebruiken.
Waarschijnlijk zelfs geen VBA.
Je haalt de blokkering af van de kolommen die je niet handmatig wilt veranderen.
Vervolgens beveilig je het werkblad. (zorg ervoor dat er geen vinkje staat bij vergrendelde cellen selecteren).
Ga ook naar Extra - Opties - [tabblad] Bewerken.
Verander de richting naar Rechts bij Selectie verplaatsen na ENTER.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

In de bijlage heb ik mijn idee verwerkt en ik hoop dat je er iets mee kunt. Ik heb de Enter-eigenschap inderdaad gezet op het verplaaten naar Rechts. Verder heb ik de kolommen welke je niet rechtstreeks in wilt vullen 'gelocked'. Dit kan door de kolom te selecteren, vervolgens naar celeigenschappen te gaan. Kies het tabje "Beveiliging" en zet het vinkje uit bij de kolommen die je wel wilt invullen en zet he vinkje aan bij de kolommen die je wilt overslaan.

Vervolgens heb ik het werkblad beveiligd (zonder wachtwoord overigens) en de optie "Beveiligde cellen overslaan" aan staan. Nu zal excel van links naar rechts alleen de niet-beveiligde cellen doorlopen.

Om toch eventueel de zaak te kunnen "overschrijven" heb ik een klein stukje VBA geschreven die het werkbladbeveiliging op simpele manier opheft, namelijk door een dubbelklik.

Achter je sheet heb ik dan het volgende stuk code
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Sheets("RBC").ProtectContents = True Then
        Sheets("RBC").Unprotect ""
    Else
        Sheets("RBC").Protect ""
    End If
End Sub

Bijlagen

Hello,

redenering klopt gedeeltelijk, maar de reeds ingebrachte voorwaarden en formules mogen niet verwijderd worden.
De bedoeling is dat men automatisch M heeft en heel uitzonderlijk F, zoals men ook meestal 2 (cycli) heeft en uitzonderlijk 1
:(:(
Jaak

Kijk eens naar een voorbeeld van formulier zoals ik het gemaakt heb in uw bestand.
Kijk niet naar de lay-out ook het aantal en de benamingen klopt nog niet.
Maar je kan zoiets gemakkelijk opzetten.

Laat eens weten of dit in je ... past.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Hello Cobbe,

dit zal wel lukken als het volledig uitgewerkt raakt
Alvast hartelijk bedankt

mvg

Jaak

Ik heb de benamingen ingevuld voor het hele formulier.
Sommige invulboxen zijn geblokkeerd en sommige voor-ingevuld

Nu kun je de layout aanpassen aan uw wensen.
Moet dat ook nog gebeuren voor de andere sheets?
Dan kun je hetzelfde tewerk gaan.

Cobbe

Hello Cobbe,

voor de andere twee workbooks mag inderdaad hetzelfde gebeuren, maar dat hoeft niet hoor.
Ben al gelukkig genoeg als ik dit zal kunnen doen werken en kan downloaden.

mvg

Jaak

Een en ander zal wel pas volgende week kunnen gebeuren. Vertrek morgen op weekend tot woensdag.

Cobbe

Geen probleem mijn waarde
Een prettig weekend

Jaak

Ik zal de vraag maar als opgelost zetten he

Ik heb het toch niet kunnen laten.
Heb een en ander gedaan zonder foutafvang.
Het beste zou zijn om een paar testen te doen en me te melden wat er mis gaat, indien er al iets fout gaat.:D
Ik heb de namen die gebruikt worden en ook de machines met hun nummer, op blad DATA gezet.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan