versterker voeden met pc voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

snamlap

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
ik heb hier een pc voeding
gegevens:AC INPUT:115/230V~10/5A,60/50HZ
MAX. OUTPUT POWER:215W
DC OUTPUT:+3.3V 5.0A(org) +5V 28.0A(red) +12V 5.5A(yel)
+5Vsb 2.0A(purp) -12V 0.4A(bleu)

- o + +12V 0.8A(DC jack) P.G.(gray) Ground(black)
fuse rating:5A,250V~(3.3V & 5V=150W max) (+3.3V & +5V & +12V=200W
gegevens versterker: mosfet bridgeable model OG-200
fan cooling system max 200W x 2ch = 400W
high pass/low pass filter crossover

kan ik dit aansluiten zodat mijn versterker dus op netstroom werkt???? of heb ik iets anders nodig???

De pc voeding levert 16.5 Watt op 3.3V, 140W op 5V en 66W op 12V

Mij lijkt het nogal krap, maar je zou het kunnen proberen. Bedenk wel dat een PC voeding voldoende belasting nodig heeft om stabiel te draaien, ook moet je wel wat doen om de PC voeding uit zichzelf te laten werken, maar hierover is voldoende te vinden op internet.

Verder is het de vraag of de voeding het gespecificeerde vermogen ook echt kan leveren, zeker als hij al een aantal jaren oud is.

Laatst bewerkt:
aan de voeding zit een kabel met een stopcontact (heb dit zo uit de pc gehaald) bedoel je dit of iets anders
en ook al die kabels die uit die voeding komen ik weet bij god niet welke ik moet gebruiken

Zoek op internet eens naar ATX labvoeding, en kijk of je daar iets van kan maken. Als je geen idee hebt wat je moet doen, lijkt het mij niet verstandig... je speelt tenslotte met een hele stevige voeding!!!

Zoals bovenaan omschreven heb je een aantal kleuren draden uit je voeding komen,
Oranje 3.3V
Rood: 5V
Geel: 12V
Zwart: GND (0V)
Blauw: -12V (niet gebruiken)
Paars: 5Vsb
Wit: -5V (niet gebruiken)
Groen: (PS_ON)
Grijs: (PWR_OK)

op onderstaande site staat een beschrijving (engels) van hoe je het kan doen.
http://www.instructables.com/id/ATX-->-Lab-Bench-Power-Supply-Conversion/

Ik heb hiervan het plaatje overgenomen. De 10 Ohm 10W weerstand is gebruikt als minimale belasting om je voeding draaiende te houden, ik ga er vanuit dat deze niet nodig is aangezien hetgeen je aansluit ruim voldoende stoom vraagt.

De leds en de schakelaar zijn optioneel. De schakelaar is een aan-uit schakelaar, je kunt ook direct de groene draad aan een zwarte verbinden indien je voeding al een aan-uit schakelaar er op heeft zitten. De leds geven een indicatie of de voeding aan staat, en of hij vindt dat de spanningen goed zijn.

Mijn advies is om de FUSES (zekeringen) ook op te nemen, als er iets mis gaat (kortsluiting etc) dan kan het ook flink misgaan vanwege de grote stromen die een PC voeding kan leveren!

Mocht je alsnog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Bijlagen

• ATX_SUPPLY.jpg
    ATX_SUPPLY.jpg
    19 KB · Weergaven: 135
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan