'Versteende' Koeler(koelpasta?), of heb ik een nieuwe nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ugattie1611

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2012
Berichten
313
Hallo:

In mijn vorige topic (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/763578-PC-sluit-af-tijdens-het-renderen-van-een-video) vroeg ik waarom mijn pc uitvalt tijdens het renderen.
Ik kwam tot de conclusie dat het kwam omdat de processor veel te heet werd, en dus de pc afsloot.
Bewijzen hiervan zijn: (even wat uitgeprobeert :p)
Bij gewone staat --> na 1 a 3 min gaat hij uit
Als zijkant (van de kast) er af is --> Ook na 1 a 5 min gaat hij uit.
Als ik de zijkant er af is, met een enorme ventilator ernaast --> Blijft gewoon aan.

Ik heb even mn koeler bekeken, en zag dat hij een soort van versteend is (of de koelpasta is versteend ofzo?)
Hier zijn eventuele foto's van. (ik heb ze op dropbox, anders zijn ze te groot in MB ;P)
https://www.dropbox.com/s/npdvc2vv9hpe3tj/Helpmij pc.png <-- even wachten tot de pagina laadt ;)
Moet / kan ik dit er af halen, of zal ik een nieuwe moeten kopen?

Hier zijn verder nog de specs van de pc:
AMD Athlon II X4 3.4 GHz
Asus M4a78LT-M

Alvast bedankt :)

Edit: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/364284-Help-mijn-PC-valt-uit! <-- ik las net dit even, ik vraag toch voor de zekerheid nog even na.
 
Laatst bewerkt:
Zet de stofzuiger er maar op, zit vol stof !

fin wel vasthouden anders kunnen je lagers kapot draaien
 
Ik denk dat je voor renderen een betere CPU koeler nodig hebt. Dit is de stock koeler (die bij de CPU kwam) en dus zeer slecht.
De koelpasta vervangen kan wel helpen maar ik denk niet dat het een erg groot verschil maakt, maar ik kan me vergissen. Overigens is dat geen 'versteende' koelpasta op de foto, maar gewoon stof.
de koelpasta zit onder het aluminium, wat onder de koeler zit. De koelpasta is direct verbonden met de CPU, en als je er geen verstand van hebt kun je (als je zomaar je koeler eraf rukt) je cpu mollen door hem uit de socket te trekken.
 
Ik gebruik wel de stofzuiger hoor! gewoon op een laag standje zetten;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik wel de stofzuiger hoor! gewoon op een laag standje zetten;)

..Deed ik ook altijd bij de pc van mijn moeder, en toen overleed ie. Voor het schoonmaken werkte die nog, na t schoonmaken niet meer. ;) Ik zou geen risico nemen en met wattenstaafjes schoonmaken, natuurlijk niet zo gemakkelijk maar toch. Je kan ook een busje perslucht kopen, nog veiliger.
 
Dan heb jij een slechte pc of stofzuiger, heb alle pc's in huis ermee schoongemaakt.
Maarja, als je echt geld gaat uitgeven aan zo'n persluchtflesje, dan doe je dat...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
..Dat doe ik zeker! Ik raad mensen liever niet aan om hun hardware kapot te maken. Het is echt geen mythe dat dit kan gebeuren, dus blijf het vooral doen zou ik zeggen.. eens krijg je er nog spijt van :p
Perslucht is trouwens beter, je kan bij plaatsen komen waar je met een stofzuiger niet kan komen, en er is geen risico dat je fan zichzelf kapot draait..
 
Nou das nog is service, ik haal even drinken en mn topic staat vol met antwoorden :)

Ik zal van het weekend even alles goed schoonmaken, moet ik de koeling er ook af halen of zit dit stof niet zo diep. (ikzelf denk van wel maar je weet maar nooit ;P)

@Blabla2 Deze koeling was altijd goed genoeg, alleen heb hem al 1 jaar niet meer aangeraakt ;)
 
@Blabla2 ik moet ook nog even melden dat ik wel weet waar de CPU zit, die heb ik er al een keer per ongeluk uit gehaald (lang verhaal...) bij een andere pc :p
 
Dan heb jij een slechte pc of stofzuiger, heb alle pc's in huis ermee schoongemaakt.
Maarja, als je echt geld gaat uitgeven aan zo'n persluchtflesje, dan doe je dat...

nee stofzuigers zijn statisch geladen je moet dat gewoon niet doen...
de kans dat het verkeerd kan gaan is groot en iedere stofzuiger is anders dus het is en blijft een dikke afrader


letop! teveel koelpasta kan het tegenovergestelde veroorzaken 1 druppeltje is genoeg!
 
Laatst bewerkt:
geen idee wat je dan met die stofzuiger doet. Al tig keer gedaan en als je het niet vertrouwt ontlaad jezelf dan even.
 
hoe wil je een stofzuiger die aan staat ontladen? daar zit een fan in die constant draait en statische elektriciteit opwekt zeker als deze niet goed gegrond is...
 
geen idee wat je dan met die stofzuiger doet. Al tig keer gedaan en als je het niet vertrouwt ontlaad jezelf dan even.

De stofzuiger is altijd statisch geladen. Jezelf ontladen heeft geen nut.
Maar goed, als je me niet gelooft, google zelf maar even..

Nou das nog is service, ik haal even drinken en mn topic staat vol met antwoorden :)

Ik zal van het weekend even alles goed schoonmaken, moet ik de koeling er ook af halen of zit dit stof niet zo diep. (ikzelf denk van wel maar je weet maar nooit ;P)

@Blabla2 Deze koeling was altijd goed genoeg, alleen heb hem al 1 jaar niet meer aangeraakt ;)

Als het stof te diep zit (na 1 jaar is de kans groot dat het diep tussen de aluminium 'vinnen' zit) moet je hem er sowieso af halen, en dan moet je dus ook automatisch je koelpasta vervangen.
 
Ok, ik weet zo'nbeetje genoeg.
Maar 1 ding, als ik die koeler er gewoon af haal en dan het stof er gewoon uit zuig, dan kan er toch niks fout gaan, omdat die koeler geen stroom bevat? (Of ben ik nou zo dom :p)
En wat moet ik dan anders doen, wattestaafjes gebruiken of die perslucht?

Verder kijk ik altijd als hulp tutorials op youtube, dan gaat het nooit fout :)
 
Ja. Als je de koeler er af haalt en je koppelt hem los van het moederbord dmv. het draadje eruit te halen kan je hem stofzuigen, maar dan moet je de vinnen van de koeler zelf vasthouden omdat er anders risico is dat hij letterlijk doordraait en kapot gaat :p
Maar dan moet je als nog de koelpasta vervangen; oude koelpasta die aangekoekt zit aan de koeler bovenop de aangekoekte koelpasta op de CPU is al helemaal een slechte combi. Het schoonmaken hiervan kun je doen met een stukje keukenpapier en wat schoonmaakalcohol (Boven de 70%).
 
Om 90% van het stof van je koellichaam af te halen kun je ook een busje perslucht gebruiken, uiteraard ook hier de fan blokkeren tegen het vrije ronddraaien.
 
laat antwoord ik weet het, had tentamenweken dus had weinig tijd, maarja.

Ik heb gewoon de koeling eruit gemonteerd, en toen het stof er gewoon uit gezogen (moest eerst wel de koeler loskoppelen van het ijzer, anders kwam het er niet uit :p) maar hij doet het weer perfect :)

Iedereen nog bedankt :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan