• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert lijst unieke waarden (uit horizontaal bereik) met condities/vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hela1966

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2009
Goedemorgen experts,

Kunnen jullie me helpen met het volgende:

Met welke formule kan ervoor gezorgd worden dat er in een kolom (ik gebruik in mijn voorbeeld kolom K) een verticale opsomming wordt weergegeven waarin (zonder blanco regels):

- ENKEL de unieke waardes vermeld worden uit 1 regel (ik gebruik in mijn voorbeeld regel 4)
ALS:
- een waarde in A5:A7 overeenkomt met K1
- de waarde in range B5:D7 NIET GELIJK is aan "Z"

Het voorbeeldbestandje hecht ik aan, waarin in de grijze velden de formules staan die ik dacht te kunnen gebruiken:

=ALS(B5:D7<>"Z";INDEX($B$4:$D$4;VERGELIJKEN($K$1;$A$5:$A$7;0)))

Dit werkt dus niet en het lukt me niet om het op te lossen dus hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Alvast dank voor de moeite!

Bekijk bijlage Ulist_test.xlsx

In K2 en afsluiten als matrix, dan doorvoeren naar onderen.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($B$4:$D$4;1;KLEINSTE(ALS(VERSCHUIVING(A$4;VERGELIJKEN(K$1;A$5:A$7;0);1;1;3)<>"Z";KOLOM($A:$C));RIJ(A1)));"")

Ik was hier ook even mee bezig geweest en kwam op de volgende formule:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(B$4:I$4;;KLEINSTE(ALS(B$4:I$4<>"";ALS(VERSCHUIVING(B$4:I$4;VERGELIJKEN(K$1;A$5:A$7;0);;;)<>"Z";ALS(ISNB(VERGELIJKEN(B$4:I$4;K$1:K1;0));KOLOM(B1:I1)-1)));1));"")
Deze functie houdt er ook rekening mee dat het unieke waarden moeten zijn.

Appel;peer;kiwi, lijken mij wel uniek genoeg. :)

Klopt, maar TS vraagt specifiek om een lijst met uniek waarden.:)

Matrixformule in rij 2:

PHP:
=INDEX($A$4:$D$4;1;LARGE(($B$5:$D$7<>"Z")*($A$5:$A$7=$K$1)*COLUMN($B:$D);ROW()-1))

Fijn dat jullie met mee gepuzzeld hebben, ik liep echt steeds vast.

Natuurlijk alle 3 de opties geprobeerd en inderdaad kan het bij de 1e oplossing zijn dat het resultaat dubbele waardes geeft.
De 2e en 3e oplossing werken allebei, heerlijk!

Voor een beginner als ik "leest" de formule van Rebmog het makkelijkst, maar de benadering van SNB is korter. Ik ga ze beide op verschillende plaatsen toepassen en dan "voel" ik gelijk wat bij me past.

Moet eerlijk bekennen dat ik een groot-gebruiker ben van index/vergelijken en te weinig doe met grootste/kleinste.
Daar moet duidelijk verandering in gaan komen omdat ik nu merk dat ik daarmee heel veel kan doen.

Mijn vraag is weer volledig en snel beantwoord, waarvoor mijn onmetelijke dank!

Gr,
Hela

Met een andere registratie van gegevens kan een draaitabel ook handig zijn.

Helaas gaat de formule van @rebmog in de fout als je achter kiwi in rij 4 nog een keer 'peer' plaatst.
Trek de formule maar eens verder naar onderen.

Ja SNB, daar ben ik me van bewust.

Data staat nu nog in een ander bestand wat het lastiger maakt, ik heb nog weinig ervaring met formules in draaitabellen en de gebruikers uberhaupt geen ervaring met draaitabellen.

Voor nu wordt er dus nog met formules gewerkt....is even niet anders. En ik heb wat te doen op m'n vrije zaterdagmiddag! hahaha

Oh HSV: is dat zo? Ik had de formule nog niet in het productiebestand geplaatst om te testen, alleen het oefenbestand. Fijn dat je nog even meekijkt.

Helaas gaat de formule van @rebmog in de fout als je achter kiwi in rij 4 nog een keer 'peer' plaatst.
Trek de formule maar eens verder naar onderen.
@hsv: kun je dat nog even verduidelijken in een voorbeeldje? Ik zal ongetwijfeld iets anders getest hebben dan dat jij bedoelde, maar ik kon dit gedrag niet reproduceren.

Uiteraard.

Bij deze.
Die groene peer hoort niet in het rijtje te staan volgens mij.
Of ik ben abuis.

Bijlagen

Ik denk dat je abuis bent. De groene peer wordt meegenomen omdat in de rij eronder in E6 geen Z staat. Alleen als daar een Z staat wordt deze niet meegenomen, in alle andere gevallen wel. Dus ook bij een lege cel. Als je E6 een Z zet, verdwijnt de groene peer weer uit de lijst.

Ik zou een toffe peer altijd in de selektie opnemen, dubbel of niet...

Haha, heb je helemaal gelijk in:)
Eigenlijk zou ik de formule hierop aan moeten passen;)

Ha, inderdaad was ik abuis.
Mijn excuses, schrok je al? :d

Excuses zijn echt niet nodig hoor :)
Ik was wel even uit het veld geslagen door jouw opmerking, maar gelukkig had ik het (dit keer) bij het rechte eind.:D:D:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan