Versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

hc_vinnie

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2005
Ik heb mijn huidige versterker opgeblazen, nu wil ik graag wat tips over een nieuw aan te schaffen versterker omdat ik er zelf redelijk weinig verstand van heb.

Dus waar moet ik zoal opletten bij de aanschaf?

Ik zoek een versterker die 2x 65 watt versterken kan plus 2x 35 watt, oftewel 4 speakers...

zijn er dan versterkers verkrijgbaar in een mooie prijsklasse?

mvg,

Vinnie

Jeetje,
wat wil je uitgeven maximaal?
Ben je echt een hi-fi liefhebber of wil je ook DVD's door het huis laten knallen?
Wat voor speakers heb je staan?
Voor €499 kun je, een voor dat bedrag, werkelijk waanzinnige set van Harman&Kardon of Marantz(mijn voorkeur)aanschaffen. Zit er nog een DVD speler bij ook.

Fonz

Geplaatst door A.J.
Jeetje,
wat wil je uitgeven maximaal?
Ben je echt een hi-fi liefhebber of wil je ook DVD's door het huis laten knallen?
Wat voor speakers heb je staan?
Voor €499 kun je, een voor dat bedrag, werkelijk waanzinnige set van Harman&Kardon of Marantz(mijn voorkeur)aanschaffen. Zit er nog een DVD speler bij ook.

Fonz

Dat is inderdaad zo. Rest nu nog de speakers. Die moeten van een uitstekende qualiteit zijn, anders hoor je nog "ketelmuziek".

Ik begreep dat de versterker is "opgeblazen".
Voorspelt weinig goeds voor je huidige speakers.
Leuk setje Mission(bijvoorbeeld)erbij en je bent klaar.
Ik heb geen zin in oeverloos gezeur over wat beter en mooier is, heb wel wat beters te doen, want hi-fi is zeer persoonlijk.
Niemand heeft dezelfde oren en voorkeur(als je het al kan uitleggen)

Fonz

*uit mijn hoofd*

de speakers:

2x 65 watt 8 ohm Akai... type weet ik zo niet, zit nu op stage

die andere 2 zijn van Sony type Z2000, 35 watt 4 ohm dacht ik...

tis de bedoeling dat die versterker, zoals hiervoor, gewoon weer achter mijn PC komt om vooral muziek mee af te spelen.

Laatst bewerkt:
Geen echte liefhebber begrijp ik hier uit.
Dan zou ik als ik jou was even op Marktplaats zoeken voor een tweede-hands versterkertje voor weinig.

Succes ermee,
Fonz

ik ben inderdaad geen pro DJ ofzo...

en het is ook niet echt zwaar spul, maar ik heb er de ballen verstand van :o

in ieder geval bedankt voor jullie tips, ik zal eens kijken naar een tweedehandsje!

mvg,

Vinnie

Nou Vinnie,

ik zal je vertellen dat DJ's ook geen liefhebbers van Hi-Fi zijn.
Althans niet de DJ's van tegenwoordig(met alle respect). Zal ik wel weer tegen een paar schenen aan schoppen, maar goed.
Ik bedoel met liefhebbers eigenlijk mensen die een Hi-Fi installatie zo mooi mogelijk willen laten klinken, dus naar hun eigen smaak. Die zijn dus jaren bezig om een mooie set bij elkaar te krijgen en voortdurend op zoek naar verbetering.
In jou geval gaat het om de versterking van je PC, dus volstaat een leuke tweedehands en is het onzin om meer geld uit te gaan geven.
Zag op Marktplaats erg interessante aanbiedingen.
Doe er je voordeel mee.

Succes,
Fonz

Zolang er maar klanken uit mijn speakers komen vind ik het best.

Maar in ieder geval harstikke bedankt voor je hulp!:thumb:

Geen probleem.
Vind het wel een interessant onderwerp.
Heb nog even gekeken of ik een versterker van mezelf kan missen, maar dat gbaat helaas niet.

Succes,
Fonz

ok misschien dat jullie mij kunnen adviseren bij het volgende:

ik ben nu aan het kijken voor 2 mooie, (redelijk) krachtige maar niet al te grote speakers (discospeakers) en een bijpassende versterker...

max. 300 euro wil eraan besteden aan een paar boxen + versterker dus.

iemand die weet wat er aan te raden valt en waar te kopen?
liefst nieuw... 2e hands mag ook als je iets weet...

mvg,

Vinnie

Ik heb nu zelf dit bij elkaar gesprokkelt (nieuw)...

Versterker (80 Euro)
MC CRYPT POWERLINE PA-4000

Model PA-4000
Sinusvermogen 2 x 120 W - 4 Ohm / 2 x 80 W - 8 Ohm
Muziekvermogen 400 W

• Tot 700 W muziekvermogen • Blauwe controle-LED's De eindversterkers van de McCrypt Powerline in een fraai ontwerp.
Uitvoering: Veiligheidsschakeling met autoreset en supersnelle optische koppeling • Temperatuur, gelijkspanning, kortsluiting, inschakelvertraging, softstart • Temperatuurgeregelde ventilator • Piekregelaars gescheiden voor beide kanalen •Blauwe controle-LED's voor power, systeemcontrole en ventilator • Cinch- en symmetrische XLR-ingangen • Speakon- en schroefklemuitgangen • Krachtige ringkerntransformator.
Behuizing: Zilveren aluminium front • 19"-inbouwformaat • 2 HE • 280 mm diepe staalplaatbehuizing met afneembare hoeken • Apparatuur kan zonder beschadiging van bussen of regelaars aan de achter- en voorkant ingesteld worden • Rubberen pootjes.

Tot 700 W muziekvermogen
Blauwe controle-LED's
Veiligheidsschakelaar met autoreset

Speakers (40 Euro p/s)
RAVELAND LED-POWERBOX X 1038 L

Model X 1038 L
Woofer 10"
Impedantie (Ω) 8
PRMS (W) 120
Pmax (W) 300
Frequentiebereik (Hz) 30 - 20.000
Geluidsniveau (dB) 93
Afm. (lxbxh) 600 x 330 x 210 mm

De bewezen boxen uit de klassieke Mega-serie krijgen er een zeer interessante voorziening bij, die gegarandeerd dé kraker bij uw volgende feest zal zijn: een in het rooster geïntegreerd blauw LED-verlichtingselement dat op het ritme van de muziek het Raveland-logo en het zilverkleurige membraan belicht. Als dit lichteffect niet gewenst is, kan dit met een schakelaar aan de achterkant worden uitgeschakeld. Akoestisch zijn de boxen absoluut identiek aan hun voorgangers. Verder zijn de boxen natuurlijk voorzien van solide bekleding met tapijt, draaggrepen, beschermde hoeken en stalen roosters zodat ze voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen.

Nu met ingebouwde blauwe LED-flitseffecten!
Blauwe LED-flitsfunctie (uitschakelbaar)
nu is mijn vraag: Trekt de versterker 2 van deze speakers?

Laatst bewerkt:
ik weet niet of hier nog op gereageert gaat worden, maar ik heb nu dus gelezen dat het verstander is om een versterker met (1,5 keer) meer watt aan te schaffen dan de speakers...

iemand die mij raad of advies kan geven?

Dat is afhankelijk van de weerstand van de speakers.
8 ohm of 4 ohm is een groot verschil.
Wanneer je de hele tijd gaat `blazen`met de boel, zou het niet onverstandig zijn het een en ander even goed uit te rekenen, of dat te laten doen.
Om je de waarheid te zeggen, ben ik dus wel een echte liefhebber en kosten jouw versterker en speakers net zoveel als het kabeltje tussen mijn CD speler en versterker.
Ik wil dus om het gezellig te houden niet echt m´n mening geven over wat je hebt aangeschaft. Met alle respect.

Succes,
Fonz

dus echt een uur op max. volume (wat de speakers aan kunnen dan) zou deze versterker niet trekken?

vooral rekeninghoudende met een zolderkamer waar het (erg) warm is (zomers)

Een versterker op max. zetten is nooit echt aan te raden, want dant gaat hij "klippen" zoals ze dat noemen, en dan kunnen er allerlei rare vervormingen optreden die de speakers weer niet prettig vinden.
Driekwart is mooi en hard zat.

ik bedoel eigenlijk niet versterker op max.

maar gewoon het maximale volume voordat de speakers geen helder geluid meer weergeven.
(dus niet door clipping maar dubbele trillingen van de membraan o.i.d. zoals je heel snel bij kleine speakers hebt)

[edit] de versterker is 2x 80 watt en de speakers 2x 120 watt... zou dat al geen problemen opleveren bij half volume o.i.d.? [/edit]

Laatst bewerkt:
Speakers kunnen niet mooi gaan klinken omdat je er OF teveel doorheen wilt sturen OF dat de versterker te hard staat. Allebei is slecht, ook voor je oren.

Fonz

dus deze combinatie zal niet zo lekker gaan klikken, dat is wat je bedoelt...

(houdt er rekening mee dat er hardcore op gedraait gaat worden :))

en als ik er een 2x 140w (8 ohm) achter knup is het nog niet 100% ofwel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan