• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken , dubbele invoer

Status
Niet open voor verdere reacties.

nobody11

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2007
ik heb een klein probleempje.. ik heb een functie vert.zoeken; maar het komt soms voor dat de celwaarde naarwaar excel moet zoeken, 2 of 3 maal voorkomt in de tabelmatrix.. kan ik excel dan alle waarden laten weergeven naar waar hij moet zoeken? hij geeft vaak enkel de laatste waarde aan van vert.zoeken..

mvg

ik heb een klein probleempje.. ik heb een functie vert.zoeken; maar het komt soms voor dat de celwaarde naarwaar excel moet zoeken, 2 of 3 maal voorkomt in de tabelmatrix.. kan ik excel dan alle waarden laten weergeven naar waar hij moet zoeken? hij geeft vaak enkel de laatste waarde aan van vert.zoeken..

mvg

zou ik mss een extra formule moeten hebben waarin ik het aantal keren dat een bepaalde zoekwaarde voorkomt in een tabelmatrix tel en dat dan combineren met de vert.zoeken functie?

mvg

Als er aan meerdere voorwaardes voldaan moet worden om iets te vinden dan volstaat vert.zoeken niet meer.
Als alternatief: INDEX.
Bijv.:

A 1 1
A 2 2
A 3 3
A 4 4
B 1 5
B 2 6
B 3 7
B 4 8
C 1 9
C 1 10

In cel D1: B
In cel E1: 2

Code:
=INDEX(C1:C10;VERGELIJKEN(1;(A1:A10=D1)*(B1:B10=E1);0))
Let op: dit is een matrixformule dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER.

Het resultaat is: 6

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als er aan meerdere voorwaardes voldaan moet worden om iets te vinden dan volstaat vert.zoeken niet meer.
Als alternatief: INDEX.
Bijv.:

A 1 1
A 2 2
A 3 3
A 4 4
B 1 5
B 2 6
B 3 7
B 4 8
C 1 9
C 1 10

In cel D1: B
In cel E1: 2

Code:
=INDEX(C1:C10;VERGELIJKEN(1;(A1:A10=D1)*(B1:B10=E1);0))
Let op: dit is een matrixformule dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER.

Het resultaat is: 6

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ik ben je formule aan het ontleden, wat betekent in feite die "1" in de formule bij "VERGELIJKEN(1;...) ? en wat betekent (A1:A10=D1)*(B1:B10=E1) net in die formule?

waarom is dit overigens een matrixformule en geen gewone formule? hoe kan ik dat zien?

bedankt!!

ik ben je formule aan het ontleden, wat betekent in feite die "1" in de formule bij "VERGELIJKEN(1;...) ? en wat betekent (A1:A10=D1)*(B1:B10=E1) net in die formule?

waarom is dit overigens een matrixformule en geen gewone formule? hoe kan ik dat zien?

bedankt!!

(A1:A10=D1)*(B1:B10=E1)
wil dit gewoon zeggen dat D1 moet gezocht worden in de range A1:A10 en dat E1 moet gezocht worden in de range B1:B10? waarvoor staat dat " * " ?

bedankt!!

Wat een vragen :shocked::D
Computers kennen uitsluitend 1 (waar, true) en 0 (niet waar, false).
De 1 vergelijk de uitkomst van A1:A10. en B1:B10

Het is een matrixformule omdat meerdere waardes op 1 regel met elkaar worden vergeleken of berekend. Door ctrl-shift-enter worden accolades aan de formule toegevoegd. Het handmatig toevoegen van accolades is niet hetzelfde!!

De uitkomsten zijn:
A 1 - 0 0
A 2 - 0 1
A 3 - 0 0
A 4 - 0 0
B 1 - 1 0
B 2 - 1 1 <--
B 3 - 1 0
B 4 - 1 0
C 1 - 0 0
C 2 - 0 1

Alleen bij het pijltje (B2) staan uitsluitend 1'en. De waarde op dezelfde rij in de C-kolom is het resultaat.
Hopelijk is het iets duidelijker.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wat een vragen :shocked::D
Computers kennen uitsluitend 1 (waar, true) en 0 (niet waar, false).
De 1 vergelijk de uitkomst van A1:A10. en B1:B10

Het is een matrixformule omdat meerdere waardes op 1 regel met elkaar worden vergeleken of berekend. Door ctrl-shift-enter worden accolades aan de formule toegevoegd. Het handmatig toevoegen van accolades is niet hetzelfde!!

De uitkomsten zijn:
A 1 - 0 0
A 2 - 0 1
A 3 - 0 0
A 4 - 0 0
B 1 - 1 0
B 2 - 1 1 <--
B 3 - 1 0
B 4 - 1 0
C 1 - 0 0
C 2 - 0 1

Alleen bij het pijltje (B2) staan uitsluitend 1'en. De waarde op dezelfde rij in de C-kolom is het resultaat.
Hopelijk is het iets duidelijker.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

tx! ik gaf je voorbeeld in, en k kreeg alleen maar de uitkomst "0" in het formule vak.. vandaar dat ik het niet begreep! nu is het duidelijk!! even testen of het werkt :) zo heb ik weer heel wat bijgeleerd!

tx! ik gaf je voorbeeld in, en k kreeg alleen maar de uitkomst "0" in het formule vak.. vandaar dat ik het niet begreep! nu is het duidelijk!! even testen of het werkt :) zo heb ik weer heel wat bijgeleerd!

die formule lukt niet? (heb CTRL SHIFT ENTER Gedaan).. ik krijg telkens 0 als uitkomst.. heb in D1 B gezet,en in cel C1 staat 2

die formule lukt niet? (heb CTRL SHIFT ENTER Gedaan).. ik krijg telkens 0 als uitkomst.. heb in D1 B gezet,en in cel C1 staat 2

kan het zijn omdat bij de formule "index" als matrix enkel C1:C10 staat, moet daar niet staan: A1:C10 bv?

De 2 moet in cel E1 !!!

Dus in de A kolom A, A, A, A, B, etc.
In de B-kolom 1,2,3,4,1, etc.
In de C-kolom 1,2,3,4,5,6, etc
In cel D1 B
In cel E1 2

Met vriendelijke groet,

Roncancio

De 2 moet in cel E1 !!!

Dus in de A kolom A, A, A, A, B, etc.
In de B-kolom 1,2,3,4,1, etc.
In de C-kolom 1,2,3,4,5,6, etc
In cel D1 B
In cel E1 2

Met vriendelijke groet,

Roncancio

de 2 stond in cel E1 :-)) verkeerd getypt.. ondertussen heb ik het gevonden, en het werkt idd.. allerlaatste vraagje ;-)

waarvoor staat in feite het maalteken in "(A1:A10=D1)*(B1:B10=E1)"?
tx!!

Dat zorgt ervoor dat aan beide voorwaarden voldaan moet zijn.

de 2 stond in cel E1 :-)) verkeerd getypt.. ondertussen heb ik het gevonden, en het werkt idd.. allerlaatste vraagje ;-)

waarvoor staat in feite het maalteken in "(A1:A10=D1)*(B1:B10=E1)"?
tx!!

Om ervoor te zorgen dat de computer weet wat er gedaan moet worden met het resultaat (1'en en 0'en). Je kan ook gebruik maken van /.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan